Chili, Capsicum, osa 1, 04/2007-11/2013, Suljettu

Mun ostoskoriin takertui pari viikkoa sitten chilin taimi, mallia Apache. Tomsku tuolla aikaisemmin mainitsi, että se luokiltellaan koristechileihin. Asiaan vihkiytymättömänä panikoidun, eli onko niin, että mun chili ei ole syötäväksi kelpaava? Eikös koristechilit yleensä ole niin tymäköitä, ettei niitä suuhunsa tohdi laittaa? Sanokaa, että niitä voi syödä, sanokaa..

Tältä näyttää tällä hetkellä minun chilini (joka ei Tomskun mukaan ole Apache). Eipä olisi ensimmäinen kerta, kun purkissa on väärän lajin nimi, etenkin kun on ostettu ruokamarketista... Osaisiko joku tunnistaa, mikä chili tämä sitten on? Onkohan Miili sinunkin "Apache" sama kuin minun?

Milli, kyllä Apachea voi syödä Tulinenhan sen on mutta sitähän ne chilit yleensäkin ovat. 

No hyvä jos se on syötävä! hymy Vahvojahan ne tosiaan on, mutta kun niitä on sellasiinkin vahvuuksiin asti, että hiukset putoo päästä, kun niitä syö.

Peppeliini, mun taimi on vielä ihan pieni, eikä siinä ole vasta kun nuppuja, joten en ihan satavarmasti voi sanoa onko kyseessä sama lajike kun sulla. Mielestäni mun kasvin lehdet on vähän tummemmat ja soukemmat ja ehkä enemmän "vahapäällysteiset". Löysin Infernon sivuilta kuvan isosta Apachesta, niin voit käydä täällä vertailemassa: hhttp://www.froer.nu/product-images/14860560.jpg

Ettei tuo sinun chilisi olisi jalapeno? Mun mielestä nuo hedelmät muistuttaa jalapenoa, vaikka tosin olen ko. kasviin tutustunut vain lähinnä syöden.. silmän isku

No tulipas outo linkki. Tässä uusi yritys: http://www.froer.nu/product-images/14860560.jpg

Chileissäni on jo kukkia.Mietin, kuinka kauan kukinnasta on ensimmäiset hedelmät valmiit?

Kyllä tuo ihan tyypilliseltä apachelta näyttää. Jalapenossa on isommat lehdet ja muutenkin se on enemmän paprikamainen kasvultaan.

Apache ei tuosta enää juurikaan korkeutta kasva, vaan alkaa leviämään leveyssuunnassa, kuten tuo kasvi on jo alkanut tehdä.

Apache on siis koristechili ja sitä voi syödä, maku vaan on mun mielestäni aika järkyttävä.Tulisuutta on sen verran, että harva pystyy tuollaisen kokonaisen podin syömään ilman maidolla huuhtelua ja kitkerä polte viipyy kauan suussa. Mulla on viime kesältä pieni minigrip-pussillinen apachejauhetta jota ei ole juurikaan tullut käytettyä. Laitoin kuitenkin tässä taannoin tuota spaghettikastikkeen päälle ja muistin heti, että miksi jauhe on jäänyt kaappiin.

Nyt alkaa kasvi näyttämään enemmän Apachelta. Jos on kyse samasta taimesta on ulkonäkö muuttunut kovasti. Lehdet olivat kovin isoja alussa.  Itse olen kasvatellut omani siemenistä eikä niissä ole ollut alussakaan isoja lehtiä vaan lehtien koko on noin pituus 30-40 mm ja leveys ehkä 15 mm. Hedelmät ovat noin 30 mm pituudeltaan ja muuttuvat kypsyessään kirkkaan punaisiksi. Vahvoja ovat, koristearvo on suurempi. Kasvi kasvaa noin 40x40 senttiä puskaksi ja osat ovat aika rentoja, roikkuvia.

