Chili, Capsicum, osa 1, 04/2007-11/2013, Suljettu

No niin, kasvaahan ne miunkin chilit niin että kehtaa hiljalleen chileiksi kutsua;) Kauan mietin jotta onko se koristechili Peruvian Purple myös syötävä ja olen nyt sitten ymmärtänyt että kaikki chilit ovat syötäviä??
Laitetaanpas tähän vielä tuo yksi hyvä suomalainen chilisivusto, josta kantsii käydä lukemassa ainakin osio kasvatus. Hyvin ja selkeästi kerrottua infoa;)

suomalainen chilisivusto

Sitten on aika tujua minun Chilini, tuo 8.asteikko. Long Slim- laatua ei tuolla näkynyt, mitähän se on, onkohan sekin vahvaa?

Jos siemeniä haluaa niin ne kannattaa tilata Fasselta. www.fatalii.net Fataliilla eli Kilpisen Jukalla on satojen lajikkeiden siemenvalikoima itävyys on ihan eri luokkaa kuin monella ulkomaisella siemendiilerillä.

Jatketaas vielä tuosta Apachesta hieman. Kyseessähän on siis F#1 hybridi eli jos itsekasvattamasta apassista ottaa siemeniä ja kylvää ne, niin tuloksena on luultavasti ihan erinäköisiä palkoja kuin mitä emokasvissa oli. Maistamalla yhtä vihreää palkoa saa käsityksen miltä apassi maistuu :slight_smile: Kärki maistuu herneelle ja seuraava haukkaus tuo ominaisen maun ja varmasti jo ihan riittävän poltteen. Sanoisin, että apache on tulisuudeltaan luokkaa 7-8. SHU eli scoville-asteikko kertoo paremmin tulisuuden. Kebabeissa käytetyt pepperonit ovat 500-1500SHU ja apachea veikkaan päälle 20 000SHU. En löytänyt mistään mittaustuloksia joten tuo on vain (hyvä) arvaus. Tulisin chili on luultavasti Bih/Bhut Jolokia taikka sitten trinidadilainen Scorpion yli miljoonan SHU:n tuloksella. Habanero on noin 200 000SHU ja Red Savina habanerokin noin 500 000SHU. Toiveissa on saada maistaa tuoreena noita tappochilejä. Kuivattuna olen maistanut ja pieni pala suussa aiheuttaa välittömästi kieleen tunteen kuin siihen olisi viilletty haavoja. Varsinaista kovaa poltetta ei ainakaan mulle tule johtuen tuosta hirmu scovillemäärästä. Varsinainen polte alkaa vasta vatsassa ja muutamat hullut jotka ovat noita enemmän syöneet ovat kertoneet, että ambulanssin kutsuminen on käynyt mielessä ihan tosissaan. Tää teksti tulee yhtenä putkena, koska mulla ei näy mitään editoreja taikka kuvan lisäämisnappeja tässä. Operan selaimessako vika?

Vuokkis, Long Slim on melko vahvaa, näin tavallisen tulisesta tykkäävän mielestä. Säilöin sitä viime syksynä monin tavoin. Pakastamalla mietonee, muttei paljon. Kokonaisena etikassa jääkaapissa ei juuri mietone ja punainen värikin säilyy kauniina. Palasina etikassa jäkaapissa (ilman siemeniä) mietoni aika paljon. Kuivattuna uunissa ja murusina purkissa vahvuus säilyy kivasti. Kädet kannattaa pestä kun sitä on ruokaan sormin murustellutkieli ulkoa

Loistavaa salsaa (taas kehun, hih) tein Long Slimistä ja omista tomaateista! Sitä ei riittänyt säilytykseen, kun kaikki meni mitä tein.
Pari tomaattikastikepohjaa ja muutama annospussi palasia on vielä pakkasessa, jääkaapissa viimeinen avattu purkki kokonaisena säilöttyjä punaisia chilejä ja purkin pohja on kuivattuakin jäljellä.

No sittenpä on " tulta" pitzaan.. Pojat varmaan tykkää saada syksyllä kuumaa purkissa.

Chili alkaa vaihtaa väriänauruaMiun elämän ensimmäinen onnistunut chilipalko!!!!Ja kiitos kuuluu Hömppikselle siemenistähymy

Onko kenelläkään kokemuksia kaupan chilistä otetuista siemenistä kasvattamisesta? Epäilyttää edelleen tuon Apachen syöminen...

