Chili, Capsicum, osa 1, 04/2007-11/2013, Suljettu

Mulla chilit viettää aikaa kasvilampun alla kuivausrummun päällä. On lämmintä, valoisaa ja tärinää. Näyttää tulevan tanakkavartisia taimia tuossa keinuskelussa.

Pitäisiköhän vielä kysäistä kauniisti, josko joku perheemme jäsen voisi saksofonilla pienet chilijamit heittää improvisoiden, niin saadaan vielä onnellisia chilejä. :smiley:

Ja bluesman, onko kyseessä hullu puutarhuri vai hullu muusikko? Vai peräti ihan tavallisen kajahtanut puutarhuri ja muusikko, jonka edessä ‘hullu’ on turha lisämääre, koska se sisältyy ihan lähtökohtaisesti jo noihin sanoihin puutarhuri ja muusikko. 

No eivät nuo chilit näytä kovin kärsivän mekkalasta. Kukat tärisevät kun musa soi ja pölyttyvät hyvin.
Kai sitä kuitenkin vähäsen pöljä on kun pitää helmikuussa olla yli metrisiä chilejä.

Tämä pikkuinen "Pepper fish" lähettelee terkkuja Pisamakellolle Hyvin näkyy jo kirjavuus lehdissä ja sitten joskus poditkin ovat raitaiset ennenkuin kypsyvät. Kuva on laadultaan kaamea

Siinä ovat mun pikku kullannuput
Viimeisestäkin chilipurnukasta itää jo muutama. Kohta päästään koulimaan.

Äsken leivottiin Lemon Drop mutakakku. Tuoksuu aivan taivaallisen hyvälle. Kohta päästään maistelemaan, taikina oli ainakin super hyvää. Onneksi on monta lemonia itänyt, niin saadaan lisää kakkuaineita ensi kesänä 

Mikähän tekee “hopeista” vioitusta chilien ja makeiden paprikoiden lehtiin? Mitään elukoita en löydä, mutta selkeästi joku ilkeyttä tekee.

Toivottavasti olen väärässä, mutta ripsiäinen tekee hopeista viotusta.
Linkki:http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5238.0

No huh, kyllä se vioitus aika lailla tuon näköistä on! Ei taida olla myrkyttä mitä tehdä noille? Onneksi toistaiseksi vioitusta on vain muutamassa hassussa lehdessä (taimia on parikymmentä makeaa paprikaa ja chilejä suurinpiirtein saman verran).

Pitäisikö tätä chili "Lombardo" alkaa jo lannoittamaan?

Se noin 4cm korkea ja on kylvömullassa tuollaisessa noin 7dl purkissa, 11cm halkaisija ja 9cm syvä. Se on kylvetty 19.1.2013 eli se on noin 5,5 viikkoa vanha.

Chili 

ei menny ihan hedelmäpäiville, mutta itämään kuitenkin, chilit ja paprikat 27.2. Citymarketista löydetty teesuodatinpaperi oli soppelia kirjoitusalustaa talouspaperin sijasta:

Jaahas, ja mihinkähän mä oon ajatellu muut taimet laittaa kasvamaan?!
Koulisin meinaan chilejäni, niin kyllä pöydän pinta tulee ihan niistä täyteen. Ja miks sitä laittaa viis tai kuus siementä itämään, kun ne kaikki tietty itää! Ja niistä, mitä on alunperin vaan kaks siementä,niin hyvä jos toinen näyttäytyy mullan pinnalla.
Ja yhtään en tietty voi pois heittää, kun kaikille täytyy antaa mahdollisuus.

meillä saa chilit pärjätä huhtikuulle asti samassa purkissa eli 2-4 kpl, parikymmentä sorttia eli samanverran purkkeja. Ei vielä paha…

Lilianne, kyllä minä jo olisin aloittanut aikaa sitten lannoitukset.

Omani kylvän aina suoraan puutarhan mustaan multaan. Hyvin itävät, sitten kun on hyvä määrä itänyt niin koulin samaiseen multaan ja siitä parin kolmen viikon päästä aloitan miedon lannoittamisen. Multaan sekoitan suunnilleen kolmasosan lekasoraa.

