Löytyiskö joltain joku vastaus Mikolle tuosta chili-kysymyksestä? Poika on niin täpinöissään niiden kasvattelun aloittamisesta.Popsiikin niitä tuosta vaan, että tulista pitäis olla.Huomenna kuitenkin kipasee katsomaan, olisko jokin vinkki tähän tulisuuteen.
Katsopas Tähdikki semmoinen kuin Bhut Jolokia =)
Sieltä infernon sivuilta kävin kurkkimassa, että ne ihan kaikkein tulisimmat chilit olisivat Capsicum chinense-lajin Fatalii, Naga Morich ja Scorpion- lajikkeet. Mutta ne ovat jo sellaisia, että ei niitä kukaan pysty syömään (ainakaan ei selviä hengissä). En oikein osaa sanoa, mikä olisi tulisin mahdollinen syötäväksi. Ehkä jokin Jalopeno-lajike? Viisaammat neuvokoot.
Nuo Naga Morich ja Bhut Jolokia taitavat olla sama laji, tietääkseni.
Joo, noita tulisimpia on tavallaan useita samalla nimellä… about samaa kastia tulisuudeltaan ovat Naga Morich, Bhut Jolokia, Dorset Naga, 7pod, Trinidad Scorpion yms… Mutta tosiaan käytännössä C. chinense lajiin kuuluvista suurin osa on melkoisen ärhäköitä vaikka siitäkin perheestä joitain mietoja, jopa tulettomiakin löytyy… Omassa suussa edelleen kainnin tulisimmalta on tuntunut Datil Red vaikka myös Naga Morich tutuksi on tullut…
Annetti, Bolivian Rainbow kerkeää mainiosti, ja se on sellainen kasvi jonka voi huoletta kasvattaa pienemmässä ruukussa pieneksi nätiksi kasviksi eikä se aikaa paljoa vaadi.
Tähdikki, onko poika ihan oikeasti syönyt raakoja chilejä tosta vaan? Jos ei, vaan liemessä olevia ns. pepperoneja, niin sitten ei ihan vielä maailman väkevintä chiliä kannattaisi hakea.
Muutenkin suosittelisin, että ottakaa joku helppo laji, ettei tyrehdy kasvatusinnostus!
Väkevä, helppo lajike = suosittelen taas kerran Lemon Dropia.
Kukas kyseli, miten chiliä käytetään…ohuesti siivutettuna ruoan seassa jo kokattaessa makua antamaan, siivuina tacojen ja tortillojen seassa noin vain! Se polte vie mukanaan…
Ja Trigona, olisiko lajike ollut sinulla joku tylsä, etkös sanonut, että tuli paperinohuita chilejä? On niitä meheviä, paksuhedelmälihaisiakin.
Lemon Drop myös tulossa Mikolle =). Puolenkymmentä lajiketta näin alkuun ja lisäksi muutamia yrttipussukoita. Eiköhän näillä yhden ikkunalaudan saa täyttymään.
Juu-u, nimikin minulla sille oli mutta enhän enää muista. Olisiko ollut C.annuum-lajin joku lajike…? Nättejä ne oli, sellaisia perinteisen chilin näköisiä, etusormen kokoisia ja punaisia, kielellä polttelivat mutta ruuassa eivät maistuneet.
Liikenisikö sitä Lemon Dropia myös minulle? Vaikka ei sen mitenkään erityisen väkevä laji tarvitsisikaan olla, ennemmin helppo jos pitää valita
Lemon Drop ja Aji Cristal ovat selvinneet minulla tunarilla ja tuottaneet joka kesä satoa. Myös ovat pärjänneet lämpimässä ja hämärässä asunnossani. Suosittelen monlempia lämpimimmin!
Olisiko tuo Lemon Drop joku 8/10, Aji Cristal mielestäni 6-7/10 väkevyydeltään?
Lemon Drop syödään kypsänä, keltaisena, Aji Cristal maistuu myös raakana hyvältä. Molemmat ovat Baccatumeja.
Nimittäin osa (suuri osa?) chileistähän maistuu raakana vain herneeltä!!
Asiasta toiseen, se on kumma, että chilienkasvatus tuntuu olevan juuri miesten hommaa - kaikki Suomen chiligurut ovat miehiä, ja tuolla Tommin sivuillakin tuntuisi valtaosa olevan.
Liittyisikö siihen joku macho-homma lisäksi, kuka pystyy syömään tulisimman chilin?
Annesurfs, ihan mahdollista! Kukapa mies pystyy vastustamaan vedonlyöntiä ja pikku kilpaa, olkoon aihe mikä tahansa! Varsinkin kun on kyse jostakin mikä antaa luvan taantua pikkupojaksi ja tehdä jotain vähän hölmöä, jopa tyhmää, kuten syödä sen tulisimman chilin!
Muuten, itse en etsi extreme-elämyksiä chileistä, vaan mahdollisimman helppoja, runsaasti satoavia kasvatettavia, jotka eivät ole kovin arkoja saamaan kirvoja tms pihalla ja jotka pärjäävät sitten sisällä heikoissakin olosuhteissa. Maun pitää tietysti olla hyvä!
Joka vuosi kylvän muutaman vakivarman lajin ja sitten tietysti on pakko kokeilla kaikkea uutta, sellaista, mistä ilman kasvihuonetta ei tule satoa.