Kannattaaa maistaa, ettei käy kuten mulle : Ostin torilta chilin taimen ja kauppias mainosti, että tulisuutta löytyy. Vaalin puskaani hellyydellä ja odottelin satoa ja kehuin kavereille, että kohta saadaan TOSI tulista. Eräs tuttavani muksu halusi maistaa suoraan puskasta ja kehotin hakemaan juomista viereen- tyttö rouskaisi ensin pienen palan ja kohta isomman ja totesi että hyvältä maistuu. Minäkin sitten maistamaan ja voi pihkura ihan kuin ois paprikaa haukannutoho. No, näille meikäläisen tulisille paprikoille naureskeltu sitten useamminkin ...naurua

Minulla taas kävi niin, että onnistuin ostamaan chilintaimia joiden hedelmät olivat tulisuudeltaan melkoista luokkaa. Kun käsittelin chilejä oli kädetkin kuin tulessa ja sitten vielä onnistuin pyhkäisemään silmääni chilisellä sormella....auuuuh. Monta tuntia niiskutin, nenä ja silmät vuoti.

Meidän juniori sitten syötti naapurin pikkupojalle sitä chiliä, koska oli jurppiintunut tämän ainaiseen kehuskeluun kaikesta. Naapurin poika oli kuulemma kehunut syövänsä vaikka miten väkeviä chilejä ihan koko ajan kotona joten meidän juniori sanoi että maista. Isäntä tuli juuri paikalle kun naapurinpoika oli ollut punaisena ja melkein oli tullut savu korvista. Soittivat minulle töihin että mitä ensiavuksi....

Mutta ah miten hyvää chilisoosia niistä tuli! Sen kanssa syö vaikka pieniä kiviä.

Löytyykö keltään ohjetta sellaiseeen mahtavaan thaimaalaiseen chilimössöön, johon tulee savustettuja chilejä. Minulla on paha vaje siitä töhnästä, kaupasta en ole löytänyt (ei edes Hämeentien erikoiskaupoista), pyh.

Apassi on varmasti ihan syötävä, on vaan maistettava. Itse en ole syönyt koska on ollut niin paljon parempiakin lajikkeita tekemässä satoa. Se on vaan pirun kaunis kasvi tsiljoonine punaisine pikku palkoineen silmän isku. Ja kuten jo aikaisemmin sanoin, kiva viherkasvi talven yli kotona. Siitä voi leikellä pienen puun.

Temskukan kokemuksiin viitaten... muuan tuttavamies joitakin vuosia sitten suhtautui tuliseen chiliin varsin huolettomasti vaimonsa neuvoista huolimatta. Pilkkoi tuoretta chiliä ruokaan hautumaan ilman hanskoja ja sitä rataa.. piipahti sitten välillä huojentamassa oloaan toiletin puolella.. Ja jonkin ajan kuluttua pääsi vaimo sanomaan tuskissaan kärvistelevälle miehelleen että "enkö minä sanonut että se chili ON TULISTA ja suojahanskat oli sitä varten että ne laitetaan käteen kun sitä chiliä pilkotaan".. Seuraavan kerran kun oli mies chiliä käsittelemässä niin etsi ihan oma-aloitteisesti kuulemma hanskat käsiinsä..naurua

Apache on tyypillinen annuum eli kärjessä ei ole mitään tulisuutta, mutta kun syö sen kantaosan siemenineen niin johan löytyy. Kaupan chileistä sen verran, että iso osa on näitä risteytymiä eli siemenistä kasvaa sitten ihan mitä vaan. Kasvatin viime kaudella kaupan kuivatuista chileistä vesiviljelemällä pari puskaa. palko josta siemenet otin, näytti isolta apachelta taikka pieneltä jalapenolta, ihan miten vaan, ja näihin puskiin tuli sitten rawitin näköisiä, teräväkärkisiä, mietoja ja erittäin hyvän makuisia palkoja. Noista tehtyä jauhetta voi laittaa ruokaan niin paljon että sen maistaa ilman pelkoa kyynelehtimisestä. En ole kokeillut että itävätkö noiden siemenet, koska nyt on jo lähes 30 lajiketta viljelyssä.

