Daalia, Dahlia

Pihani ensimmäinen ja luultavasti myös viimeinen, ostettu keväällä postimyynnistä liljansipulien kaveriksi, näyttää nyt tällaiselta. En osaa syyttää myyjääkään, juurakko oli iso ja tunki jo terhakoita versoja ja istutettuani sen isoon ruukkuun, teki iloisesti terveen näköisiä lehtiä. Ulos istuttamisen jälkeen ovat lehdet alkaneet kurtistua ja kasvu on hidastunut, Ainakaan mitään mun silmään näkyviä ötököitä en ole havainnut. Onko tää sää vain sille liian kylmää, vai onko siinä jotain mikroskooppisia ötöjä? Onko jotain tehtävissä, jotta näkis sen kukkivan? Nyt voisin kokeilla vaikka pyretriiniä, jota en yleensä tee, jollen tiedä sen auttavan.

kuva

Liian kylmää, liian ahdasta, liian vähän lannoitteita...tarvitsee paljon paskoo,lämpöä ja aurinkoa, eikä tykkää toisten kasvien varjostamisesta. Näkyykö lehden alapinnalla mitään eritteitä? Vaikea sanoa onko tuholaisia ilman lähempiä kuvia :) mutta voi hyvin olla kylmävioitustakin! 

Daalia tykkää elää itsekseen vahvassa maassa.Niitä voi olla vaikka sata,kunhan ovat sopivan välin päässä,eikä muut kasvit ole esteenä.

Kastellakin pitää muistaa,aurinkoa myös.

Veikkaisin sitten kylmyyttä, kun istutin sen viimeisen hellejakson lopulla, sitten kun tuuli kääntyi pohjoiseen on ollutkin tosi koleaa. Sisällä alkoi olla sille jo pimeetä, kun talo on puitten varjossa. Hevonpeetä laitoin kyllä istutuskuopan pohjalle ja kastelin kunnolla, mutta aurinkoa ja lämpöä en voi sille järjestää. Pihakin on aika varjoinen, paljon isoja puita tontin eteläpäässä ja kukkapenkit tulvii, vuohenputkikaan ei mahdu tunkemaan väliin. Ei oo mun kasvi tämä. Kiitos opastuksesta!

Daalia tykkää kasvaa myös isossa astiassa. Saa lämpöa ja kasvurauhan.

Kukkiiko teidän daaliat jo? Minulla ei näy vielä nuppujakaan ja osa on vasta hiljattain puskenut maan pinnalle.

Samoin minulla ja pakkanen vielä viotti niitä juhannuksen aikaan, eipä taida kukkia tänä vuonna. Mies tykkää, jos kuolisivat, minä en…

Toivotaan nyt lämmintä ja piiitkään!

Mulla ovat lasitetulla partsilla ja silti kukkii vain yksi vanha päivänkkaran oloinen yhdellä kukalla :confused:

Eivät kuki täälläkään. Ehtivät kukkaan kyllä kunhan saadaan lämpimät säät ja aurinkoa!!

Täällä on ensimmäiset kukat auenneetkuvakuva

Täällä on nuppuja daalioissa ja innolla odotan että aukeaisivat pian :slight_smile:

Pahoin pelkään että minun daaliat eivät ehdi tänä vuonna kukkia, hyvin olivat jo kasvun alussa mutta juhannuksen pakkaset viottivat niitä aikalailla. Nyt on uutta kasvun alkua mutta kesä jo näin pitkällä.

Palstalla kukki yksi daalia ihan avomaalla, mutta kotona olevat eivät tietenkään kuki.

Ei kuki vielä aikoihin täälläkään.

Mulla kasvaa daalia ruukussa ja siihen on yks kukka tullut. Esikasvatin sen sisällä.

Minulla on kukkinut daaliat jo kuukauden päivät :D mutta nämä olivatkin niitä jotka unohtuivat lämpöiseen kellariin talveksi, kasvoivat siellä valkoisia lonkeroita ilman vettä ja sitten vain latvoin kaverit ja istutin uudestaan...meillä kyllä terassi on etelään ja lämmin kiviseinä kyljessä, mutta ihan ulkosalla ovat värjötelleet jo kuukauden päivät, alkoivat kukkimaan jo takkahuoneen ikkunalla :D

kuva

kuva

Mulla myös daaliat ruukuissa ja vasta yhdessä kukat auki.Se jonka ostin Lidlistä keväällä.Vanhat juurakot pukkaa vaan lehtiä :frowning:

Muutama pieni kukka ilahduttaa iloisella värillään.

kuva

Ensimmäiset daaliat vihdoin avautumassa, mutta voi kun ovat niin ötökänsyömiä. Jotain tarttis vissiin tehdä...

kuva

kuvaTämä on ollut mulla ikuisuuden (luetaan toistakymmentä vuotta) ja ensin se oli kiva, sitten tuli kyllästyminen mutta taas olen alkanut tykätä kun kukkii piiiiiiitkään ja runsaasti. Risiinin lehteä vasten varsinkin kivan sorttinen.