Pitääkö tuo kylvölautta olla lämpimässä vai miten se pelaa? Ymmärsinkö oikein, eli vettä astiaan, päälle styroksi, siihen talouspaperi ja siemenet?
tuo on yksi variaatio ja hyväksi havaittu. täällä on ihan kokonainen ketju muita kikka kolmosia ja neuvoja…
mää kirjottaisin enste siihen kuivaan paperiin ne lajikkeet
Mulla on lautta pelittänyt tosi hyvin tuolla kylppärin lattialämmityksen päällä. Astiassa on kansi löyhästi päällä, välillä (usein) kuikuilen tilannetta, jolloin tuulettuu systeemi.
Hmm… Oliskohan tuon styroksin tarkoitus olla matalampi? Viiden sentin styroksin päälle ei vesi jaksanut nousta. Mieheltä kysyin, jotta olisko meillä styroksia, johon vastaus oli “routa vai lattia?”, joten ohkasempaa ei taida olla.
Mulla on about pari senttiä paksu styroksi kiedottuna talouspaperiin. Meneekö sulla paperi lautan ympäri?
Styroksin paksuudella ei ole niin väliä, mulla on noin viisisenttistä. Talouspaperi kierretään styroksin ympäri, itse laitan pari kierrosta, ja kastelen sen kokonaan. Talouspaperi imee styroksin alta vettä ja nostaa sitä pinnalle, kun kantta pitää kiinni ei paperi kuivu. Kurkistan tilanteen kerran-pari päivässä, samalla hoituu tuuletus. Jos olen viikonlopun poissa jätän kannen kiinni, ei haittaa jos ei joka päivä tuuleta. Kuivuminen on pahempi. Mulla laatikko on leivinuunin päällä lämpimässä.
Ruudukko&numerointi kannattaa tehdä nimenomaan styroksiin, kuulakärkikynällä, näkyy hyvin märän talouspaperiin alta. Jos teet merkinnät talouspaperiin, niin ei niitä enää kunnolla nää kun talouspaperi on ollut pari viiikkoa märkänä.
Voi käyttää muutakin kuin styroksia, kunhan on sellaista mikä kelluu.
(…ja voi kun nämä hyvät vinkit olisivat tuolla linkitämässäni ketjussa. miksi se siirtyminen on niin vaikeata?)
(Nuo vinkit löytyy jo sieltä ketjusta kun sitä malttaa käydä läpi, mutta kun kaikki ei viitsi/osaa mennä sinne ketjuun niin tuossa lyhennelmä tärkeimmistä asioista)
Oulunseudulta: Kiitos kiitos! Eilen laitettu munakoisoa, cayenne long slimiä ja paria makeaa paprikaa, ja tänä aamuna jo ensimmäiset näytti lupaavasti “kulmikkaalta”.
mai-lee: Anteeksi, etten ehtinyt kiireessä käydä lukemassa linkkiäsi, ennenkuin kysyin. Taaperon kanssa hetket on joskus yllättävän lyhyitä.
Minulla ei ollut kylvölautta tarvikkeita joten laitoin vermiculiitti,styroksi,lecasora seokseen kertakayttömukiin ja kuumahkoa vettä. Kylvin ensimmäisen chilin…ainoan jonka löysin kun olen mustisesti kadottanut ison karkkikaupan rasiallisen vihannesten siemeniä. Perus keskivahvaa jalapenoa meni 2 mukiin 1/muki ja ovat nyt leivinuunin edessä lämmössä itämässä. Jatkokasvatuskin tapahtuu vesiviljelynä joten siksi tuollainen kylvöalusta.
Tänävuonna kun on vihdoinkin ihka oikea kasvari käytössä niin kokeilen eri jalapenoja sopivan tulisen löytämiseksi+ big bomb chiliä joka on keskitulinen sekin. Jalapenoja säilön kokonaisena liemeen ja bigbombista teen chilisoosia. Kusti on polkemassa jenkkilästä siemenien kanssa joten en saanut muita itämään vielä:)
Mukava kun muutama chili on jo itänyt.
Tikkuaskin vieressä Aji cristal. Pikkuisen kasvua havaittavissa.
C.cardenasii var.pendulum elikkä Ulupica large hiplattavana.
Voihan vihna, mun kylvölauttahommat ei onnistu, siemenet homehtuu. Pari päivää aiemmin kaupan suippopaprikasta otetut siemenet varmaan syynä, muut ei näytä tekevän mitään suuntaan tai toiseen. Otin homehtuvat pois ja siihen kohtaan jäi sitten paperiin reikä ja nostin kannen kulmittain tuuletuksen parantamiseksi, mutta riittääköhän kosteus nyt itämiseen? Normipaprika jätti itämättä, ja nyt ei onnistu tämä pomminvarmaksi väitetty metodikaan, jopas nyt on markkinat!
Ai kuinka ihana kuva bluesmannilla… Tuossa ylemmässä kuvassa oikealla… onko ne hydrossa vaiko mullassa… kivivillassa vaiko ihan jossain muussa hydro kasvu alustassa?
Taisin joskus muinoin kyselläkkin hydrolannos vinkkejä vai olinkohan eri immeisessä?
Etsinnässä olisi luomuversio lannoitteesta vesiviljelyyn chilille,tomskulle ja kurkulle kasvariin. Kaikille ei ilmeisesti käy sama vai käykö???
Ai niin.Löysin tänään ohutta styroksia kun pengoin autotallia ja varastoa. saan tuleville chilinsiemenille sittenki kehiteltyä kylvölautan. en ole sitä ikinään vielä kokeillut…missä siitä olikaan juttua että voin tutkailla asiaa.
Toivottavasti Plutolalla löytyy jokin syy miksei onnistu. Onko liian viilä paikka. Sen voisin ainakin luulla vaikuttavan itämiseen??
pluotola - miksi sinulla lautta on kannen alla? ehditkö kurkata nyt sinne linkittämääni ketjuun? sivu 415
Mies epäili liian kosteaksi, oli tuossa akvaarion päällä, akvan lämpö +24,5. On siinä toki kova ilmankosteus, eihän siitä mihinkään pääse, siirsin nyt eilen lämmitetyn leivarin päälle ja tosiaan nappasin suippopaprikat pois.
Minulla ei näy vielä mitään näin 7 päivää kylvön jälkeen. Laitoin ne siemenet multaan suoraan pussista ja olen kastellut niitä välillä. Lämpö on noin 20-22°C.
Odottele rauhassa, voi mennä vielä parikin viikkoa:)Tuttu tunne parin vuoden takaa…
Chilit ovat NFT-systeemissä kivivillakuutioissa. Kuutiot ovat peitetty jätesäkin paloilla levääntymisen estämiseksi.
Ok niin arvelinkin Bluesman:)
Pitääpäs käydä mai-leen sivun linkki läpi niin sieltä löydän varmaan minäkin neuvoa ja vinkkiä kuinka onnistua lautan käytössä:)