Daalia, Dahlia

Eilen oli niin kova tuuli, että se osa keltaisesta daaliasta, jossa kukat olivat auki, nojaili veneen laitaan. Kun meinasin tukea sen pystyyn, se lähti irti.  Kolme isoa kukkaa, nuppuja ja isoja lehtiä, korkeutta reilusti alle metrin.

Yritelmä uudeksi daalipenkiksi, kesädaaliat ei vielä tässä kuki, mutta pari talvetettua ja keväällä hommatu lohenpunainen jo toista kiekkaa.

Kuin paljon ruukussa olevia daalioita pitää lannottaa ?? Mulla tosiaan 3 kpl 30 litran ruukussa ja kalpeita ovat eikä kuki mut komeet varret väänsivät…olen viikottain lisännyt kasteluveteen hieman potkua…ja välillä merilevää…ei mitää vahvaa seosta.

Nyt on hitaimmissakin kukat, punaisessa vain yksi.

Puuhamaalla aloittelee vanhaa kantaa oleva iso keltainen.

Daaliapenkkiin ilmestyy lisää kukkivia, ihanaa!

On teillä UPEITA daalioita …oikein melkein kateeksi käypi …mulla ei kukintaa esiinny vain vaaleet pitkät varret.

Raja-aidan daaliat alkavat jäädä jo aidan pimentoon. 40m niitä on.

Go-Go Two Tone
Pöydän päässä ruukussa asustava on myös daalia mutta ei nupun nuppua koko kesänä.

Dahliat on ihan kummia. Mulla on ruukuissa kolme matalaa dahliaa. Yksi kasvoi isoksi puskaksi ja on jo tehnyt pari kukkaa. Kaksi muuta on ihan ok:n näköisiä, pienempiä puskia, mutta ei edes yhta nuppua. Sama kukkapenkissä. Yksi aloittaa kukintaa ja kaksi muuta siinä vieressä jurottaa.

Tällä hetkellä vain osa daalioista kukkii, valkoisissa nuput.
 Ei ole ollut ”normaali” daaliakesä. 
Melkein kaikki daaliat ovat isoja lautasdaalioita.

Onko kaikilla dahlioilla juurakko jonka voi talvettaa?

Nyt yksi kolmesta vääntää pienenpieniä nuppusia…mut epäilen että 30 litran astia on kolmelle taimelle liian pieni… mulla on pieniä pallomaisia kukkia tekevä arviolta metrin korkeaksi kasvava , sitten pinkki 60 cm …ja punavalko 80…
Pitänee miettii uusiksi … 

Osa daalioista ei kerenny kukkia, latvat paleltu. Jos ilmat suotuisia niin kerkiää vielä. Turhaa säästellä juurakoita, lopetan koko touhun. 

Help! Täällä oli muutama niin kylmä yö, että kaikki daaliat meni, en älynnyt harsottaa ajoissa. Mutta kannattaako ne vielä jättää maahan yhtä pitkäksi aikaa kuin ns. normaalina syksynä ( viime vuonna kampesin muistaakseni lokakuussa juurakot ylös )vai meneekö juurakot huonoiksi kun kasvustossa ei enää ole eloa?

Edelleen daaliat kukkivat kauniisti, terkkuja LeVälle:

Vielä jaksaa osa daalioista kukkia. On paljon nuppuja mutta ne ei kyllä ehdi enää avautua.
Olisiko 4-5 daaliaa jotka ei ole tänä vuonna ehtinyt kukkia. Kasvusto on rehevä ja nuppuja on paljon.
Tällainen kesä tänä vuonna.
Ajattelin kokeilla josko sellainen täysin huolimattomasti johonkin laatikkoon - unohdan ne - talvetus porrashuoneessa onnistuisi :roll_eyes: Ainakin ajattelin kokeilla. Lämpötila on joku 20 astetta, vähemmän jos laitan ne nurkkaan josta vuotaa / hohkaa viileää. 
En uskalla kuitenkaan olla tilaamatta uusia juurakoita ensi vuoden alussa jos talvehtimisyritys ei onnistu.

Mun daalioissa oli pikkuisia nuppuja mut varret jo keltaisia ja kukinta oli kehnoa kehnompi niin saksaisin ne puolesta välistä poikki ja nyt ruukku saa verannalla kuivahtaa ni pääsee keltsuun talvehtiin …kattoo sit keväällä mitä tekee…
istutanko maahan jos 30 litran ruukku oli liian pieni ?? 3 kpl joista 2 uutta ja pientä ja yksi edellisen vuoden isompi…

Suurin osa nostettu ylös, vaikka vielä kukkivat.

Kurppa, jätätkö juurakot noin talvehtimaan vai peitätkö jollain esim.turpeella?
Hienoja juurakoita.

Minulla vielä kukkivat, odotan että kylmä puraisee ja sitten kokeilen talvetusta ”talvisuojaus”-turpeessa.
Juurakot tullee olemaan 10-15 asteessa mutta ei ole muuta paikkaa.