Kertoilepa sitten kokemuksia tuosta Turbo Pube:sta -on mun tulevaisuudessa -listalla
Ramiro ja short yellow tabasco kurkistelevat mullasta. Tulee edes jotain mietoakin chiliä, kun luulen että harsosääsken toukat on syöneet mun paprikan siemenet. Tai jotain niille on varmaankin tapahtunut, kun eivät ole vieläkään itäneet.
Täälläpä nyt kyselen tällaista. Ostin näitä Ramiro-paprikoita tänään kaupasta. Onko kyseessä saman paprikan eri kypsymis-vaihe, vai ovatko muutenkin erivärisiä kypsyttyään? Ajattelin noiden siemenistä laittaa kasvamaan ainakin tuota oranssia.
Chilini lehdet vaalenevat alimmista lähtien, muuttuvat ohuen kellanvalkoisiksi ja putoavat pois. Kastelen niitä niin että ovat jatkuvasti kosteat (luin ettei saa missään nimessä päästää yhtään kuivumaan)mutta eivät suinkaan likoa vedessä. Lannoitetta en ole antanut. Ne on istutettu kaktus- ja kylvömultaan ja ovat nyt n. 15 cm korkeita. Ovat ikkunan edessä hyllykössä jossa on lisävalona loisteputki. Huone on lämmin, jotain 23 astetta ehkä. Annanko vaaleta ja tiputella ja jatkan samaan malliin, vai alanko kenties lannoittamaan niitä? Vai mitä tekisin? Ensikertalaisena Chilin kanssa ajattelin antaa tänne kokonaiskuvauksen ja kysäistä neuvoa suoraan lukematta koko ketjua ensin läpi.
Minäkin kasvatan chilejäni ekaa kertaa. Samoin ne alkoivat vaaleta, myös muut kuin sirkkalehdet. Olivat kerran koulittu juuri tuohon kylvömultaan. Vaihdoin ne kukkamullan, hiekan ja lekasoran sekoitukseen ja aloitin tuuletuksen. Nyt pari viikkoa sen jälkeen näyttävät taas "kivanvärisille". Vähensin myös kastelua.
Eleonora, luulen että olet oikeilla jäljillä. Luin tuolta asiantuntijasivuilta että esim. kukkamultaan sekoitetaan 1/3 kevytsoraa koska silloin kasvualusta ei ole liian tiivis, jota chili siis inhoaa. Jos siis sulla on ollut kuvantunlaisia ongelmia ja olet niistä päässyt sillä vaihdolla, teen saman itse huomenna ja toivon että täälläkin päästään hyviin tuloksiin. Kuinka muuten teet sen tuuletuksen, ehtisitkö vähän kertoa siitäkin?
Mies keksi, että hän haluaisi parvekkeelle chilejä. Mites on, vieläkö ehdin kylvää? Onko olemassa jotain “helppoa” lajiketta aloittelijalle?
Minä kylvin eilen chilejä, ja kuvittelen niiden ehtivän. Ja ainakin lombardon pussissa lukee esikylvö helmi-huhtikuussa. Vähän myöhäiseen tämä varmaan jäi, mutta minulla kun ei ole juurikaan esikasvatustiloja, niin ei voi kauhean aikaisin kylvää
Minulla on ihan tavallinen pöytätuuletin chileillä (ja osalla tomaateista). Se on ajastimella saman ajan päällä (n. 12h) kuin kukkalamppukun. Minulla on tuollainen hehkulamppu (kukille tarkoitettu) ja se kuumenee tosi paljon. Samalla siis tuuletin vähän tasaa sitä kuumuutta.
Trigona, onko sinun parvekkeesi lasitettu? Jos on, niin kasvukausi on tosi pitkä ja ehdit vaikka mitä. Ja ehdit muutenkin, jos otat chilit sisään, kun tulee liian kylmä! Sisällä ne sitten kypsyttelevät lopun sadon. Samoin Millille terveisiä, että jos joku paikka chileille löytyy sisältä syksyllä, niin ota ihmeessä ne sitten sisään!
Aloittavat ensi vuonna kukkimisen jo helmi- maaliskuussa. Joillain onnellisilla satoavat läpi vuodenkin!!
Lemon Drop ja Aji Cristal ovat ainakin takuuvarmoja, monivuotisia lajikkeita. Aika väkevä tuo Lemon Drop. Aji Cristal siitä hyvä, että maistuu raakanakin, ei ihan yhtä väkeväkään. Molemmat lajikkeet pärjäävät huonommissakin olosuhteissa = ei paljoa valoa, liian lämmintä - sisällä. Suosittelen lämpimästi!
Vilkaiskaa niitä Tommi Hietavuon chilisivuja, ne on ihan huiput aloittelijallekin!
