Chili, Capsicum, osa 1, 04/2007-11/2013, Suljettu

cherry bombin body vaihtoi väriä yhdessä yössä.

Siinä on outoja viiltoja?

ei ole ainakaan teholannoituksesta kyse :))
Olen välillä pitänyt kuivuudessa ja siten kastellut lorauksilla…
(masochili )

Minulla kaksi chiliä, jotka sain ystävältäni kasvavat niin mahdottoman korkeiksi kasveiksi että latvoin. Teinköhän kuinka tyhmästi, mutta ovat niin mahdottomat hujopit, että kohta eivät sovi verannan ikkunalle, vai voiskohan ne viedä ulos?

Monilla chileillä on tapana korkkaantua (tarkoittaa niitä uurteita hedelmän pinnalla), kun ne kasvavat lämpimillä ilmoilla nopeasti. Jotkut lannoitteetkin aiheuttavat sitä. Mutta ilmiö on aivan tavallinen eikä siitä tarvitse välittää.

jalapenoa aji cristalia ja lemondroppia
kuvassa viime kesän sadon korkkaantuneet Jalapenot, Lemon Drop, ja Aji Cristal.
Tänä keväänä ensimmäinen satoni Aji Cristalia kasvoi natikan alla niin nopeaan, että pari podia halkesi pinnalta kokonaan. Nekin olivat kuitenkin aivan käyttökelpoisia.

latvomisesta:
Chili sietää kyllä leikkaamista hyvin. Talvehtimaan laitettavat puskat leikataan usein aivan "tapeiksi" ja siitäkin ne elpyvät hyvin. Eli hujopit aisoihin vaan.

Kiitos tiedoista!

linkerquu -hienoja ovat podisi! -nam

Hyvä kun varmistit tuon korkkiintumisen olevan harmitonta -näin arvelinkin -etenkin kun en ole vielä pisaraakaan lannoittanut… ihan luonnon omia tekosia siis on.

Vuoden ja elämän ensimmäinen "chilisato". Aji Cristalleja on ensimmäinen setti jotakuinkin valmis.
Laitoin kylmäsavustumaan,katsotaan mitä tulee. Onhan näitä toki syöty tuoreena yksitellen sellaisenaan ja ruoan kanssa.

Chilin hyötykäyttöä: sielua sinappiin, linkki YouTube-videooni:
http://youtu.be/aMWSbtRCYOQ

Pippelissä on nuppuja

Viime viikolla kerättiin ekat  kypsät ja 11v poika teki itselleen chilikastiketta.

Keräsin tänään ensimmäisen kypsän jalapenon. Maku oli just niinkuin piti, maukas muttei tulinen ! Otin heti jo siemenet talteen :slight_smile:

Huomasin että kasvihuoneessa useat chilit ovat alkaneet tekemään uusia oksia lehtihankoihin ja jotkut jopa uusia nuppuja ihan alhaalta asti. En ole ennen nähnyt nuppuja näin juuressa kuin tällä Big Bomb Hybridillä, jossa on jo kypsä hedelmäkin ylempänä.

En ole latvonut yhtäkään kasveista. Voisikohan tämä tuuheutuminen johtua Jaakontaiasta, jota olen suihkutellut kasvarissa?

En näemmä osaa kasvattaa chilejä.

Jalapenotkin alkutekijöissään. Ja niinkun niitä siirreltiin keväällä sisälle ja ulos ja ulos ja sisälle. Niin nämä …leet osaavat ja kehtaavat tuottaa pettymystä pettymyksen jälkeen.

"Aikainen" Jalapenokin!

Ongelmani on  ilmeisesti pääasiassa se etteivät ne mahdu kasvihuoneeseen ja ovat pääasiassa  lasitetulla parvekkeella jossa on peltikatto joka taas aiheuttaa sen että ilmeisesti vaoa on liian vähän.

Huomioitu kuitenkin se että Jalapeno ei taida viihtyä liian ilmavassa ( lähinnä kurkun kasvualustaa muistuttavassa) kasvualustassa, kun juuri siinä ei ole vielä ainuttakaan kukkaa.

MIKÄ IHME ON kun ei pölyty kukat?! Aina kellastuu ja tippuu pois ja mä ravistelen ja tökin ja heiluttelen eikä mikää auta…

Tatti, millä mallilla sun pippeli on?

Kai siinä pienii nuppui on, en oo seuraillu ku oon raivonnu mun tomaateilleni :@

No kukkistätsy, paappa siitä ruippanasta kuva niin saamma tatin kans nauraa ittemme kipiäksi

Niissä mittää nuppuja näkyny… bolivioissa oli pikkiriikkisiä. Ostin tänään chilin, se on varmaan 15cm korkea ja silti siinä on 2 podia ja kukkia :smiley: