Kiitos weikko, harmi että sä Nuu asut kaukana täältä katsottuna, joudun osan omistani heittämään pois kun varmuuden vuoksi niitä istutin ja kaikki melkein iti.Kun ei ole tilaa pitää niitä:(
En oo mielestäni ton takia menettänyt. Viime vuonna mulla oli ekan kerran mystisiä koulimiskuolemia. Mietin kaikkea kuten likaisia ruukkuja jne. Todennäköisimpänä syynä pidän kuitenkin mullan joutumista koulitun taimen kasvuhaarakkeeseen. Tosin tarkalla silmällä olin näkevinäni niissä valkoista harsoa. Kasvi kuoli tuolloin lehti kerrallaan. Tauti(?) ei siirtynyt edetessään kasvista toiseen vaikka olivat aivan vierekkäin. No se oli luonnon karsintaa ja taimia jäi ylen määrin. Mää päätin viime vuodesta viisastuneena kylvää ylimääräistä ja jättää kaikkein elinvoimaisimmat taimet.
Kauan sitten olin kaalifarmilla pellolla töissä ja siellä piti varoa yhdenkään lannoiterakeen joutumista kasvupisteeseen lehtihankaan. Jos näin kävi, niin kasvupiste paloi. Taimi jäi eloon, mutta se ei enää tehnyt yhtään lehteä. Ja siellä tehtiin puoliluomua. Lannoitettiin vain 30 % suosituksesta.
Istutussyvyydestä on puhuttu myös paprikaketjussa: maanantai, 28. huhtikuuta 2008 ja puhutaan siellä chileistäkin.
Vielä ehdit tehdä varmennuskylvön. Suosittelen. Ja voithan jättää sirkkojen haarautumispisteen ja millan väliin vaikka sentin.
Infernon chilisivuilla selvitetään hyvin tätä paprika/chili asiaa. Tuo alla oleva teksti onkin sieltä kopioitu. Juttu jatkuu siitä joten jos haluatte lukea lisää niin alla on osoite.
Alla oleva teksti osoitteesta: http://www.saunalahti.fi/~thietavu/
“Capsicum annuum on ylivoimaisesti tunnetuin ja niin maantieteellisesti kuin käyttötavoiltaankin levinnein paprikalaji. Siihen kuuluvat niin kaikkein miedoimmat tavalliset makeat paprikat kuin tulisiin chileihin kuuluvat Thai, Pequin, Cayenne ja Tepin. Monelle onkin yllätys kuulla kaupan makean peruspaprikan, kebabpepperonin, meksikolaisen tulisen jalapeñon ja itämaisessa ravintolassa saatavan tulisen punaisen chilin kaikkien olevan peräisin hyvin läheistä sukua olevista paprikakasveista (oikeastaan saman kasvin muunnelmista).”
No joo. Ei ollut ihan kasvupisteestä lähtenut ongelma, mutta lehtihangasta. Tää on kait dementiaa.
Sirkkalehdet terveenä alinna.

Mun mielestä kaikki annuumit pitäs laittaa paprikaketjuun ja muut sitten erikseen chileihin ja puolichileihin. :-)
Tai siis muodostaa Annuumi-ketju.
OK, kiitos! Paprika, Capsicum annuum -ketjussa sivulla 12 on tästä juttua. Eli voi istuttaa syvempään. Oikein hyödyllinen tieto
Weikko,
millä logiikalla moinen jako? Paprikahan on tuleton chili. Unkarilaiset vaan nyt sattuivat keksimään tuon nimen niille. Chiliketjussa jos joku kysyy Cayennen makua niin ohjataanko hänet sitten jatkamaan paprikoiden pariin?
Samalla logiikalla chiliketju nille chileille jotka viihtyvät hyvin vain yli 10 litran ruukuissa![]()
Puolichilejä ei täällä taida kukaan kasvattaa, villichilejä kylläkin.