Se on eri juttu sitten jos on lasitettu parveke ja / tai kasvihuone!
Heippa kaikki chilinkasvattelijat! Jokusen aikaa keskustelujanne lukeneena uskalsin nyt sitten kirjautua joukkoon tummaan. Mulla muutaman viikon taimet ( Riot, Chilly Chili, Big Sun Scotch Bonnet, Orange Habanero, Medusa, Kelt LD&PI ? ja Orange LD&PI ? ) kurottelevat tuossa pöydässä luonnonvaloa... Innolla odotan ensimmäistä chilinkasvatuskesääni Ja kiitän ja kumarran viisaille sanoillenne, joiden avulla nuo pikkutaimeni ovat päivänvalon nähneet!
Voi Trigona kun laitoin kaikki Mikko-pojalle. Kyllä siinä siemeniä oli ihan nokko. Kyselisin yksityisviestillä Tähdikiltä jääkö siitä yhtään jämiä lähetettäväksi. Itse kylvän yleensä 2-3 siementä per lajike.
Voin kyllä niistä siemenistä muutaman antaa. T:Mikko
Jep, sit se ikäraja,voiko Mikko liittyä tänne pentin puolelle? Laita mulle yksärillä osoite, Mikko laittaa sule kristillisellä tasajaolla, jos ei ole pariton luku.Jos se Horsmallekkin passaa.
Arvaan että mun pikkumiehelle tulee kasvatettavaa tarpeeksi.Omat chilit maistuu parhaimilta
Tähdikki, pentissä ei ole ikärajaa.
Hyvä juttu, kiitos Mikko! Laitan osoitteeni yksärillä, enpä montaa siementä tarvikaan, kun yhden taimen satoa antamaan asti saan kasvatettua.
Melkein huutelin jo huutonetistä parin chilin siemeniä, oli tuota Bolivian rainbowta ja Fluorecent purple chiliä. Ehkä menen vielä tänä iltana ja huudan, tässähän alkaa ihan innostua! (Ja joo, ne tomaatin ja mansikankin siemenet on jo tuolla odottamassa…niinhän siinä sitten kävi.)
Horsmalle passaa. Köyhien siemenet on yhteiset . Eihän niitä paljoa ole, mutta kun ei raski antaa niiden vähienkään vanhentua tuolla laatikossa. Mikko, kuules! Voit varautua siihen että sulta sitten ensi syksynä pyydellään noita siemeniä. Kannattaa laittaa hyvä kiertämään
.
Chileistä onneksi yleensä itää joka siemen! Laitan itse 2 - 3 kutakin siltä varalta, jos joku taimi olisi oikein huono tai kissat hyppii niiden päällä tms.
Joka vuosi on ollut ylimääräisiä taimia silti ja kesällä niitä on kiikutettu kiinnostuneille, chilikuumetta levittämään. Ja terassi on ollut niin täynnä, että ihmiset ei enää sekaan mahdu.
Syksyllä kauhea pohtiminen, mitkä ansaitsevat paikan sisältä, kun tilaa on vähän ja valoa vielä vähemmän.
Kas, että huuto.netissäkin myydään siemeniä! Mistäs sen muuten tietää, ovatko "aitoja" vai risteytyneitä? Vaikka eihän sitä täälläkään tiedä, mutta jos vaihtelee vain, niin eihän lahjahevosta hampaisiin katsota...
Fataliilla on varmasti aidot lajikkeet, kun on ammattilainen. Hei! Nyt siellä fataliin sivuilla on erikseen lajikkeita myytävänä, suosittelen lämpimästi!
Heti osuu silmään hyviä, helppoja lajikkeita (muitakin kuin ne Lemon Drop ja Aji Cristal, heh heh!), esim.
- Aji Benito (Baccatum)
- Bolivian Rainbow (Annuum - voi syödä, mutta ohutlihaiset palot - kaunis, kompakti kasvi!)
- White Wax (Baccatum: kuin Aji Cristal, mutta vielä isommat palot!)
Noita olen itse kaikkia menestyksekkäästi kasvattanut. Yksi takuuvarma, jota en heti nähnyt, on Criolla Sella (Baccatum).
Niin, Baccatumeja suosittelisin itse siksi, että eivät kerää kirvoja (osa Annuumeista on arkoja niille) ja tuottavat hyvin satoa. Eivät ole välttämättä ns. kauniita kasveja, kasvattavat sinne tänne pitkiä huipelo-oksia.
Kiitos Anita, Mikko keksii jo, no, mikä meil tää nimi nyt on?Hitsi, muisti pätkii....nimimerkkikö se nyt on?
Kyllä oli pojalla silmät ihastuksesta pyöreinä kun katsoi oikein chilin kasvatusta, en nyt näe sinun nimimerkkiä, mutta sinulla on se chilin kuva ja valtavat kasvatukset.
Mikko meinaa lyödä sut laudalta.Joskus kolmenkymmenen vuoden kuluttua.
Mikko meni nukkumaan chilin kuvat silmissään.Kyllä sait minunkin ihailuni, vaikka en niitä niin herkkuina pidäkkään.
Annettiko oli vailla Bolivian Rainbown siemeniä? Muutama olisi pussin pohjalla, jos laitat osoitteesi yv:nä huomenna niin voisi ehtiä ennen pääsiäistä perille.