Daalia, Dahlia

Mulle ei tuu daalioita enää, jos ei löydy aikaisin kukkivia. Eivät kerenneet kukkia kun paleltuivat. Mulla on aina ollut keltainen mutta nyt pitää siitäkin luopua. 

Mun daaliat kukki ruukuissaan läpi kesän ahkerasti.  Loppukesällä leikkasin kaikki kukkineiden jämät pois ja niinhän se sitten palkitsi vielä yhdellä kukinnalla jota tosin ei ollut niin runsas enää kuin se ensimmäinen vaihe.

Joku aika sitten leikkasin niiden varret mut jätin ruukut vielä ulos kummiskin. Saavat kuivua katoksen alla ja sitten siirrän juurakot taas laatikkoon hakesilpun joukkoon talvehtimaan.Laatikkoa säilytän eteisen kaapin päällä sisällä ja hyvin ovat siellä pärjänneet.

Jaksaa jaksaa.   

Mun ruukussa olijat kellastui jo vaikka isommassa oli pienen pieniä nuppuja …niin nyt ovat talvehtimassa jo …kanna on verannalla täysin vihreänä.

Vielä jaksaa:

Saas nähdä miten ensi yön jälkeen.

Moi! Mistähän nykyään voi hankkia maatiaisjoriineja? Joko nyt tai keväällä.

Mä sain täältä kauan aikaa sitten (10+ vuotta) upean tummanlilan daalian, joka kukoisti vielä 2019, mutta sitten unohtui maahan talveksi. Kaupan daaliat on niukin naukin selvinneet kevääseen kellarissa mut ei ne oikein kasva kokoa eikä näköä vaan ovat samoja rääpäleitä vuodesta toiseen niin ostaisin vanhaa kantaa, jos vain tietäisi missä ne liikkuu.

Moi vanMinna, mainitsit historiasta 10+ vuotta sitten joten  tervetuloa takaisin tänne penttiin :slight_smile:  Muistatko millä nimmarilla silloin olit täällä, kiinnostaa.

Vinkiksi sulle että voisit lisätä omaan profiiliisi paikkakuntasi (edes suuntaa-antavasti) ja kasvivyöhykkeesi, ne on sellasia tietoja jotka useessa tapauksessa on tarpeellisia ja hyödyllisiä. Ne voi laittaa siellä profiilissa kohtaan “allekirjoitus”. Muista vaan sitten lopuksi tallentaa tekemäsi muutokset :slight_smile:

Hypistelin tänään kaupassa kesädahlian siemenpussia. Ovatko ne “tavallisia” dahlioita, eli tekevät sen juurakon?

Täytyy katsoa jos Prismasta vielä löytyy. Dahlian siement loppuu aina ensimmäisenä :slight_smile:

Alan olla sen verran väsynyt talveen että tilasin daaliajuurakoita :grin: 
Koska talvetettavat on yhä hengissä todistetusti (kasvattavat pitkiä valkoisia varsia :persevere:) tilasin vaan varalle 4-5 erilaista väriä. Kaikki ovat isoja lautasdaalioita. Luulen että pakkauksessa on 3 juurakkoa / väri.
Saisi nyt kevät koittaa. Tämä talvi on ollut nyt jo tarpeeksi pitkä.

Mites daaliat muuten herätellään talviunestaan oikeasti silleen et lähtee ruukussaan kasvamaan ? En vienyt kellariin ettei saaneet pakkasta vaan ovat viileässä ja kuivassa ja pyyheliinan alla ettei valo herättele …sama kannan suhteen.
En oo kastellut kertaakaan ne nököttää ruukuissaan…en jaksanut panostaa vaan kun alkoivat nahistumaan niin peitin ne pyyhkeellä kevyesti ja tuumasin et jos ettei viihdy ni komposti kutsuu.

