Chilit viihtyvät laihassa, läpäisevässä maassa käsittääkseni. Musta multa on liian ravinteikasta ja liian tiivistä. Eli mieluummin mitä tahansa kuin sitä!
Turpeessa tuntuvat monet kasvattavan, itse olen laittanut turvemultaan ja siihen hiekkaa lisäksi. Tuolla Tommin sivuilla muistaakseni neuvotaan kyllä eri seosten tekemisessä.
Ovat muuten hyvät sivut, chiliasioissa luen niitä yhä kuin Raamattua! Siellä on myös erittäin hyvä keskustelupalsta.
Ja totta kai Trigona laitat ainakin parveke- tai amppelitomaattia jos on kerran lasitettu parveke! Aina sen verran mahtuu… ;O)
Kiitokset osoitteesta, tuollahan on ihan äidinkielellä asiaa.
En tiedä, uskallanko tunnustaakaan, mutta minä kylvin chilini kukkamultaan, kun ei kylvömultaa ollut. Sitä en muista varmasti, mihin multaan ne koulin. Hyvin nuo tuntuvat voivan, ainakin vielä Ja isä on chiliä kasvattanut mökillä ihan kunnolla hevonpeellä lannoitetussa maassa. (Itse maaperä mökillä on hyvinkin laihaa, mutta sitä hevonpeetä on sitten senkin edestä.)
Chilejä on niin paljon erilaisia lajikkeita, eri kasvuolosuhteista että tietynlaisen mullan soveltuvuutta ei oikein yleisesti voi puoltaa eikä torjua chileille...
Liian typpirikas multa voi aiheuttaa sen että chilit kasvavat hyvinkin komeasti ja rehevästi... totuus paljastuu sitten vasta syksyllä... sadontuotto viivästyy liikaa tai se ei ala ollenkaan, harmittava takaisku.
Itse oon käyttänyt kekkilän b2-lannoitettua vaalehkoa kasvuturvetta, yhdessä Biobizz-lannotteiden kanssa toimii pirun hyvin joskaan ei vedä vertoja vesiviljelylle. :)
Täällä lisäkuvia biobizz tuloksista.
Siemensivuja on päivitetty jatkuvasti ja kiinnostuneille löytyy myös jauheita maisteltavaksi.
Aloittelijoille oivasti sopivia, pieniä siemenpakettejakin löytyy vielä nopeimmille!
Paketti sisältää helppoja ja tuottoisia lajikkeita, pienen maistiaisen chilijauhetta sekä suomenkielisen kasvatusohjeen!
Linkki kyseiseen siemenpakettiin (kuvia!!) täällä.
Siemensivuillehan pääsee helpoiten muistamalla osoitteen fatalii.net :)
Tällä hetkellä kasvattelen niitä chilejä justiinsa isän sadon omista siemenistä sekä Suomettarelta saadusta parista lajikkeesta. Samoin tuntuu kasvavan kaikki. Lajikenimistä ei tietoa muista kuin Long Slim.
mein ukko kasvatti ja kasvattaa myös tänä vuonna muutamia lajeja chilejä, ainakin habaneroa ja toista en nyt muista! viime vuonna laittoi ihan tavalliseen kukkamultaan, vähän kanankakkaa sekaan ja sitten kun chilit oli aika siirtää isompaan ruukkuun kasvamaan, niin multaa ja mökiltä otettiin lannoitemultaa eli ihan sitä “itteensä” ja hyvin kasvoi ja tänä vuonna laittoi joskus viime vkolla itämään chiliä, niin jo kurkkii pienen taimet mullan alta:-)
mikä on kaikkein tulisin chili-laji? T:Mikko
Voi jestas noita satoja. Sis linkin kuvia. Ne saavat aina kotiharrastajan epätoivoon.
chili-ihmiset, kertokaa nyt minullekin, miksi noista polttavista pötkyistä ollaan innostuneita... heti kun ymmärrän, lähtee sekin mopo tod. näk. karkuun. vielä en tajua.