Mutta kannattaa nyt aluksi aloittaa varmaan tosi laimealla lannoitteella, kun nuo sinun eivät ole kunnolla tottuneet vahvempaan multaan.

Okey, minä laitan 10L ämpäriin 1/3 teelusikallista sitä punaista lannoitetta. Illalla siten alan sillä kastella noita isoimpia taimia. Olen ollut nyt kastelematta vähän aikaa kun minusta tuntuu että mullat on liian märkiä. Huomasin tuon kun koulin muutamia muita taimia. Chili ei tietääkseni taida haluta kovin paljon vettä.

Mustamulta on huonoin mahdollinen kasvualusta chileille. Turvemulta + Puutarhan Kesä pelittää paljon paremmin kunhan ei kastele liikaa.

Kuvassa turvemultakasvi C.annuum Guajillo jossa jo muutama podikin tulossa.

Talvehtinut Champion oli parisen kuukautta lepotilassa. Nyt on nuppuja tulossa

Mulla puutarhan musta multa pelittää oikein hyvin. En siis käytä sitä sisäkukille tarkoitettu mustaa multaa (sitä ei meillä käytä sisäkukatkaan) vaan sitä puutarhaan tarkoitettua ‘puutarhan mustaa multaa’.

Turvetta kokeilin kerran, kun täällä sitä niin mainostettiin, mutta osasin kasvattaa siinä yhtä huonosti chilejä kuin muitakin kasveja.

Multa tiivistyy helposti, mikä ei ole chileille hyvä juttu, siksi laitan mukaan lekasoraa joka ilmavoittaa kasvualustaa. Tällä olen mennyt vuodesta toiseen, enkä ole koskaan epäonnistunut.

Tänä vuonna meinaan ostaa yhden ylimääräisen kasvusäkin ja laittaa kokeeksi siihen chilejä. Katotaan miten käypi :slight_smile:

Mikä on chilien happamuusvaatimus,jos 6.5 on liian korkea pH?

Sitä näin keväällä ottaa mitä multaa sattuu kaupoista saamaan ja parantelee oman tuntuman mukaan, meillä päin kaikki taimistot ja puutarhamyymälät on enemmän tai vähemmän talviteloilla melkein vappuun asti. Ja kaikki turve mitä käytän on tietenkin kalkittua ja lannoitettua, mustaa multaa jonkin verran sekaan laittaen tulee ihan kelvollisen tuntuista, ravinnejutut on sitten erikseen enkä ole niitä koskaan testannut.

löytyyhän sitä tietoa kun ehtii lueskelemaan. Tässä jonkun chiligurun kirjoitus: Infernochili - Kasvatus ja tiedoksi että happamuusvaatimus on ed.mukaan pH 6.

Yritin kahlata tätä ketjua läpi löytääkseni vastauksen pitäisikö sisällä talvehtivasta chilistä poistaa nuput ettei tee hedelmiä vai mitä ne nyt on…? On koko talven pukannut maustetta ruokaan vaikka on kitumalla elänyt. Nyt pätkäisin oksat alas ja parin lehden jälkeen alkoi jo taas kukkia. Haittaako kesän satoa, jos ei kunnolla lepää? Nyppäänkö nuo nuput pois vai annako tehdä kuten haluaa?

Ja nuo pätkityt latvat eivät suostuneet juurtumaan vaan kaikki kuolivat. Kokeilin osaa vesilasissa ja osaa mullassa juurruttaa, mutta vain nuupahtivat pois. Ihan kuin niitä nyt olisin lisää tarvinnut, kun muita lajikkeita on 12 kpl vahvassa kasvussa ja muutama lisää hieman kitukasvuisena tulossa eikä tilaa läheskään kaikille! Mamma ja siskot kiittää, kun ylimääräiset nakkaan heille. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Minkälaisella lannoitteella chilejä kannattaa lannoittaa ja koska se pitäisi aloittaa? Mulla on hirmuinen määrä chilin taimia olohuoneen ikkunalla ja näyttävät olevan ihan hyvässä kasvuvauhdissa.