. Taas tuli uusia taimia.
Thai pragoon, Capsicum annuun, Paprika karamel ja LEMON DROP.
Hyvä Chinchin!
Siinä on mielestäni homma hanskassa, kun sait itämään!
Ne kasvaa kyllä yllättävän äkkiä…
Onko kukin siemen omassa purkissaan, vai kylvitkö monta aina samaan ruukkuun?
Varmaan tiesitkin, että heti kun ovat itäneet, niin laita ne sirkkataimet loisteputken tai energiansäästölampun alle (aluksi 10 - 15 cm päähän), tai valoisalle ikkunalle! :O)
no juu hienoo, että toisilla tulee alkuja! mutta mulla ei vaan näytä tulevanalan olla aika epätoivonen jo
Viimeinen kylvös iti tosi äkkiä kun oli lämmityskattilan päällä pannuhuoneessa. + 30 suunnilleen
Kävin just opiskelemassa miten pitää suhtautua noihin ensimmäisiiin chiliin tuleviin kukkiin - pois vaan! Sääli on mennä ne nyppimään irti, mutta jos se suoraan vaikuttaa kasvuun sekä tulevaan satoon niin pakkohan tuo on tehdä.
Mites, oletteko pätkäisseet eli latvoneet myös niitä sivuhaaroja vaiko pelkästään sen ylimmän latvan? Tästä kuulisin mielelläni kokemuksia!
Milloin, Sandru, kylvit omasi?
Fatalii, minulle olikin herkkupöytä katettuna.linkissä 2.viimeiseisenä.
noh mä kylvin ne olikohan viime lauantaina, mutta kun kaiken pitäs tapahtuu niin äkkiä ja ne kun on naga morichin siemenii mitä kylvin!
Minunkin pitää sanaseni chili-palstalle laittaa.Minun äitini oli myös huono odottelemaan siemenien esiin tuloa.Kun ei mitään tapahtunut muutamaan päivään, hän kaivoi siemenen ylös katsoakseen, oliko edistystä tapahtunut. Jos olikin , taisi suivaantua mokomasta kurkistelusta.Siis siemen.Äitiä lapsetti joskus.
Lapsuuden muisto, minä pidin siementen kylvöstä ja kastelemisesta.Odotin minäkin niitä pienen pieniä taimia, mutta maltillisemmin.Onneksi se oli mun hommaa.
Mikko hoitaa tunnollisesti siemeniään, meillä on vuorottelua sen muovin kanssa. Otan aamulla pois muovin ja laitan takasin aamupäivällä.Mikko ottaa muovin pois kun tulee koulusta ja tarkastaa kosteuden.Vettä laitetaan kasvariin tietty alle ja suihkutusta päälle, maltillisesti.
Päivällä on lämpö 30 astetta ja loisteputkivalo päällä koko päivän.Kasvari, siis iso, jossa se pienempi kasvari on hyllyllä, on aivan ikkunan edessä, jotta ottaa kaiken päivän valonkin.Yöksi lämpö poistetaan, että saadaan nukutuksikin. Valo myös. Muovi yöksi päälle ja ison kasvarin vetskat kiinni.
Johan tulee taimia.
kertokaapas te tietävämmät chilinkasvattajat koska chilintaimet tulisi koulia isompiin ruukkuihin ja minkäkokoisiin? laitoin 2 siementä per ruukku jotka ovat läpimitaltaan 8-12cm. Siemenet ovat nyt lähes kaikki itäneet, korkein on jotain 4cm. Eteläikkunalla kasvattelen, kesällä ajattelin viedä osan ulos, osan kasvihuoneeseen ja jättää jonkun sisälle. Koska uskaltaa ulos viedä?
meillä ukko kouli viime vuonna jo melkein pian heti sen jälkeen, kun taimet olivat nostaneet mullasta päätään, laitto aika isoon ruukkuun kaikki ja hyvin ne sieltä lähti kasvaa ja tuotti satoakin vielä! sitä en kyl muista missä vaiheessa ulos laitettiin, mutta mökille kasvihuoneeseen laitettiin, muistaakseni jo toukokuun puolessa välissä
Vähän samaa tässä mietin kuin Ouna. Minulla on yhä edelleen jogurttipurkeissa, vaikka mittaa suurimmilla on jo 17 cm. En vain ole saanut siirrettyä isompiin astioihin, kun ei kotona ole kuin tuota mustaa multaa
Unohdin sanoa että kylvin 2-3 siementä / kippo
mulla on maitopurkissa 2 siementä per purkki! ja siitä siirrän ne sit isompaan ruukkuun, kunhan nyt ensin saan ostettua multaa
ootteko käyneet sellasella sivulla kuin apassi.net, siellä on kanssa jos minkälaista tietoa chileistä…
Osaako kukaan sanoa näin suorilta ilman tarkempaa tietoa mikä chilejäni vaivaa; niiden lehdet vähän kuin kurtistuvat (kuroutuvat)kokoon. Mitään tuholaisia en ole niissä nähnyt..Suihkuttelin niitä nyt vedellä, katsotaan auttaako yhtään.
En tainnut oikein saada kuvattua lehteä niin tarkasti
Täällä on hyvä linkki chilejä vaivaavien ötököiden tunnistamiseen. Jouduin juuri käymään sivuilla, kun totesin, että lentävää elämää on chilien ympärillä.
Harsosääskiä ovat.
kiitos liisukka vihjeestä, mä laitoin se sivun muistiin vaikka en kyl ole huomannut omissa chileissä mitään ötököitä vielä
no niin viisaammat ja kauemmin chilejä kasvattaneet immeiset, miten hiton kauan mahtaa mennä, että naga morichin siemenet alkaa itää, reilun vkon ollut purkissa, takan päällä ja kelmun alla ja oon suihkutellut, mutta mitään ei oo tapahtunut
Tuskin olen sen kokeneempi kuin sinäkään, sandru, mutta olen kylvänyt Fresnot 23.3. eikä mitään näy. Elän silti yhä toivossa…