Siis kun kylvää siemenet?? Chilinsiemen ei kyllä idä, jos ei ole ohutta multakerrosta niskassa. Homehtuu vaan. Puhutaanko me nyt eri asiasta? Sitten jos kylvää liian syvälle, niin se ei jaksa nousta sieltä. :o0
siis juu on meillä multaa siinä päällä, sellanen aikasen ohut! kyl mä kerran aika syvälle tunkesin yhen siemenen, niin hyvin se nousi esille
Ai ei idä? Ja minä tietämätön jätin ihan taivasalle ne siemenet! Pian pian peittämään.
tässä on pari kuvaa viime vuotisista chileistä, lajin nimeä en kyl muista
Onnittelut uudelle tulokkaalle.Nuoresta iästä huolimatta oma-aloitteisesti aloit chilejä kasvattamaan ja kirjauduit Penttiläiseksi.Onnea ja runsasta chili-satoa sinulle toivoo äiti
Nysse ensimmäinen chilinkukka on auki!
Kovasti oon käyny ravistelemassa että varmasti pölyttyisi. Toivon mukaan kevään ensimmäinen chilinpalko on nyt tulossa!
annesurfs, kiitos siemenistä sain ne tännään ja laitoin sulle myös spostia
Juuri äsken pakkasin viitisentoista tainta huomista varten, kun lähtevät maailmalle.
Luopumisen tuskaa, vaikka kaikki nurkat on vieläkin täynnä…
vai lähtee liisukan taimet maailmalle! meillä ei lähe kuin korkeintaan kesällä mökill kasvihuoneeseen ja sitten omalle terassille tulee muutama
No, on siinä varaa lähteäkin, kun chilintaimia yhteensä on reilu 40 : )
no oho, meillä tais viime vuonna olla joku 30 taimee, 15 jätettiin himaan ja 15 vietiin mökille! tänä vuonna ei onnex oo niin paljoo! mutta on ainakin 20 tai siis en tiie vielä, onnistunko idättämään noi naga morichin siemenet
Ahaa, olenko siis haukannut liikaakin, kun mulla on ensikertalaisena 30 tainta??? 7 eri lajia. Taisin innostua ihan korvia myöden heti ensimmäisenä kasvihuonekesänäni. Niin ja tuossa odottaa myös vieressä sellaset 80 tomaatintainta koulimistaan
Et ollenkaan -kyllä ne loppuu vielä keskenkin.
Halukkaita riittää valmiiden taimien ottajille kyllä yleensä tuttavapiiristä : )
Lajikkeita on 30 ja taimia noin 70. Ei kai nyt chilejä voi olla ikinä liikaa
Uuh… kolmekymmentä lajia. Taidat olla melkoisen pro? Tietty jos olisi tiloja, kasvattelisin mielelläni minäkin useampaa. Kissatkin on niin kovia “hoitamaan” kukkia, että paikat taimille täytyy tarkoin miettiä. Joka nurkkaan ei tuo aurinkokaan paista. Mies tekee tollasia häkkejä puurimoista ja kanahäkistä, joiden alla tomskut ja chilit voi rauhassa paistatella auringossa kissojen hampaiden ulottumattomissa. Nerokas mies!
Nelisensataa taimea nyt chilejä kasvamassa, pistokkaita tulee vielä otettua melkoinen määrä joten lopullinen kasvien määrä nousee vielä muutamalla sadalla... :)
Kannattaa ottaa huomioon että aikaan kasvattelin yhtä lajiketta ikkunalaudalla välittämättä siitä sen enempää.. saattaa mopo karata siis käsistä keneltä tahansa!
Mutta eipä tän mukavampaa puuhaa juuri löydy eikä tylsää ehdi olemaan koskaan!
Tulisuutta pelkäävien kannattaa muistaa että lajikkeita löytyy myös mietoja ja tulettomiakin, usein kerrassaan herkullisia joita voi vedellä vähän niinkun terveellisinä nameina! :)
Uudesta Fatalii''s Culinary Seed Kitistä tietoa ja kuvia täällä: http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=4392
Minäpä kaipaan edelleen tietolähdettä, josta huonolla kielitaidolla varustettu ihminen saa selville eri lajikkeiden tulisuusasteet -numeroilla 1-10.
Fataliin lähettämissä siemenissä ne luojan kiitos on näkyvissä (no ei siemenissä, mutta pussukoissa), mutta mulla on paljon vanhoja siemeneriä, joille olis kiva löytää nummero.
Olisiko tästä mitään apua jos fatalii.net saittia ja sen siemensivuja selaa:
nonpungent=tuleton
mild=mieto
medium hot=keskitulinen
hot=tulinen
kaikenlaiset extremely, very yms sanat tuon hot sanan edessä meinaavat että tuskallinen kokemus tiedossa jos marjan sellaisenaan syö…
Kannattaa kuitenkin muistaa että kasvatusmetodit ja olosuhteet vaikuttavat niin paljon noihin tulisuuksiin että nuo numeroinnit ovat aika suuntaa antavia.
Muutamana esimerkkinä mainittakoon:
Habanero jota kastelee runsaasti kypsymisen loppuvaiheilla saattaa tuottaa yllättävän mietoja marjoja kun taas jalapeno jonka antaa kuivahdella kypsymisvaiheessa jatkuvasti esim kuumassa kasvihuoneessa… lopputulos kaataa paatuneemmankin chilimielen.
mitähän meillä on taitaa olla 6 habaneroa ja sit 6 sellasta taimea, mistä en ees tiie mitä chiliä niistä tulee ja huomenna istutan naga morichin siemenet! niitä on kanssa 6, saas nähä kuinka käy
Olen lukenut noita chilisivuja ja en ole löytänyt mainintaa, onko kanankakkapuikot tai mitä ravinnepuikkoja ne nyt on, niin onko hyvä lannoite chileille. Taimet on jugupurkeissa ja vielä kylvömullassaan. Koulitut aikaa sitten omiin purkkeihinsa. Annoin siis puikko per purkki tyyliin lannoitetta pari vkoa sitten, onko hyvä niin? Näyttäävät kyllä hyvältä nyt, mutta miten lannoitukseni vaikuttaa tulevaiuudessa, positiivisesti vai negatiivisesti?