Aivan liian pirteitä . Kohta niihin iskee vihannespunkit ja sit
Se on ihan erittäin mahdollista -en uskalla pitää niitä juurikaan parvekkeella kun tuo on oikea tuholaispesä! Juuri sen verran lähellä maata että ötököitä rantautuu seiniä pitkin… ilmeisesti.
Peter pepperin sato on kasvanut nyt niin että pisin on 7,2 cm pitkä (kantaosan alapuolelta mitattuna)! Väri on vielä aika kalvakka.
Vasemmalla polivian reinpoovi ja oikeela piippel. Ja yläpuolel munakoison lehti.
kertokaa nyt tyhmälle että pitääkö chilejä karsia… siis ikäänkuin tomaateista poistetaan varkaat niin pitääkö joillekkin chileille tehdä samoin? Näyttää siltä että joka oksanhangasta nousee uusi lehti. Mulla chilit näyttää tältä:
Ei tarvitse karsia. Onpa hyvän väriset ja muutenkin oloiset taimet, ilo katsella !
Muoks; tai en tietty kaiken maailman chilien karsimisesta tiedä, olen vaan kotitarvekasvattaja
Ja mä tarviisin sellasen tiion, että kuinka äkänen chili se pippeli oikeen on?
kaikki chilit on tuettu mutta suurin osa pysyis pystyssä ilmankin. Tänä vuonna ovat kasvaneet ihan eri tavalla kun aikaisemmin. Voi tietenkin johtua siitä että roudasin ne kasvariin jo huhtikuun lopulla ja ovat saaneet ihan kunnolla karaisua pakkasöinä joita kerkesi tulla vielä lopullisen siirron jälkeen. Tuo puskien tuuheus on mua ihmetyttänyt, olen kai lannoittanut vaan niin kovasti, tai jotain…
Jadeliila -ei se ole kuin keskivertoa ja makukaan ei kuulemma (en ole siis suuhun laittanut) ole paras. Mutta se ulkomuoto … =9
Canario, kuten muutkin melko isopodiset rocotot tarvitsevt yläpuolista tuentaa.
Minuakin vit… ei kun ihmetyttää chilieni tämänvuotinen käyttäytyminen. Osa mokomista on alkanut tuottaa raakiletta aivan ennen aikojaan: varsinkin annuumit lykkäävät podia ilmoille jo parikymmensenttisinä. Siitä ei paljoa jauhovarasto kerry jos puska tuottaa 10 hedelmää.
Naga MNorichit ja Habanerot sentään ovat kasvaneet aikaisempaan tapaan: hitaasti ja tuuheasti. Niistä olen nyppinyt ensimmäiset nupunalut pois.
Aiemmin kysyttiin varkaiden karsimisesta. Siinä on tasan kaksi koulukuntaa: toiset nyppii varkaat pois, latvovat taimia. Toiset antavat olla. Kyllähän joistakin kannattaa vähän suurempia ryppäitä poistaa. Tänä vuonna en ole latvonut ainuttakaan tainta: vuosi sitten tein parivertailua, jonka perusteella latvomisella ei ollut sadollisesti merkitystä. Huonokuntoiset lehdet olen repinyt melko kursailematta pois voimaa viemästä. Chinenset (habanero, naga yms) ovat kovimpia varkaankasvattajia. Niistä vähän nyppisin. Annuumit (jalapenot ja vastaavat) antaisin olla.
Mukava yllätys itselleni ovat rocotot (caps. pubescenes) joille ei ole tarvinnut tehdä mitään: en ole edes katsonut mitä niiden lehtien alla tapahtuu. Mutta jos päällepäin näyttää tällaiselle, niin ei paljoa tarvitse katsoakaan:
Olen ymmärtänyt että chilien kohdalla ei kannata innostua liikaa lannoittamaan tai sato kärsii…? Olen noudattanut ohjetta -kun alimmat lehdet alkavat kellastua voi aloittaa kevyesti lannoituksen. Tietenkään taimet eivät ole niin tuuheita puskia mutta olleet valkoisenaan kukassa jotta nypin 50 % kukista pois.
Taitaa tässäkin olla eri koulukuntia ;D
Onpas nätti tuo rocoto! Ihan nimensä (pubescens) näköinen. Täytyy laittaa korvan taakse ensi vuotta varten.