Kiitos paljon annesurfs vinkeistäsi! Suunnittelin maanantaiksi kaupustelureissua jonka ukkokulta saa maksaa synttäreideni kunniaksi Laitanpa nuo lajikeninmet ihan paperille ja koitan metsästää.
On lasitettu parveke. Ja nyt kun oikein rehellinen olen, niin olihan minulla viime kesänäkin chili ja pari paprikaakin, ei tosin siemenestä itse kasvatettuja vaan koulun kasvihuoneelta saatuja ylimääräisiä taimia. Hoitelin niitä vähän siinä sivussa ja toisella kädellä ja satoakin tekivät, mutta ehtivät kuivua kasviin ennenkuin korjasin ne pois. Mitä ihmettä niille kypsille hedelmille pitää tehdä, ihmettelin jo viime kesänä? Minulla tosiaan kuivuivat sellaisiksi paperisen ohuiksi, eivätkä ne ruuassakaan maistuneet ollenkaan.
Tuo on ihan uutta ja ihmeellistä, että voisin pitää ne monivuotisina, en ole ajatellutkaan moista ennen. Tuleeko niitä sitten uusia pistokkaista?
Käyn vielä katsomassa nuo mainitsemasi sivut, kiitos
Miten suuren ruukun chilit tarviivat? Tai siis kääntäen- miten pienessä ne selviää? Chilejä on nyt vaikka kuinka paljon, mutta suuri osa on vasta jukurttipurkeissa, eli taitaa olla vähän liian pieniä ainakin pitemmäksi aikaa....
Ja Trigona; Onnittelut synttärisankarille
Annetti,
kyllä ne sitten isoina tarvii paaljon isomman, jotkut kasvattaa 10 l ämpärissä, itse olen lopulta siirtänyt 25 - 30 cm halkaisijaltaan olevaan purkkiin.
Mutta siirrät esim. puolikkaan maitotölkin kokoiseen ruukkuun seuraavaksi. Ei kannata heti liian isoon. Ja EI sitten mustaa multaa! Melkein kaikki muu menee.
Täältä selkeä tietopaketti kylvämisestä, ruukunvaihdoista, lajikkeista yms:
http://www.saunalahti.fi/thietavu/
Trigona, en ole nähnyt noita lajikkeita myynnissä, huhuile apua täältä! Chileistä itää käytännössä joka siemen, joku takuulla antaa / vaihtaa 2 - 3 molempia!
Jos ei, niin hätätilassa saat taimet minulta, asun naapurikunnassa.
Kiitokset kaima Täytyypä käydä nuo sivut tutkimassa. Osa mun chileistä on jo aika hyvän kokoisia ja näköisiä ja kiireisimmät puskevat jo nuppuja
Eikä niitä millään raskisi napsia pois...
Mahtavaa jos ovat niin pitkällä! Äkkiä isompaa ruukkua. En minä koskaan ole nuppuja poistanut, ja satoa on tullut!
Annetti, kiitos vain, jo etukäteen. Joka vuosi vanhenee ja kohtahan tässä aletaan jo olla isoa tyttöä
Joitain vaihtareita onkin jo sovittuna valmiiksi, koitan saada sieltä. Katsotaan jos menee hätätilaan ja pitää huudella sulle päin, annesurfs. Heh, nyt kun kävi ilmi että hyötytarhurointiakin tulee vähän, alkoi heti tehdä mieli tomaattia, mansikkaa, hitsi ja salaattifenkoli olisi kiva kokeilu, ja niitä yrttejä aioinkin kylvää, ja toki nyt sitten tavan paprikaa jos chiliäkin.. Alunperin oli pari kesäköynnöstä ja muutamaa yrttiä, nyt lähti jo lapasesta, ei mahdu!
Eipä meitsi paljon löydä Chilien eri lajeista tietoa, kun nykyisin kaikki tekee ne sivunsa kansainvälisesti englanniksi. Ei ole muuta iloa, kuin kuvat.Ei pitäis vanhojen mummojen innostua tällaisista…
Vuokkis, täällä ovat nuo annettin suosittelemat Tommi Hietavuon sivut, suomeksi!
Linkk
No prkl, eihän se toimi. Osaan ainakin kirjoittaa sen.
www.infernochili.tk
Kiitos!
Ja olivat toden totta oikein hyvät sivut, ainakin minulle aloittelijalle! Tietoa oli niin ettei meinannut päähän mahtua, mutta ymmärrettävässä muodossa.
Sitä jäin ihmettelemään, että miksei saa käyttää mustaa multaa kasvatuksessa? Jos vaikka jatkaisi sitä perliitillä ja/tai kevytsoralla?