Mulla dahliat heräävät mökin peruslämmössä muovipusseistaan maaliskuulla, kun talvetushuoneen lämpötila alkaa nousta ja vaihdella enemmän kevätauringon lämmittäessä. Nostan juurakot syksyllä maasta suoraan pusseihin, enkä poista niistä ympäröivää multaa kokonaan. Talveltushuoneessa on +6°C, joten kastelua en juuri harrasta, etteivät juurakot mätäne. Kasvun on pitänyt alkaa uudelleen ennen kuin ruukutan taimet hetkeksi, lannoitan ja kastelen

Mulla ei tällä hetkellä taida olla kuin kolme juurakkoa, joita ajattelin tulevalla kaudella kasvattaa ja kukittaa ruukussa. Aiempaan kasvatuspaikkaan istutin syksyllä aleruusuja, joten sinne en en noita voi laittaa.

Mulla ne juurakot on vaan siin purkissa missä ne oleili koko kesän …en jaksanut alkaa niitä mitenkää hoivaamaan kun kukkivatkin niin huonosti …aattelin et tos kk päästä voisi miettii jo niille mullan vaihtoa ja valoon ottamista ??
Vai odotellaanko vielä maaliskuuhun sittenkin ? En oo leikannut röntteitäkään vaan sitten siistitään kun multaa vaihdetaan ja aloitetaan kastelu.

Mulla dahlian varret jäätyivät heti siinä syyskuun alun hallayössä, vaikka harso olikin heitetty niiden päälle. Siinä käytiin hetkellisesti liki -4°C asteessa, vaikka syyskuu sitten jatkuikin lauhana. Jotkut instassa seuraamani ovat pitäneet juurakot maassa pakkasiin saakka. Niillä mädäntyneillä/kuivaneilla varsilla ei liene kasville mitään tarkoitusta, koska se ei kuljeta edes lehtivihreää niistä juureen (ei ruskavärejä). Samalla ne varret sitten leikkelee, kun vaihtaa osan mullasta.

Minusta tuntuu että daaliat on mulle liian vaikeita hoivattavia kun välillä ollaan reissussakin viikko kerrassaan.

Joo, onhan nuo varmaan ruukussa aika juoppoja, mutta ite siirtäisin reissun ajaksi varjoon, jos sillä saisi vähennettyä haihtumista.

Ensimmäiset istutettavat hain postista :hugs:, Puudaaliat.
Olen viimeksi jokunen 10 vuotta sitten kokeillut ja niistä kasvoi valtavia monstereita. Ne ei valitettavasti koskaan ehtinyt kukkimaan mutta se itse kasvi, ne järkyn kokoiset rungot ja lehdet vei sydämeni. Korkeutta niille tuli yli 3-4 metriä ja ne tuentakepit …. käytin lautoja jotka helposti naamioitui sen komeuden sisään. Oli myös rautalankaa jolla ihan vaan varmuuden vuoksi kiinnitin aitaan :grin:
Puudaaliat kasvoi isoissa saaveissa. Paljon kanankakkaa ja vettä niin kasvavat silmissä.
Yritin kaivaa vanhaa kuvaa niistä mutta en tähän hätään löytänyt.
Äsken sumutin juurakoita kosteiksi ja laitoin jääkaappiin, viikonloppuna istutan ne multaan. 
Ohjeen mukaan kestää istutuksesta kukintaan n.7-8 kuukautta. En edes haaveile kukista kunhan itse kasvista tulee komea.

Mä en ole kuullutkaan puudaaliasta… näyttää komealta.

Puudaalia …hmm…tykkäiskö se kasvaa sisällä keinovalossa ensin ja sitten veivaa ulos ? 
Minä mietin omia tavisdaalioita ruukussa et alankos jo herättelemään niitä talviunilta mut taidan odottaa vielä.

Yhtään daaliaa en laita tänä vuonna. Eivät kerkiä kukkia. Eivät ainakaan ne keltaiset joista tykkäisin.