Chili, Capsicum, osa 1, 04/2007-11/2013, Suljettu

Tää (Jamaican Bell) on hujoppi, mutta on sillä aika suuret pampulatkin kannateltavana.

kukkaistätsy - mulla oli tuota rainbowta viime kesänä ja oli oikein vinkee seurata sen hedelmän värinmuutosta. Pian se muuttaa värin oranssiksi ja sitten punaiseksi… se on kaunis puska!

podit

Tarkoitetaanko "pippeleillä" noita? 

Sivulla 316… muistaakseni oli kuvaa peter pepperistä joka tekee siis SEN näköistä satoa eli pippeleitä ;D

Tätsy toi sun on kyl niin EIpippeli :smiley: Tässä on kunnon pippeleitä http://images.bidorbuy.co.za/user_images/957/1893957_110403113524_Peter_2.jpg

Tästä ei ole tietoa minkä merkkinen, kun meni siemenet sekasin

sienestäjä - no niin on! En tiedä tuleeko niistä noin hienoja :smiley:

Bolivian Rainbow on upea koristechili (siis voi syödäkin, mutta yleensä koristeeksi kasvatetaan). Yksi vuosi kasvatin, oli kyllä mahtava näky, kun samassa puskassa oli montaa eri väristä podia samaan aikaan!

Pitäisikö BRät vaihtaa isompiin purkkeihin kun kasvu pysähtynyt kuin seinään? Ovatkin ihan perus taimipurkeissa ja satoa jo tehneet -en millään jaksaisi vaihtaa…

Sain taimivaihdosta yhden chilin joka ollu vuoden sisätiloissa - ei ole kukkinut.

Nytkään ei siis ole nupun nuppua joten onko jotain mitä sille voisi tehdä, vai onko peli jo menetetty, eikä siihen tänä kesänä voi mitään tullakkaan?

Nyt se raukka on ihan nuupahtanut…

Laitoin ihan ripauksen pohjalle kanankannaa kun istutin sen eilen, voisko siks olla lehdet nuupallaan, kun on saanut liikaa lannoitetta?

Tarviiko mun nyt sitten vaihtaa mullat ja jättää kanankanat pois vai oottelenko mä ihan rauhassa ja lakkaan panikoimasta? :smiley:

Ekmanska, eihän juuret vain ole suorassa kosketuksessa kanankakkaan? Eli on multakerros välissä? Jos näin on, niin tuskin huolta. HYVIN oudolta kuulostaa, ettei ole koskaan kukkinut!

Kukkaistätsy, minkä kokoinen BR sitten on? Ei ne jättipuskia olekaan, siis ei korkeita, mutta tuuheita! Minkä kokoinen ruukku, saako lannoitetteita, onko hyvässä täydessä valossa, milloin vaihdettu mullat viimeksi eli eiväthän alkuperäisessä taimimullassa toki enää ole?

Moips!

Ei pitäisi olla kosketuksissa kanankakkaan, välissä kerros multaa. Jostain vain luin että kasvin lehdet saattaa mennä nuupalleen liiasta lannoittamisesta…

Minustakin tuntui vähän oudolta ettei koskaan ole kukkinut, mieteinkin, että kannattaako vetää kylmästi varret poikki ja odottaa uutta kasvua? (vai voiko chilille tehdä niin? :D)

Ku en mä näistä mittää tiiä :smiley: Oon niin aloittelija vasta :slight_smile:

Ei varmaankaan saa katkaista! Onkos se multa vaihdettu (vanha multa lähes kokonaan pois juuria vahingoittamatta)? Olen ymmärtänyt että viihtyvät hiekansekaisessa mullassa… ja sitten vaan tyrkkäisin ulos. Ymmärtääkseni kanankakkaa ei suositella chileille -liikaa typpeä jne.

Chilin varsia voi lyhentää, mutta ei ihan maata myöten poikki, vaan pitää jättää lehtiä, joiden hangoista kasvi haarautuu. Minä sain vuoden vanhan Brazilian Red Pumpkinin vihdoinkin kukkimaan ja tuottemaan satoa kun keväällä leikkasin sen parikymmen senttiseksi tikuksi ja aloin varovasti lannoittamaan Bio Bactilla. Nyt siinä on puolentoista metrin varret ja eka kypsyvä hedelmä.

Bolivina Rainbow viihtyy ihan hyvin pienessäkin purkissa. Mulla on jo kolmatta vuotta työpaikalla samassa 10cm St. Paulioille tarkoitetussa keraamisessa altakastelupurkissa kasvanut BR. Se on semmonen pikkuinen puska, joka aina välillä intautuu kukkimaan ja tuottaa satoakin, kunhan muistan pölytellä.

Noh, katsotaan josko tuo tuolta tokenisi… En mä nyt tee sille vielä mitään toimenpiteitä, antaa kaverin kerätä itsensä, kun tosiaan siirsin ruukkuun kun se nulle sellaisessa nyssykässä annettiin… Jos ei tokene tässä muutamassa päivässä niin vaihdan mullat, otan kakkat pois ja laitan vähän hiekkaa sekaan :slight_smile:

Otin itseäni niskasta kiinni ja annoin huomiota chileille.
Koska BRän kasvut pysähtyivät pari viikkoa sitten -vaihdoin isompaan purkkiin. Harmi kun en tullut kuvanneeksi juuria joita oli valkoisenaan niin paljon että multaa ei juuri näkynyt sivuosissa.

Tässä toinen BR ja vieressä edellinen mini purkki.

Kuva pippelistä!

boliviaanot on samankokoisia.

Seuraavaksi vaihdoin peterit isompiin…

Petereillä vähemmän juuria näkyvissä.

Tässä ovat vielä edellisissä purkeissaan.

Ja tässä isommissa halk 18 cm astioissa -eivät valitettavasti mahdu enää ikkunalaudalle… jaa …
Koko puuha valmistui juuri klo 23! Toivottavasti piristyisivät

sienestäjä- sinullahan on tuuhea Peter pepperi! Omani ovat runkoPetereitä ;D

(vissiin aika mennä nukkumaan… kun vaihdoin väärän nimen vahingossa ;D) …NYT OIKEA.