Chili, Capsicum, osa 1, 04/2007-11/2013, Suljettu

mai-lee: Kansi on päällä niinkuin linkittämässäsi ketjussa neuvottiin… :wink: Ei ole missään kohtaa ollut kunnolla kiinni ja auottu on paljon.

ookoo, semmonen neuvo kuuluu sitten niihin muita kikka kolmosia. itse olen käyttänyt lautalla ihan ilmakylvyssä lekottelevien siementen ohjetta:-)

… onpas outoa, minulla on ollut kylvölautta käytössä jo useamman vuoden, irtokarkkilaatikossa ja kansi kunnolla päällä (tuuletus 1-2 krt/vrk muutaman sekunnin ajan paitsi kun ei olla kotona), eikä ole koskaan homehtunut mikään. Käytän chileille, tomaateille jne. Ja laatikko on leivinuunin päällä lämpimässä.
No nyt sitten tietysti homehtuu kaikki kun menin kehumaan…

^ Luulen, että ongelmana oli nyt tuo sijainti, akvaarion päällä on oletettavasti liian suuri ilmankosteus. Leivarin päällä ja suippopaprikan tuoreet siemenet poistettuna ei näyttäisi enää tulevan lisähävikkiä. Silti ensimmäiset siirsin jo, kun juuri tuli esiin, siltä varalta, että se homehtuminen jatkuu kuitenkin, ja näköjään mun sorminäppäryys ei riitä siihen, että siemen varmasti olisi juurenalku alaspäin mullassa. Vaan ei kai se ole niin justiinsa, kun on vasta lähtenyt itämään?

Lemon Drop itänyt :smiley: Siemenistä, jotka sain mummin viime kesänä antamasta hedelmästä.

Eltsu -mä ajattelin kylvää ne mummin siemenet huomenna.

Vielähän ne kerkiää :slight_smile:

No höh ja pöh. Minä laitoin ilmeisesti liikaa vettä kylvölautan alle kun osa siemenistä on vaihtanut paikkaa ruudukossa… Onko niillä sittenkin jalat:)?
Ensimmäinen kerta kokeilussa kylvölautta ja heti kämmäsin. nyt on sitten 12 eri lajiketta ,rehuja ja kukkaa,perennaa ja yksvuotista sulassa sekasovussa:/
Black cherrytomsku  iti vuorokaudessa. samoin salkoruusut. Jalopeno ja jalopeno hercules ovat vasta laitettu eivätkä tietty idä näin nopeaa vai kuinka nopsaan chilit teillä on itäneet?
Vielä odottelen mallllttamattomasti tilaus siemeniä että saisin chilit nopsasti kasvamaan kun osa niistä itää hitaammin. Lauttaviritelmään ne kuitenkin laitan niin näen hyvin ken on itänyt.

Minulla näyttää ensimmäinen chili pilkistävän mullan alta 12 päivää kylvöstä. Vielä ei näy lehtiä, mutta joku itu sieltä on tulossa.

Tein äsken lisäkylvön Jalapenosta. Luulin alkuun pärjääväni vain parilla kasvilla jotka jo onkin taimivaiheessa, mutta sitten maistoin viime syksynä tekemääni jalapenosäilykettä ja tuli kiire kylvämään lisää. Mitäs siitä voi päätellä :slight_smile:

Minäkin tein säilykettä lalapenosta ja osan tein hunajaisella reseptillä…Niitä ei syö kukaan kun ovat niin ällömakeita lie,eltään. ensimmäinen itu esillä jalapenosta ja kylvin viimeviikolla että hyvä tahti osalla:)

Nuu, voisko olla jalapeno-addiktio :wink:

Ensimmäinen Orange Bhut Jolokia on itänyt! Pääsi sekin kertismukiin Peterin ja Lemon Dropin viereen, o(do)ttavat aurinkoa tuossa olohuoneen ikkunalla :slight_smile:

Itäneitä: Aji Colorado, PI 441551, Hungarian hotwax. Meni 3 viikkoa, tolkuttoman kauan, pistän vetoisan ikkunan piikkiin!

Eilen sain kylvö-inspiraation Prismassa, sieltä tarttui mukaan Jiffyn minikasvihuone 12 turvepelletillä. Inspiraation vallassa hurautin sit vielä Plantageniin ja ostin istutuskuppeja ja lisää turvepellettejä.

Multiin meni jalapenoa (ruokakaupan versioista hamstrattu) ja Birds eyeta chili-chileistä, ja paprika-kategoriasta snack pepperiä (muistaakseni! en siemenpussiin muistanut laittaa merkkiä…), california wonderia ja jotain sekoitusta "summer salad mix". Kaksi jälkimmäistä olivat vanhaa siemenerää, en usko, että itämisprosentti on kovin suuri.

Miehen toiveena oli vähemmän chiliä ("kuka niitä edes syö?") ja enempi paprikoita, tomaatteja sun muita hyödyllisiä.

C.chinense Focinho de porco on jo hiukan kasvanut. Lehdet eivät paljoa vaahteranlehden koosta puutu. Kasvi on NFT-systeemissä vesiviljelyssä.

Tänään pääsesn kylvämään big bomb pepperiä ja argiset jalapenoa. Vesiviljelyssä suunnittelin näitä kasvatettavan joten lautalle likoamaan:)

Mistä niitä eri chililajikkeiden kokoja voisi kurkkia? Neljää lajiketta olisi nyt, ja pitäisi osata vähän haarukoida, minkäkokoisia purkkeja kullekin pitäisi olla. Lombardo, Caribean Antillais, Hungarian Hot Wax ja Cayenne Long Slim taisivat olla lajikkeet.

Voi ei, olin jo päättänyt etten tee uusintakylvöä jalapenoista kun eivät itäneet, mutta Nuun kommentin jälkeen tulin katumapäälle…

Itse oon käyttänyt paljon Chiliwikiä chilitiedon hankkimiseen. Vasemmalta löytyy haku, josta löytyy helposti erilaiset chilit. Jos tuolta ei oo tietoa löytynyt niin olen googlen kautta etsiskellyt, hyvin pääsee chiliaiheisille palstoille sitä kautta. Chiliwiki käytössä kuitenki ensisijaisena

Muoks. Kannattaa myös etsiä tietoa senkin pohjalta mitä lajia chili on. Sekin kertoo jo jotain. Itse olen vasta tähän perehtymässä ja oon jäänyt ihan totaalisesti koukkuun

ElisabetB, muistaakseni Snack Pepper on mieto chili.

plutola. Kaikki chilit voit istuttaa ihan reilun kokoisiin purkkeihin. Reilu multatila pitää kasvualustan tasaisemmin kosteana ja kasteluväli ei ole niin tiheä. Eli itse mullassa kasvattaessa kasvatin sellaisissa honkkarin kukkaruukuissa. Muovisia jotka näyttää savisilta ja tilavuus on ehkä jotain 7-10l en nyt lonkalta muista.