Minun Chili "Lombardo" on ihan pikkuinen ja ainoa Chili joka minulla edes iti. Kai se tuosta kasvaa pikku hiljaa. Mutta laitetaan tänne taas näitä kuvia siitä kun ne kasvavat. Toivottavasti. Sirkka lehtien kärjestä kärkeen sillä on mittaa noin 7cm ja korkeutta noin 3cm. Tämä Chili on kylvetty 19.1.2013.
Terhakka taimi.
Kuulkaas, olen aina tuntenut epävarmuutta siinä kohden chilinkasvatusta, kun pitää siirtää taimi isompaan purkkiin. Aina arvon, että kuinka kauan saa kasvaa siinä 5x5 purkissaan. En ole oikein keksinyt, mikä olisi sellainen optimaalinen hetki ruukuttaa isompaan.
Kun juuria pilkistää pohjasta? Kun kasvi tukeva ja vähän haarautunutkin? Kun kasvi selvästi purkin korkeutta pitempi? Kertokaas konkarit oma näppituntumanne?
tietenkin kun on hedelmäpäivä kuukalenterissa! ei vais, chili ei ole niin tarkka, mutta itse laitan kun juuret täyttää paakun.
Onko parempi laittaa pieneen purkkiin ensin ja sitten siirrellä isompaan aina tarvittaessa, siis tykkääkö juuret olla tiiviisti? Mulla näkyy viidessä kahdeksasta Lombardo-siemenestä itu (ovat märän suodatinpussin välissä purkissa vesivaraajan päällä) ja meinasin laittaa ne aika isoihin ruukkuihin valmiiksi jo.
Jos haluaa niin voi varmaan laittaa esim. johonkin 8x8 ruukkuun. vai olitko ajatellut vielä isompaa? Lopullinen ruukku sais olla isohko, lajikkeesta riippuen sekin.
No mulla on neliskanttisia 11 cm korkeita ja 9 cm leveitä, niihin ajattelin laittaa. Jotain ostokasveja niissä on ollut. Touko-kesäkuulle asti jos ne riittäisi. Pitäisikö jättää multa puolilleen ja sitten lisätä aina välillä, kuten tomaateille olen tehnyt muovituopissa kasvattaessani.
Oon alusta asti kasvatellut erikseen, koen helpompana Ihan varmasti onnistuisin katkomaan juuria tolkuttomasti kouliessani, jos oisivat samassa paakussa. Koulin myös kahteen kertaan, joskus kolmasti. Tällä hetkellä esim. Big Jim näyttää siltä, että tuo 8x8 jää nopeasti pieneksi. Jos juurten koko vastaa kasvin kokoa.
Kiitos, taidan tehdä kuten Miikos!
mm… minä heittelen vähän väliä ituja ja taimia purkista toiseen. Otan aina sen mullan siitä ympäriltä mukaan. Ei sillä ole minulle väliä onko se kasvi 1 mm korkea tai 1 metrin. Samalla tavalla ne siinä lentää purkista toiseen. Vaikka mitä isompi se taimi alkaa olla niin sitä hankalampi sitä alkaa olla käsitellä.
Minusta juuret menee poikki kahdella tavalla, eli yrittää nyppiä sen idun tai taimen siitä mullasta irti. Tai sitten se multakakku siinä kasvin ympärillä hajoaa eli menee halki. Joten jos saa sen mullan pidettyä koossa ja mukana niin eihän tuo kasvi siitä siirrosta ole moksiskaan.
Pikkuiset idut minä siirtelen omiin purkkeihinsa silloin kun ne ovat minusta riittävän vahvoja siirtoon, mutta juuret eivät ole vielä isot. Eli en yleensä siirtele ihan heti niiden aukaistua sirkka lehdet mutta muutaman päivän jälkeen, noin viikko. Paras taitaisi olla kylvä ne erilleen ihan alusta asti.
Itselläni on Chilit yleensä noin 7-10L ruukuissa.
Guajillon kukka LEDin kajossa.
Onko järkeä siirtää kohta satoa tekevät vihannespaprikat isompaan ruukkuun, tällä hetkellä 10 cm ruukussa? Lannoitusta kannattaa varmaan antaa myös reilummin?
Jos ravinteita ja kosteutta riittää ei tarvitse siirtää isompaan. Mutta parikin päivää kastelematta jos kasvi on suuri ja lehtimassaa paljon voi kuivahtaa. Jos siirrät, älä ota mitään ämpäriä vaan max 15cm ruukku.
Typpilannoitusta voit vähentää ja lisätä fosforin ja kaliumin osuutta. Kypsymisen loppuvaiheessa voi antaa vaikka pelkkää vettä.
Muutama Lemon Drop-chilin siemen on päässyt multiin! Kiitokset Nuulle
Jei!
Meillä itää vihdoinkin. reilu kymmenen päivää meni itämiseen. Quintisho tosin vielä antaa odotuttaa itseään, mutta se on ennenkin vaatinut kauemman aikaa. Ja jos eivät idä lainkaan niin onhan mulla vielä yksi viimevuotinen tuolla viileässä huoneessa talvehtimassa
Laitetaan tänne nyt kuva minun Chilistä "Lombardo". Se on pikkasen kasvanut ja tuntuu voivan hyvin noin kuukauden ikäiseksi.
Hullu puutarhuri.
http://youtu.be/Bs_ZdkrDpkM
Linkki ei toimi, koita laittaa avautumaan uuteen ikkunaan viestinlisäyksen pudotusvalikosta
Muoks. Kun avaa itse uuteen välilehteen niin toimii. Sinäkö siellä soittelet taimille
Taidanpa olla.
Siellähän saa Chilit kunnon värähtelyä =D
Kiitollinen yleisö ja hyvin soitettu musa
Mikäs tuossa satoa tuottaessa