no en kyllä ymmärrä minäkään, että roskiin ihan huvikseen kasvatetaan ja sit nakkastaan roskiin! min en ainakaan heitä, kun menee syötäväksi! ja nyt kun tilasin ne naga morichin siemenet, niin niitä oli 6 kpl, niin euron 1 siemen, niin en tosiaan heitä menemää, aion kerätä siemenet, jos tekevät satoa ja pitää itsellä vähäsen ja sit loput myyntiin, kyl niistä hyvän hinnan saa
En minäkään tykkää tulisesta ruuasta ollenkaan, saan sitä vatsanikin kipeäksi, mutta niin vaan on neljää lajiketta kasvamassa. Jos satoa tulee tarpeeksi, voin kokeilla joitain säilöntäohjeita, mutta muuten syömättä jää, jollei mies syö.
Paljonkos chilit kestää kylmää? Kävi tämmöönen tapaus:
Long Slimiin tuli ötökkäinvaasio ja eristin sen kavereistaan, eli vein ulos. Leikkasin ötököityneet latvat pois (olisin uittanut mäntysuovassa, mutta kun ei ollut mäntysuopaa) ja jätin takapihalle. Se on nyt ollut siellä 3 yötä ja toissa yönä oli 4 astetta pakkasta kun aamulla heräsin, mutta Long Slim ei ole moksiskaan.
Nooh, jokainen tekee niin kuin tekee Siemenet ainoa mitä sadosta talteen otan, hedelmäliha menee roskiin.
Voi _Q_, arvaas kuka täällä kuolaa Meduusan siemeniä.. Onnistuisko vaihtokauppa?
Jee… ‘Aji Cristal’, ‘Habanero White Giant’ ja ‘malagueta PI260541 type 2’ itävät. Lisäksi uusintakylvöistä on itänyt ‘New Ace’ paprika…
Liisukka. Kyllä onnistuu. En kyllä voi taata siementen laatupuhtautta, kun olen kaikki chilit pölyttänyt samalla siveltimellä. Voi kyllä olla vielä jäljellä ostosiemeniäkin. Tarkastan asian kun pääsen kotiin. Mitäs sulla olis vaihtarina?
Q, laitan yksäriä ehtoommalla : )
Taitaa Chili houkutella öttiäisiä oikein kympillä? Sisällä keittiön ikkunalla kasvattelemiini chileihin oli jo yhteen päässyt kirva-armeija pesiytymään. Alimmat lehdet alapinnoiltaan täynnä kirvoja. Siis mitä ihmettä?!
Uskon että sellaisia on ollut kaupasta ostamassani basilika-, tai viiniheinäruukussa, en muuten kyllä tajua mistä niitä on voinut tulla! No suihkutin chilit vedellä, heitin viiniheinän roskiin ja ilmaan vielä suihkautin hyönteismyrkky"verhon". Panee vaan mietityttämään että millainen kirvojen maihinnousu on odotettavissakaan kun chilini pääsevät ulkoilemaan ulos pahaan maailmaan
no harmi nuu, että kirva-armeija on päässyt pesiytymään sinun chilieihin, mistä kummasta ne mahtaakin tulla!
Nuu, ulkona kirvat eivät koskaan ole olleet kiusana chileissäni - ja kirvoja meidän pihalla, ikävä kyllä, on paljon!
Mullahan oli yli parikymmentä chiliä pihalla viime kesänä.
Jotkut Annuumit on kuulemma arempia kirvoille kuin esim. Baccatumit.
Sisällä kirvoilla ei vissiin ollut hirveästi valinnanvaraa? Ei muuta kuin nitistät ne. En usko, että tämä on mikään enne!
Tuopa on täysin totta… ulkona kirvoilla kuhisee luontaisia vihollisia, ei niistä ole ongelmaa ollut kuin korkeintaan kasveissa jotka ovat hyvin heikossa kunnossa.
Ja tosi on myös että jalostetuimmat annuumit ovat selvästi arempia kaikenlaisille ötököille ja ongelmille kuin esim. nuo baccatumit jotka ovatkin monessa suhteessa kestävämpiä ja kiitollisempia kasvatettavia… vielä kun niiden mautkin tuuppaavat olemaan parempia niin…
Kasvihuoneessa oon itse turvatutunut neemiöljyyn, toimii yksinkertaisesti niin etteivät kirvat pidä sen mausta! Varoaikoja ei ole ja tuo on valmistettu Neem-puista luonnonmukaisin keinon, biologista torjuntaa siis… Kyseistä tavaraa saapi: www.viherpeukku.com
Kiitos Fatalii vinkistä, Neemiöljy kuullostaa hyvältä ja varmasti käyttökelpoinen muidenkin hyötykasvien kanssa. En ole moisesta ennen kuullutkaan. Voiko sitä suihkuttaa kasveille, vai miten sitä käytetään? Täytyy mennä kuukkeloimaan tarkemmin, mutta aattelin tässäkin käytöstä kysäistä että mahdollisimman moni saisi tiedon
Olen kuullut, että on luonnonmukaista ja haisee pahalle, että sitä käytettäisiin lähinnä ulkona ja kasvihuoneessa? Mutta en ole itse haistanut, joten - ?
Neemiöljy hakusanana kuukkeloiden ei tullut yhtään osumaa. Outoa. Samoin tuolla annetussa osoitteessa laitoin hauksi Neemiöljyn - ei löytynyt. Täytyy vielä ajan kanssa siellä sivuilla pyöriä, mutta nopeasti en saanut kyllä yhtään osumaa.
muoks: Neem -hakusanalla osui ja upposi. Neem-öljy, hyönteisten ja homeen torjuntaan, 100 ml purkki. Aika kallista jos sitä ihan laimentamattomana käytetään.
Neem öljy, ei neemIöljy.
kokeile neemöljyä…
Hups, tehän olitte vikkeliä… keksin ton itsekin ja löysin tietoa. Kävin muokkaamassa tota edellistä viestiäni (ed. sivulla) äsken sen suhteen. Kiitos teillekin
Minulla oli tänään ensimmäiset Chilinalut. Cayanne golden ja Cerrapono capsicum annuum ja Capsicum annuum cayenne long slim. Kivaa.
Hienoa! Siitä se lähtee!