En tiedä syytä, mutta mies ja pojat tykkäävät ruuasta jossa on vaikka mitä. Tortilla-aterioilla on helppoa aloittaa kouluttaminen Lisäperusteluina voi vedota niitten terveellisyyteen, antioksidantteja sun muuta.
Esikoinen vetää suoraan jääkaapista tai leivän päälle
eikös paprika aja saman asian ja on vielä makeampikin?
Siitä puuttuu polte… sopiva polte lisää lisää ruokahalua ja makuelämyksiä vapauttamalla endorfiinejä… lisäksi kapsaisiini vaikuttaa tehostavasti verenkiertoon ja aineenvaihduntaan! Hyviä puolia on niin paljon että pelkästään jo ne riittävät hurauttamaan
Puhumattakaan sitten kasvattamisen ilosta…
Paprikahan on tavallaan vain suureksi ja miedoksi jalostettu “chili”… eli yksi tuhansista… myös noita tulettomia ja tulisuudeltaan hyvin mietoja löytyy pilvin pimein ja varmasti osa makeampia ja hedelmäisempiä maultaan kun peruspaprika!
Chilien terveysvaikutuksista kiinnostuneiden kannattaa googlata: “chiles and health”.
fatalii on selvästikin perehtynyt asiaan silti mieleeni tulee pötkö, jonkä syömisen jälkeen ruuan mausta ei saa mitään selvää.
Niin… kuvittele sitten sitä että 15v sitten en edes pitänyt chilin poltteesta…
Mutta tosiaan, sen verran monipuolista touhua on niihin enemmän perehtyminen että sitä innostuu ajan kanssa vaan enemmän ja enemmän.
Uusin hurahdus tällä saralla oli huomata että chileistä saa aivan täydellisiä bonsai-puita ja hyvin nopeasti! fatalii.net → how to grow chiles → bonsai chiles löytyy lisää tietoa aiheesta.
Monta tuntia (no pari nyt kumminkin) kuukkeloin tänään siemenluetteloita, eipä ollut Bolivian Rainbow''ta missään luettelossa. Koetin olla sitten kovin hillitty ja hallittu ja lupasin jättää sen seuraavaan kesään.
Edellisen sivun linkistä se sitten löytyi.
Kummallisia pakkomielteitä, pakko-saada-jokin-tietty juttu
heh, oletko noista fiery faceista joku sinä?
Viherpeippo, en... osaan pysyä kameran toisella puolen noissa tilanteissa... en mä nyt välttämättä tuollaisesta nauti vaikka tulisen ruuan ystävä olenkin! ;)
Olen kyllä sivuilla esillä moneen otteeseen...
Vaikkapa tässä:
onko noi kaikki sun viljelmiäs??? myytkö niitä? Taidat olla lajin ykkösharrastajia.
Juu kyllähän ne mun onpi.. tuo oli pientä vielä ja vaan kasvarin pieni osio... tälle kaudelle onkin vähän enemmän kasveja tulossa. :)
Kiinnostuneiden kannattaapi seurailla sivuilta kehitystä.. koitan päivitellä aika jatkuvalla syötöllä.
Sano suoraan vaan että hulluin chilipää suomessa... se voin kyllä myöntää olevani. :)
Siihen asti tiedän olevani kunnes mulle näytetään toinen sälli joka pyörii chilien ympärillä kaiken hereilläoloaikansa ja toisinaan vähän enemmänkin! :D
Mutta edelleen... ehdottomasti kaiken vaivan arvoista... lopputulos ei tässä ole tärkeintä vaan itse puuhailu... ja oikeiden chilien ansiosta sitä lopputulostakin toisinaan syntyy aika kivasti. :)
http://fatalii.net/chile/?u=g&c=search&word=yield&id=5596
Kyllähän mä siemeniä ja jotain jauheitakin... löytyy linkit suoraan sivuilta,
tässä on suora linkki myös:
http://fatalii.shop.wosbee.com
Mahtaisko tuo BolivianRainbow vielä täksi kesäksi keretä…? On meinaan melko erikoisen näkönen, ohhoh.