onkohan meillä kolmatta vuotta jo chilin siemeniä kasvamassa ja kahtena ekana vuonna on onnistunut ihan hyvi, habanerot kasvaa ja voi hyvin ja muutkin chilin taimet kasvaa ja voi hyvin
Niin, en oikein chilien sielunelämää vielä ymmärrä, että onko viikon jälkeen varmaa ettei tasan idä. Mutta muista kylvöistäni olen oppinut, että kuukausi tai parikin pitää malttaa odottaa, se ei ole aika eikä mikään
Mulla kesti jonkun chili-lajikkeen (olisko ollut pasilla?) itäminen puolitoista kuukautta.
no oho, mulla kyllä noi ekat siemenet iti vajaassa parissa vkossa, mut nää naga morichin siemenet on sitten vaikea tapaus
no oho, mulla kyllä noi ekat siemenet iti vajaassa parissa vkossa, mut nää naga morichin siemenet on sitten vaikea tapaus
Ei mulla koskaan oo kuukautta mennyt, mutta viikossa ei ole kyllä tapahtunut vielä mitään. Pidä kosteana ja lämpimässä, älä anna kuivua välillä, niin eiköhän jotain rupee tapahtuun.
juu niin mä olen tehnytkin, nyt ne on takan päällä ja kelmu päällä, tosin jätin pienen ilmaraon, ettei multa homehdu
No kyllä luonto sitten tekee tehtävänsä! Toivottavasti itää mahdollisimman moni ja saat hyvät, elinvoimaiset taimet!!
no luulisi ainakin niitä 6 siemenestä edes yhden lähtevän itää ja sit jos lähtee kaikki itää ja tuottaa satoa, niin mähän myyn niitä siemeniä ens vuonna jeejee…mutta annesurfs vielä kerran suuri kiitos sinulle niistä siemenistä, ilman sinua en olisi mistään niitä saanut
Ensikertalaisena olen kovasti hämmästynyt...kiireisimmissä chileissä on jo eloa, kylvetty tasan viikko sitten. Ihan tavalliseen minikasvariin laitoin kannen alle eteläikkunalle ja normi huoneenlämpöön.
Liekö noviisin tuuria, no uskoisin kyllä että ainakin Fataliin siemenet on ihan huippuluokkaa
hyrinä hieno homma ja onneksi olkoon, siitä se lähtee
Chilit puskee nuppua joka ikinen useemmasta kohtaa…vieläkö kannattaa jatkaa nyppimistä vai antaa jo kukkia?
Jos chili on tarpeeksi vahva kantaakseen hyvän sadon niin sitten kannattaa antaa vain kukkia ja pölyttää jotta satoa tulisi.
Nuppujen nyppimisen tarkoitus on vahvistaa chiliä jotta siitä yhden kasvukauden aikana saataisiin mahdollisimman iso sato.
jep…oikea kysymys olisi kai ollutkin milloin chili on tarpeeksi vahva kukitettavaksi?
tämä oli muuten minullekin uutta, että chilin kukkia pitää nyppiä, jotta saapi tuhdimman sadon, vai miten se nyt meni
Sinikello oletkos lukenut ton mun kirjoittaman jutun latvomisesta ja kukkien nyppimisestä sivulta 66. Siinä on jotain omia kokemuksia viime kesän chilinkasvattelusta.
Lajikkeissa on paljon eroja, mutta yleisesti ottaen luulisisin että jos nyppii pois muutamat ensimmäiset nuput niin se riittää. Lajikkeiden kokokin vaihtelee niin valtavasti, että on todella vaikea sanoa minkä kokoinen taimi on tarpeeksi vahva. Nää on vähän näitä juttuja, että täytyy kokeilla ja etsiä sellainen oma tuntuma kasvatukseen.
Itse en ole tänä keväänä nyppinyt pois yhtään nuppua. Saa nähä miten käy. Pienen pienet paprikantaimetkin alkavat kohta kukkia. Tulee sitten satoa sen verran kun jaksaa kantaa. Hyvällä lannoituksella chilit kyllä jaksavat kasvaa ja kukkia vielä ensimmäisten raakileiden jälkeenkin.
Eilen, siirrellessäni chilien taimia, otti yksi Long Slim ja katkesi juuresta. Se isoin ja kaunein taimi. Kyllä hiukan suututti. Nuupahti ihan saman tien. Kokeilin tekohengitystä pistämällä kosteaan multaan ja muovipussin päälle, mutta erityisemmin en elätellyt toiveita henkiin heräämisestä. Tänä aamuna näytti kuitenkin jo hiukan paremmalta. Ikäänkuin olisi nostanut latvaansa pystyyn. En uskaltanut avata pussia, mutta kyllä tuntuu hyvältä, jos se sittenkin selviää
mä pidän peukut pystyssä, että selviää
Kiitos, Sandru! Kävin äsken taas kurkkimassa ja selvästi oli pää terhakkaasti pystyssä :)Vielä saa kuitenkin asustella pussissa jonkun aikaa.