Jalapeno kuvasssa ei ole ainakaan. Siinä on paljon isommat lehdet ja hedelmät ovat kuin pienet prinssimakkarat, pulleat ja sileät.

Voihan venäjä, taimea ostaessani kuvittelin kyllä ostavani syötävän chilin, kun taimet oli samalla lavalla tomaattien, kurkkujen ja yrttien kanssa täh?

Mitä ihmettä tuon kanssa nyt sitten tekisi, kun en ajatellut mitään koristekasvia alkaa kasvattamaan. Tällä hetkellä kiusaus lingota mäkeen koko chili on aika iso... no-jaa

Älä Milli heitä pois. Kyllä minullakin Apache kasvaa ihan vaan syötäväksi. Ihan niinkuin tomaatti ja kurkkukin.

En minä oikein ymmärrä, että miksi se on koristechiliksi julistettu. Nicehouse on keittiössään arvioinut sen tulisuuden 7, asteikko on 1-10. Vertailun vuoksi jalapeno oli arvioitu 5.

nanikka, mistä löytää tuon vertailun chilien voimakkuuksista?

Nicehousen sivuilla on ihan muutama:

• Jalapeno, 5 (keskivoimakas)
  • Cayenne, 8
  • Anaheim Ortega, 3 (mieto)
  • Hungaria Hot Wax, 4
  • Habanero, 10 (tosi tulinen!)
  • Super -Red, 6
  • Apache, 7
  • Pepperoni, 3
  • Linnunsilmächili, 8
  • Tuon mukaan linnunsilmächilikin on tulisempi. Hmm, no ehkä sitten katson mitä tuosta minun puskastani kehittyy. Kai sen koristekasvinkin saa jonnekin tungettua, jos chilin maku ei miellytä.

Ja on vissiin löydetty tuosta Habanerostakin tulisempi laji, joka kai on asteikossa jo numero 11, mut älkää kysykö mikä se oli, en muista nyt....yrittää löytää sen listan jostainkieli ulkoa Itellä kasvaa Orange Habaneroa, jonka kirvat on sit vissii nyt löytäneet.Prkl.

Pari linkkiä lisää niihin voimakkuuksiin, molemmat enklannin kiälellä.

Tässä linkissä ei ole numeroita, vaan semmoinen kuvaus.

Tästä linkistä on vaarana, että jää siemenöitä mukaan. Sivuja on 5. Ihan sieltä sivun alalaidasta pääsee sitten surffaamaan muita sivuja.

Se tulisin chili on tezpur.

Syötkö Suometar habaneroasi, vai kasvatatko vain koristeeksi?

Nanikka, kiitos avusta, enpä olis enää sitä löytänyt.Surffasin kakki miun linkit, eikä se siellä missään se lista vastaan kävellyt...MUTTA, tuo siun alempi linkki!!!!Jos joku tekee sinne joskus tilausta, haluaisin ängetä mukaan!Olis hiukka ihania uutuuksia,(miulle uutuuksia).

Milli, tuskin vaan tulee naposteltua Habaneroa, ainakaan sellaisenaankieli ulkoa. Enoni on hurja kaveri, se tykkää hirmu tulisesta,ajattelin sen pistää maistamaan, jos sattuu satoa tulemaan(kokki kun on vieläpä,niin osaa käyttää).En oo ennen chilejä tässä mittakaavassa edes kasvattanut, että olisin OIKEASTI yrittänyt satoa saada. Olishan se kiva saada omiin ruokiin "vähän" maustetta, jos ei muuta, niin kokeilis chilijauheen tekoa.Sitä varmaan tulis käytettyä spagetti-ja pizzakokkailuissa.

...eikä vielä mitä...siellä on myös tom....siemunoitakinnaurua

Pidetään mielessä. Voipi olla, että syksyllä tilaan ensi kesän siemenöitä tuolta. Siis jos isäntä syö nämä nyt kasvatettavat chilit.

Hienoa, olisi hienoa päästä kimppaan, jos tilaat.Palataan aiheeseen sit syssymmällä:)