Onkin jännää katsoa tänä vuonna, mitä muutamasta puskasta tulee. Laitoin omista viimevuotista kasvamaan. Yleensä käytän ns. varmoja tai sitten kaupan siemeniä ja niistä on tullut sitä mitä pitääkin. Kovin pitkään ei tarvitse odotella, suurimmassa osassa puskia on jo tuotoksia tulossa - ja paljonkieli ulkoa.

Minun Apachessa aukesi yön aikana ensimmäinen kukka, josta toivottavasti tulee joskus chilikin, niin että nähtäväksi jää miten ukon käy. Syödäkö vaiko eikö syödä hymy

Täytynee ostaa vielä "ihan oikeita" siemeniä ja laittaa tulemaan jotain toistakin sorttia. Ihan varmuudeksi.. silmän isku Aika vaivattomalta puuhalta - ainakin tähän asti - tuntuu tuo chilin kasvattaminen, ja eikös se melko mukavasti talvehdi sisälläkin?

Milli, juuri näin itekin oon tänä keväänä aatellu, et "Hyvinhän tää onnistuu"...ainakin toistaiseksi Olen miettinyt, että voisin sen orange Habaneron ottaa sisälle ainakin talveksi ja jonkun toisen, jos saan hengissä säilymään tai otettua pistokkaita.

Suometar, tässä kun repostellaan kasvattamisen helppoudesta, niin ihan varmasti 24 tunnin sisällä chileihin iskee mahdottomat tuholaiset / kasvitaudit. silmän isku

Annuumit johon apache ja cayenne kuuluu, ovat helpoiten satoa antavia. Kestävät väärää lannoitusta ja huonoja oloja. Toista ääripäätä edustaa chinense johon habanerot kuuluvat. lehdet palavat auringossa herkästi vaikka totuttelisi ja nuput, kukat ja vieläpä palot tippuvat aiheuttaen harmaita hiuksia kasvattajalleen.

Annuumit ovat sitten taas todella herkkiä tuholaisille, kuten paprikan kasvattajat varmasti tietävätkin. Baccatumit johon kuuluu Lemon Drop, on sitten jotain tuolta väliltä, riippuen vähän lajikkeestakin. Maku on baccoissa eniten mun mieleen. Googlettakaapa vaikkapa PI 441551. 5cm halkaisijaltaan oleva hedelmä, joka on huomattavasti makeampi kuin paprikalla. Selvä chilin maku ja poltteeltaan niin mieto, että voi huoleti laittaa vihersalaattin paprikan asemasta. Oma kasvini teki muutaman hedelmän viime kaudella vesiviljelyssä ja kuoli sitten. Pääsin kuitenkin maistamaan. Tällä kaudella mulla on tuollainen turpeessa tehden juuri nyt kovasti nuppuja. Baccat ovat yleensä voimakkaasti köynnöstäviä ja saattavat kasvaa jopa kolmemetrisiksi eli tarvitsevat tukea.

Milli ja Suometar, minun chilit ja jalapenot ovat jo mäntysuopakylvyn kertaalleen saaneet. Mikä-lie-tuholais-invaasion jälkeen karkotin heidät ulkoilmaan, jossa he ovat sopuisasti jatkaneet erittäin runsasta haaroontumista ja kukkimista jo useamman viikon. Eikä uusia hyökkäyksiäkään ole tullut. Kuvittelen, että sisätiloissa oli niille liian kuivaa joka altisti ne hyökkäykselle.

Ei ole muuten aikomustakaan tuoda niitä sisälle talveksi, oli se niin paljon helppo siemenkasvatettava, että ei maksa vaivaa. Säästyy sekin tila "kertakäyttökukille". hymy

Mulla on ollu chili alusta asti ulkona, vain alkukesästä toin sen kylminä öinä sisään. Chili taitaa tällä hetkellä olla ainut kasvi meidän pihassa, jossa ei ole mitään ötököitä, ei edes kirvoja. Espeltin kirjoituksen jälkeen koputtelen kaikkia puita, että hyvä onni jatkuisi. 

Ja myönnän, että en ole juurikaan sitä "hoitanut". Silloin tällöin roiskaisen sille vettä, siihen jää mun hoito. Hyvin se näkyy silti voivan. Täytyisköhän laitta lotto vetämään, kun näköjään on onni myötä. Taidolla ei taida tässä olla osaa eikä arpaa. hymy

En olisi uskonut, että chili juurtuu pelkästä lehdestä, mutta niin vain kävi!
Vai onkohan se tämän kirjavalehtisen ominaisuus, oletteko muut kokeilleet?