Chilit kaikki samassa ketjussa muuten ollaan hukassa. Mitään bacca/frute/chine jakojakaan ei täälä kannattane tehdä koska muuten siirretään viestejä jatkuvasti oikeisiin ketjuihin.
Jos tuonne paprikoihin joku chili välillä eksyy niin se ei varmaan ketään haitanne.
Eipä tuo ristiin kirjottelu mua hirveästi haittaa, kun kasvatan molempia ja luen molempia ketjuja.
Logiikka on siinä, että maku liittyy ruuan laittoon ja annuumius jotakuinkin samanlaiseen kasvattamiseen.
kylläpä nyt harmittaa; yli viikko sitten kylvetyistä siemenistä (7lajiketta, pari siementä kutakin) vain yksi ainoa siemen on itänyt:(
Olen siis tainnut säilyttää huonosti nuo siemenet, koska viime keväänä ne vielä “toimi”. Ne on ollu mulla ihan normaalissa kuivassa huoneen lämmössä. Harmi homma, taitaa tulla kiirekkin kun kevät uhkaavasti lähestyy…
Chilit itävät hyvin eri aikoihin. Jos on mahdollista laittaa paikkaan missä tulee lämpöä altapäin se nopeuttaa kummasti.
Äkkiä vaan uutta kehiin,
saattaa hyvinkin vielä keritä, varsinkin jos kevät vähän myöh.
Mä säilytän pimeässä ja mahdollisimman viileässä paikassa,
viileää paikkaa saattaa olla kyl kotoa vaikeaa löytää,
lähempänä lattiaa on vähän viileämpää kuin esim.
metrin korkeudella,
ei kait tuo paljoa auta mut kumminkin.
Jääkaapissa ne myös säilyy,
itävyyskin paranee kylmäkäsittelyn jälkeen.
Niin, ne on mulla itämässä tuossa leivinuunin päällä ja siellä lämmöt on 25-30 astetta -olen laittanut oikein kaksi lämpömittaria sinne, että voin seurata tilannetta.
Tuota kylmäkäsittelyä en olekaan chileille koskaan tehnyt, täytyypä kokeilla sitäkin.
Annetti, ei täälläkään ole itänyt vielä kuin muutama vaikka 8 päivää ovat jo olleet. Mutta katselin viime- ja toissavuoden kirjanpitoja, itämisajat vaihtelivat 6 päivästä reiluun 2 viikkoon, joten en ole vielä huolissani.
Vessan lattialla ovat lattialämmityksen takia.
Minä kylvin 11.1 nyt itänyt puolet lajeista ja niissäkin liikkaa laitoin purkkiin 3-5 simentä ja kaikki on itänyt koulia täytyisi ne mutta jätän vielä loppuviikkoon sen työn. Minulla on ihan normaalissa huoneen lämmässä ikkunan edessä ei muuta valoa. Siemenet olen täällä kiertäneistä kirjeistä napsinut eli kiitos teille kenenkä kirjeissä olen ollut mukanan näillä näkymin meillä on ensi kesänä chilia ja paprikkaa joka paikka täynnä
Annetti, älä vielä heitä toivoasi, chilit ei idä yhtä nopeasti kuin esim. tomaatit.
Kylvin omat chilit ja paprikat 15.1., suurimmassa osassa ei näy vielä mitään. Odotan kyllä, että valtaosa itää. Yleensä aina on itänyt sanotaan kolme tai neljä neljästä siemenestä!
Tarvii vaan katsoa, että toisaalta tötsät ei kuivu täysin, toisaalta ettei hukuta liikaan veteen, jolloin siemenet mätänee.
Minulla on kylppärissä lattialämmityksessä, “halpaa touhua”…
Ok, minäpä yritän malttaa mieleni ja olla hipistelemättä niitä koko ajan. Odotellaan siis ![]()
Tarkastin omat itäneet siemeneni. Kaikki laitoin multiin 4.1., ja tähän mennessä itävyys on ollut aika tarkalleen joka lajissa 75%. Paitsi chilipaprika Peri-Perissä (jolle annetaankin itämisajaksi 20-30 vrk) jossa ei ole vielä mitään eloa. Lisäksi itävyys "oma sekoitus"-lajista josta en tiedä mitä odottaa kasvavaksi, on ollut tähän mennessä tosi huono, 2 itänyttä 8 kylvetystä. Mulle riittää hyvin ne 2 kyllä jos enempää ei tule, kylvin niitä ihan liikaa alun perinkin.
