Daalia, Dahlia

Iki ihana daalia 'Autumn Fair' kukkii taas vakiopaikallaan vahoissa kottareissa mökin pihalla. Juurakolla on ikää varmasti yli viisi vuotta ja olen jakanut sitä moneen otteeseen. Tämä on mukava daalia astioihin mataluutensa takia. Kukinnan tämä aloittaa myös aikaisin heinäkuulla.

Kuva vielä kasvupaikasta vanhoista kirpparilta ostetuista kottikärreistä.

iiii...iki naurua iii...hanat kottikärryt Peukaloisella ja mitä kaikkea KAUNISTA kukkaa päällänaurua.

Tuo peukaloisen daalia on herkullisen värinen ja kukka-asetelma vanhassa kottarissa on kuin "ammatti-ihmisen" suunnittelemasydän.

Tällainenkin

Pakko sanoa, että on ihana kerrassaan Peukaloisen Autumn Fair.

Tässä mun, tämänpäivän auennut kukka

Vihdoinkin daaliat ovat alkaneet kukkimaan täällä meilläkin: Tässä ensimmäinen punainen. kukka on valtava-halkaisija 20cm.

Sitten lisää pienempi keltainen.

Lopuksi vielä valkoinen. Näemmä nämä yksiväriset aloittivat daalia kauden meillä tänä vuonna.

Ei tarvinnut kauaa haeskella etsimäänsä kun halusin nähdä komeita kukkakuvia.

On ne vaan niin upeita. Tämän juurakon ostin lähikaupasta keväällä.

Peukaloinen, sinulla on upeat kärryt!

Kiiltomato, tuollaisen valko-violetin daalian kasvatin kun kokeilin daaliankasvatusta ensimmäistä kertaa muutama vuosi sitten. Kukan koko oli yllätys, naapuristakin kävivät lähempää katsomassa sitä mahtavaa ilmestystä. Lajikkeen nimi taitaa olla Mistery Day, jospa vaikka ensi keväänä saisi sellaisen juurakon hankittua.

Miksikönän noiden keltaisten Daaliiden kukat (osa) joka vuosi ruskettuu, en ole huomannut ilmiötä muunvärisissä Daalioissani, vaikka kastelunkin pitäisi olla samanlainen, ensi keväänä kyllä ostan näitä muunvärisiä juurakoita, pakko uskoa, kun jo toisena kesänä käy sama juttu, yksi, kaksi, kunnon kunnaa ja loput ruskettuu.

Missä ja miten ne daalian juurakot pitäisi talvettaa? Kelpaako jyrsijän kuivikepuru? Pimeä, valoisa? Huonelämpö, kylmä? Kostea, kuiva?

En tiedä miten ne virallisesti pitäisi talvettaa, mutta itselläni ovat menneet jo useamman talven näin: ruttaan jokaisen juurakon ympärille sanomalehteä niin että sanomalehteä on alapuolella ja sivuilla mutta ei yläpuolella ja ladon ne vierekkäin pahvilaatikkoon /suuriin kukkaruukkuihin. Astioiden päälle laitan löyhästi sanomalehtiarkin ja nostan astiat pimeään eli varastoon kaappiin. Varastossa on talvellakin hieman plussan puolella lämpötila. Muutaman kerran talvessa olen kurkistanut kaappiin ja sumuttanut vettä jos joku juurakko on näyttänyt liian kuivalta.

Olen varastoinut daaliat autotallissa kuiviin syksynlehtiin kiedottuina pahvilaatikossa kuivassa n. +10 asteen lämmössä. Sen tiedän, että lämpötila ei miellellään saa mennä pakkaselle. Kasvuturvetta käyttävät toiset säilöntään. Ei tuokaan mikään "virallinen" tieto ole, itse olen tehnyt noin.

Miulla on niitä siemenestä kasvatettuja daalioita.
Missäs vaiheessa voipi ruveta kattomaan, onko niissä mitään juurakon alkuakaan? Ja milloin ne maholliset juurakot sitten nostaan ylös?

En ole vielä siemenistä kasvatellut, mutta olettaisin, että ennen ensimmäisiä pakkasia/(pakkasten tultua ?) (Kestääköhän samalla tavalla ekan pakkasyön kuten isommat? ) juurakot kaivettaisiin ylös. Onkos jollain henk. koht kokemusta siemenistä kasvattamisesta?

Anna niiden daalioiden kasvaa kohista niin kauan kuin kasvavat. Jos mahdollista niin kannattaa suojata ensimmäisiltä syyshalloilta, sillä on luvattu pitkää ja lämmintä syksyä. Tuolloin iloa riittää pitemmälle syksyyn. Daaliat eivät siedä yhtään pakkasta vaan silloin muuttuvat lehdet ruskeiksi ja veltoiksi ja viimeistään silloin kasvukausi on vasta "virallisesti" ohi. Kun nostat kuolleet varret juurineen ylös niin silloinhan ne juurakotkin tulevat esiin. Juurakot kannattaa antaa kuivahtaa raittiissa ilmassa hieman ennen kuin ne laitetaan talvivarastoon. On varmaankin makuasia, miten ne suojaa(paperia, turvetta, vermikuliittiä tai purua). Varastointilämpötila ei saa olla pakkasen puolella mutta ei liian lämminkään, etteivät pääse kuivumaan liikaa.Varmaankin sellaiset 5-10 astetta ovat sopivat.Valoahan ne eivät tarvitse, kun ei ole mitään vihreääkään näkyvillä.

Kiitos törnrosa!