Mulla on ihan sama kokemus latvomisen suhteen serranoissa. Viime vuonna latvoin yhden, kun se oli niin kamala piiska ja toisen annoin kasvaa niin kuin tykkäsi. Latvottuun tuli kukat myöhemmin, mutta loppupeleissä kumpikin taisi tuottaa satoa ihan yhtä hyvin.
Mites on jos kasvi on jo alkanut kukkimaan (ei ihan täysillä, mutta usea kukka jo auki) niin voiko vielä nyppiä nuppuja ja kukkia pois?
Tai toki varmasti voi, mutta onko siitä enää iloa satomäärän ja kasvin koon kannalta? Voivat jäädä vaikka sisäkukiksi syksyllä, niin ei kauhea kiire ole sadon kanssa.
Karkas pirut melkein kaikki chilit kukkimaan kun olin reissussa, eikä hoitotäti uskaltanut nyppiä
Kyllähän se keskittyy enemmän viherkasvuun jos kukat nyppii pois. Chili on siitä älykäs, että pudottaa joskus kaikki kukkansa ellei ole sadon tuottamiseen valmis.
Lannoittamisessa kannattaa kyllä olla maltillinen. “Töppäsin” tänä vuonna ehkä juuri lannoitteiden kanssa, kun menin antamaan erään hyvän neuvon mukaan joka kastelukerralla Nutriforten 1+2 tomaatti-mansikkalannotetta. Siitäkös nuo innostuivat sadottamaan ennen aikojaan. Täytyy palata köyhemmälle puutarhankesä-linjalle. Vieläkään se ei ole myöhäistä.
minä olen antanut kasvaa taimien ilman turhia lannoitteita, enkä ole koskaan poistanut chileiltä ekoja nuppuja kuten vihannespaprikalta pitää jos meinaa saada enemmän kuin 1 hedelmän. sehän tekee just niin että hedelmä vie kaiken voiman, ja loput nuput tippuu pois. Ajattelen, että kasvit kyllä tietävät kuinka paljon nuppuja tarvitaan, ylimääräiset tippuu pois. Eikä tällaisella gourmetkäyttöön (ei myytäväksi) kasvatteleva harrastajalla ole tarvettakaan ihan älyttömään määrään satoa.
Mitä olette mieltä…jotkut sanoo ettei kandee laittaa isompaan ruukkuun mutta mä kyllä laittaisin jo. Olisiko 15-20cm hakasija hyvä? Nykyiset ruukut ovat 13cm halk. Ne kyllä vielä hyvin kasvaa ja alkaa olemaan jo kohta varmaan metrin mittaisia, mutta jotenki huolestuttaa, kun juuret tulevat ulos pohjasta ja kasvaako ne nyt vain pituutta. Just on alkanut latvasta haaroutumaan. Mitä noi on noi pikku näpykät lehden ja varren välissä, onko ne nuppuja vai tekeekö ne lehtee? Niissä on vissiin nyt muutamia harsosääsken toukkia mitä bongasin ruukun pohjasta kun lopetin pinnalta kastelun. Ne on korkeintaan 5mm pitkiä valkoisia läpikuultavia. Onko keinoa torjua vai laitanko mäntysuopa liuosta, mikä on suhde viimeksi laitoin liikaa suopaa ja kukka varisti kaikki lehdet. Mä olen nyt ekaa kertaa kasvattamassa chiliä ja ihan siemenistä kasvatin. Tämä on Joes Long nimeltään. Tässä nämä laihat hujopit
Viime kesänä unohdin chilit kokonaan. Omia aikojaan hoitivat itse itsensä ja pieniä tulisia palkoja oli latvaosat täynnään. Ihan riittävästi kuivattavaa. Vihannespaprika? onko se tavallinen paprika?
Mulla kasvaa suippopaprikaa, pitäskö siitäkin poistaa ekat nuput(heh, jos niitä edes on)
Mun chilit olivat 3 viikkoa ilman pisarankaan kastelua. Ovat erittäin surkeana elossa. :-/
Elämäni ensimmäiset chilit tuleekohan näistä jotain
Vihaan pentin viestinlisäystä ja tää on nyt ihan sairaan hidas…
16 pippeli
22 bolivian rainbow