Chili, Capsicum, osa 1, 04/2007-11/2013, Suljettu

Siitä löytyy niin monta mielipidettä kuin on chilinkasvattajaakin!!

Itse lannoitin kanankakalla ekan kesän, ja nättejä puskia tuli ja ihan ok satoakin. Sitten vaihdoin BioBizziin, mitä Fataliikin suosittelee, mutta en huomannut eroa.

Substralia tuntuvat chiligurut kammoavan.

Aika aikaisin annoit lannoitteen, mutta jos taimet näyttävät tyytyväisiltä niin sehän on pääasia.

Itsellä 20 - 25 cm taimet joko kylvömullassa tai lisukkeena turvemultaa, omissaan, saavat kerran viikossa samaa laimeaa lannoitetta kuin tomaatitkin.

Muistaakseni aiempina vuosina aloin lannoittaa vasta, kun menivät ulos.

Toisaalta tämän vuoden taimet ovat paremman näköisiä kuin koskaan, ja kaksi kukkii jo…

Mielestäni vielä tärkeämpi asia kuin lannoitus on, että ovat hyvin läpäisevässä kasvualustassa, etteivät juuret mätäne. Ei myöskään saa / tarvi kauhean paljon kastella, mikä on minun paha tapani.

Eli hyvältähän tuo kuulostaa, kerro sitten, miten jatko sujuu! :O)

Kukaan ei voi olla ylpeämpi chilipoikasistaan kuin minä. Voisikohan se olla edes mahdollista?? Ne on vaan niin suloiset nuo pikkupuskat.Pitää aina välillä niitä käydä ihmettelemässä. Ja kyllä ne tyytyväisiltä näyttävät. Saan vaan niin paljon mielihyvää onnistuneista kokeiluistani! En uskonut saavani chilejä edes itämään, saati sitten että ovat vielä elossa. Kokeilen aina kasteluntarvetta nostamalla purkkia, jos on kevyt niin kastelen. Kun istutan isompiin, ajattelin laittaa lekasoraa juurille ilmastoinniksi.

Lekasora erittäin hyvä idea! Mäkin laitan sitten kun ne oikein ruukkuihin pääsee. Ei takuulla jää vesi seisomaan.

Minä käyn joka päivä monta, monta kertaa kanssa ihailemassa taimiani…joskus n. 3 minuutin välein…eikös ne kasva silloin paremmin? ;O)

Ja oikeastikin jos ne pääsee ulos kesällä, niin on hyvä pitää silmällä, ja jos joku öttiäinen meinaa hyökätä, niin saa nitistettyä ne ihan alkuvaiheessa!

Suihkuttelusta tykkäävät kanssa ja öttiäiset pysyvät paremmin poissa.

Tänään on ensimmäinen chili itänyt, Bolivian rainbow. Uskottelen itselleni, että hyvin ehtii vielä… Tänään kylvin vasta viimeiset siemenetkin.

min en tiie mitä lannotteita te muut käytätte, mutta min oon edelleen havainnut kanankakan ja kompostimullan hyväksi lannoitteeksi, tietenkin jos on oma tönö tai kesämökki, mis on sitä "ihteensä" meillä ainakin kaikki rehut kukoisti viime vuonna ja satoa tuli niin paljon, että vieläkin on puolet pakkasessanauruanaurua

Hmm.. omien kokemusten mukaan peestä jos puhutaan niin hevonpee veti pidemmän korren kuin kananpee mitä tulee satoisuuteen.

Mutta kyllä biobizz -seokset ovat aivan omaa luokkaansa, sadossa joutuu sananmukaisesti kylpemään niitä käyttämällä. :)
Etenkin kun pienellä kokemuksella niitä oppii annostelemaan optimaalisesti, niitä käyttämällä ei onneksi ylilannoituksenkaan vaaraa ole.

Alla chilinkasvatuksen tuloksia nähtävillä... biobizzin ja vesiviljelyn voimalla. :)

linkki 1

linkki 2

Voi kurppa mitä kuvia Fataliilla!!!kieli ulkoa Se voi olla että on pakko vielä jotain tilata.. Satoa kun ei meillä kovin julmasti tarvitse tulla kun muut ei meillä chileihin koske kuin minä...

Voi jeetuna noita fatalin kuvia! Ihan kihosi sylki kielelle ja hiki otsalle :slight_smile:

jipii je jee, sain vihdoin ja viimein laitettua naga morichin siemenet itää maitopurkkiin, aavistuksen verran laitoin kanakakkaa ja kelmun päälle, saas nähä kuinka käynauruakieli ulkoa

itse en henk.kohtasesti tykkää chileistä, mutta meillä ukko vallan tykkää niistä, eikä sille tee ees tiukkaa syödä habaneroa ihan noin vain! kyl mä niitä istuttelen ja hoitelen, mutta syö en, yjäktäh?kieli ulkoa

Oi vitsi mikä värien ilotulitus. Chilit on kyllä aivan mahtavan värisiä. Sen takia mä varmaan haalin niin paljon erilaisia lajikkeita, kun ne värit on niin kauniita.

Tänään oli sadonkorjuupäivä. sain kaksi kauniinkeltaista habaneroa ja toistakymmentä pientä punaista linnunsilmächiliä (Birds eye baby). Näyttivät ihan karamelleilta

Ensisijainen kasvatussyy on siis tuo ruoan maustaminen. Omilla chileillä kun saa aikaan niin paljon parempaa ruokaa kun noilla kaupan chilijauheilla. Mutta kasvaa mulla koristechilejäkin ihan värien takia silmän iloksi. ‘chinense five colorissa’ ja ‘Medusassa’ on tälläkin hetkellä kypsiä marjoja, mutta en mä niitä ruoanlaitossa ole käyttänyt kun on parempiakin maustechilejä kasvamassa sitä varten.

Mä kasvatan ihan syötäviä chilejä ihan vaan niiden ulkonäön vuoksi :slight_smile:

Itse en syö chiliä ollenkaan.

LMH: Sama täällä. En minäkään chiliä syö itse juuri olleenkaan, mutta kasvit on niin kauniita ja monimuotoisia.

kyllä meillä kasvatetaan chiliä ihan syötäväksi ja ruuanlaittoon kanssa! mitä sä LHM niille chille teet, jos et syö niitäno-jaanaurua

Totta, tänä vuonna valitsinkin matalaksi ja pieneiksi jääviä lajikkeita :slight_smile:

Ovat kaikenlisäksi helppohoitoisiakin, ainakin omasta mielestäni :wink:

Jaa, hyvä kysymys :wink: Saatan muutaman kiikuttää äidille maistiaisiksi, mutta muuten kerään ne pois ja heitän menemään…

AARGH LMH ei, ei!

Kysele kavereiltasi yms, myy torilla, lähikauppaan, johonkin!

Ihan kauhea kuulla että menisi roskiin!

Kokeile säilöttyinä esim. kurkunsäilöntaaineella ja -ohjeella jos uppoaisi paremmin?

Ei niitä kukaan huoli, kysytty on tuttavilta jo :slight_smile: Ei mua haittaa, vaikka roskiin menevät. Tietty kerään siemeniäkin talteen, mutta loput menevät pois.