Chili, Capsicum, osa 1, 04/2007-11/2013, Suljettu

Se ensimmäinen on jo iso -vaan ihan vihreä vielä  Podien kasvu on hidastunut koska kummassakin peterissä n. 40 kukkaa/nuppua -pölyttelin tänään osan mutta jätän osan ilman pölytyksiä jot’'ei ihan jumahda

Kerroinko jo kun ajattelin vähän lannoittaa ja laitoin tietämättäni 10 kert seoksen kastelulannosta petereille -en voi suositella. Kaikki silloiset nuput ropisi pöydälle ja pelkäsin että podytkin putoavat mutta onneksi pysyivät kiinni

Enää en ajatellut lainnoitella -ei taida olla mun juttu

Joskus kärsivällisyys palkitaan: 11.4. kylvetty habanero ‘Caribbean Red’ on itänyt. Tapaus oli ihan klassinen eli kävin hakemassa kylvöastian kylppärin nurkasta heittääkseni mullat kompostiin ja kas kummaa! Yksi hyvin kalpea chilin alku kurkisteli muovin alta.

Hei! Osaisiko kukaan auttaa? Chilini (siemenestä huhtikuussa), korkeus n. 1 m, yksi haaroittumaton varsi, kaikki lehdet roikkuvat. Ovat roikkuneet ja jo pitkään, ehkä kuivuvatkin hieman. Kastelu: ei läpimärkä, ei rutikuiva. Mistä kiikastaa? Kasvupaikkaa ollaan vaihdeltu helleparvekkeelta makuuhuoneen varjoon, ei vaikutusta. Voisiko kyse olla liiasta lannoituksesta? Miten tulee toimia jos epäilee “myrkyttäneensä” kasvin?? Kiitos jos joku tietää auttaa!!

Ota suurennuslasi ja katso onko tuholaisia.

Kokeile kastella oikein reilusti. Ei lantaa, vain vettä.

Ja sitten kastelematta 2-3 päivää.

Arvatkaa montako bodia…

juu, 0. EI PÖLYTY MILLÄÄN!!!
Coral pölyttyi kyllä

Tässä ekat chilit, oikealla alaspäin kasvava Sweet Banana ja vasemmalla pystykasvuinen Zadira, josta terkut AnnaW:lle.

Korallliiii kukkiiiii. Pitäis tulla ihan palloja mutta näyttää kyllä vähän pitkulaisilta

Isoin bolivian rainbow. Pippeleistä en kuvaa laita!!!

luin keväällä koko ketjun mutta en nyt muista että…

miten pölytän chilit. Lentäviä pölyttäjiä ei kovinkan helposti eksy huvimajaan joka toimittaa kasvarin virkaan. Riittääkö tärisyttely kuten tomskuille vai töpötänkö vielä sormin/pensselillä?

Nyt vasta lakoivat kukkia väsäämään joten satoa korjataan varmaan vasta myöhään syksyllä. Koitan talvettaa suurimmanosan ja leikellä bonsaiski.

Täristely riittää ja jos huvimaja ei ole tyystin ilmatiivis niin todennäköisesti pölyttyvät itsestäänkin. Mutta puskasta kiinni ja reipas ravistus.

Tässä nyt peter pepperi -satoa näytille. Monet podeista eivät ole muodostuneet oikein’’

Punaisen osan pituus 8.6 cm.

Näitä onnistuneitakin on tulossa -tässä silmäteräni kypsyy  Tuo jo kypsynyt oli se harjoituskappale.

Alottelija täällä kysyy, että mikä on kun chiliamppelissani on nyt vihreitä, punaisia ja tummia chilejä? Onko vihreä, iso, vielä raaka ja pienenä jo punastunut kypsä, ja tumma jo vanhentunut? :smiley:

Voiko samassa amppelissa olla, siis samassa oksass,a eri lajikkeita???

Chilit kypsyvät eri tahtiin, ovat siksi eri värisiä. Yhdessä kasvissa on vain yhtä lajiketta.

Epäilyttää suuresti että mun pippPeter ei ollu sitä mitä piti-- kaikki tähänastiset tuotokset on suoria ja sileitä :-/

tärisyttelyä om harastettu sekä minun että tuulen toimesta. Pitää piettää kömmänää auki koska on muuten liian kuuma ja ainakin tomskujen siitepöly menettää tehonsa jos liian kuuma… Yhtään raakiletta ei vielä nävy mutta kukkia jonkin verran… Saan varmaankin korjata satoa sisälle nostetuista sitten marraskuussa:)

Kaiken värisiä voi olla, kuvassa bolivian rainbow talvelta -10, Tamarillon siemenestä kasvatettu ja taas tämän kesänkin viettää amppelikukkana terassilla.

Rasahukassa -olen jo kerännyt peteristä uusia siemeniä ja lisää on tulossa voin laittaa pari siementä tulemaan jos kiinnostaa. Chiliharrastelijat vissiin kylvääkin jo marras-joulukuussa uuden sadon. Itse olen chiliyrittelijä

Mulla pippeli kuivattaa kaikki nuput :frowning:

ravinteita peliin! Ja enemmän ravistelua.

Koral tai Coral. Tämän mä niiin talvetan ellei jokin tauti iske. Paras taimeni!