Siellä ne lattialämmön päällä saunan lattialla "tekeytyvät", ei kiirettä.
Oliko Peri-Perillä nuinkin kauan itämisaika?
doh, täytyypä muistaa kun muut lähtee ja peri-peri ei vielä.
mitähän se olikaan? viikko sit laitoin 8 itämäänkö??
hitto ku en muistanut merkata ylös.
2 * Peri-Peri
2 * De Arbol
2 * Rocoto Manzano
2 * Ancho Mulato
Oikeestaan on hyväkin ettei ollut tilaa enempään,
ei tule taas yliammuttua nuitten kanssa niin q yleensä mulla.
Tosin taas olis vapaata parille kasville mut,
saa jäädä, jos nuista edes puolet lähtee,
niin riittää mulle pihalle istutettavaksi.
Annetti, jotkut chilit itää todellakin hitaasti, etenkin jos olosuhteet eivät ole ihan kohallaan. Mulla edelliskesänä yhden koulitun taimen juurelle oli jäänyt toinen siemen oottelemaan ja se iti sitten syyskuussa kun otin chilin sisälle kypsyttelemään hedelmiään. Tammikuussa oli laitettu siemenet itämään. Eli kyllä niiden siementen itävyys mun maalaisjärjellä pitäs pysyä aikas kauan hyvänä.
Viimevuonna kylvin early jalapenoa runsaasti kun pussinkyljessä luki, että itää hitaasti ja annettiin huono itävyysprosentti. Viikossa oli itänyt luultavastikin kaikki siemenet. 35 tainta koulin omiin purkkeihinsa ja annoin loppupaakun kaverille. Sitten laitoin ulos kasvamaan vähän sinne ja tänne, mutta kun oli niin huono kesä niin en ulkona ehtinyt satoa saamaan.
Mutta viimekesänä kävi myös niin onnettomasti kaikkien muiden chilien kanssa, että harsosääsken toukat söivät vähiinpäin kaikki siemenet joiden itäminen kesti yli viikon. Ihan vahingossa sen huomasinkin, kun olin aluksi ihan varma että siemenet olivat vanhentuneet. Niitä itämättömiä siemeniä kun sieltä purkista hammastikulla etsin katsoakseni tapahtuuko mitään, niin löysin sitten kunnon toimintaa. Löysin yhden siemenen, jonka sisällä oli sellainen läpikuultava mato aterioimassa parhaillaan. Luulen että harsosääsken munat olivat jo valmiina siinä mun kylvömullassa, kun sen uudesta just kaupasta tuodusta pussista otin ja laitoin siementen perään muovin kylvösten päälle.
Nykyään idätän siemenet kosteassa suodatinpussissa ja siirrän sieltä multaan kun alkavat itämään, siten että niskalenkki jää ihan pintaan. Jätän ruukun (käytän valkoisia kertakäyttömukeja) vajaaksi, eli laitan suunnilleen vähän reilu puolet multaa ja sitten kun taimi on sieltä lähtenyt kunnolla kasvamaan lisään multaa reunaan asti jos on tarvis.
Ja nykyään jos kylvän suoraan multaan niin kastelen mullan kiehuvalla vedellä ennen kun laitan sinne siemenet. En tiedä onko siitä mitään iloa, mutta minulla on näin alkaneet siemenkylvöt onnistumaan 90%.
Tulipas paljon rauhoittavia kommentteja, kiitos ![]()
Q, käytätkö tuota kuumavesikäsittelyä kaikille kylvöksillesi, vai koskeeko tuo pelkästään chilejä?