Kuukausi sitten istutin juurakot maahan ja mitään ei vielä näy. Huolestuttaa.
Maire`,laitoit liian aikaisin , seuraavan kerran aikaisintaan toukokuun lopulla !
Mitä tapahtuu, jos esikasvatetun daalian latvoo ihan alhaalta…? Näin käy esimerkiksi silloin, jos tipauttaa ruukun alassuin lattialle… Onko kukinta mennyttä?
Kyllä mulla nousee daaaliat vaikka laitoin maahan jo reippaasti huhtikuun puolella.
Rilla, onko sulla jo isoja alkuja? Alan myös huolestua omieni puolesta kun ei mitään vielä näy, vaikka istutin niitä vapun molemmin puolin…
Minulla pari daaliaa muuripadoissa ja sitten ruukuissa jotka melko isoja. Nämäkin vanhanajan joriinit tällaisissa isoissa ruukuissa.
Näissä ruukuissa juurakot ruukunsuun täyteiset, mutta en henno joka vuosi jakaa.
Nämä joriinit ovat korkeita ja muutenkin isoja niin on sidottava johonkin kiinni tai ruukut ovat pikku tuulellakin nurin. Sen olen oppinut että vain muoviruukkuihin kantsii laittaa, kun monet kalliit ruukut on menny pirstaleiksi.
Kasvatatteste oikeesti daalioita ruukuissa koko kesän? Eiks niillä oo julmetun iso juuripaakku? Eiks niitä tartte olla kaiken aikaa syöttämässä ja juottamassa?
Kyselen, kun sorruin tilaamaan pari daalian juurakkoa, vaikken yleensä harrasta lainkaan kesäkukkia, eli sellaisia, jotka ei nouse maasta omin neuvoin seuraavanakin vuonna. Toimituksessa oli hämminkiä ja korjasivat lähettämällä ylimääräisiä, joissakin niistä vasta pikku silmuja alkaa näkyä, mutta juuret on isot ja terveet. Kai nekin ehtii kukkia, jollei tule aikaisia halloja? Onko mitään tapaa säilyttää juurakoita talven yli talossa, jossa ei oo kellaria tai muita kylmiä paikkoja, vai lahjoitanko juurakot syksyllä pois?
Upeita daalioita mutta eikö nuo tarvi kastella monta kertaa päivässä kun ovat noin isoja ja purkit ei niin isoja…
Minä kasvatan daaliat ruukuissa ja kuten sanoin parissa muuripadassa. Istutuksen yhteydessä tömäytän kanankakkaa istutus astioihin. Kastella niitä tietysti pitää ellei ole sateita. Juurakot ovat aika isoja ellei niitä jaa pienemmäksi. Minä laitan kuivat juurakot kukkakaupan muovisiin kasseihin ja kassit varaston alla olevaan “kellariin” joka on pohjallinen petonirengas metri kertaa metri.
Sisareltani sain viime syksynä kesädaalian pikku juurakon, mutta aika kuivalle näytti ja tuntui saa nyt sitten nähdä lähteekö kasvuun.
Minun istutukset menivät vähän myöhään, kun sairastelu verottaa voimia. Nämä istutin 19.5.
Tuosta kastelusta, eiväthän ne kastu maassakaan ellei sada. Ruukuista on vain syksyllä helpompi ottaa talteen ja kesällä voi siirrellä sinne missä tarvitsee kukkia.
Nuo purkit näyttävät paljon isommalta kun niissä ei ole kukkia. Tuota tarvii kokeilla, taidan siirtää kaksi daaliaa purkkiin kesken kasvukauden!!!
Hei,minä en ole saanut Daalioita kukkimaan ruukuissa vaikka kuinka lannoitin ja hoidin niitä,siispä tänäkesänä menee kaikki penkkeihin,En ole vielä laittanut,koska voi tulla hallaöitä ja paleltuvat,koska ne ovat niin herkkiä.Laitan vasta noin kymmenen päivän paikkeilla maahan,nyt ovat isoissa astioissa ja kannan ne sisälle jos pakastaa.Minulla on kuutta eriväriä.Hyvää Daalia kesää kaikille innokkaille kasvattajille.tv,Kukkahörhö.
Minulla on kolmetoista eriväristä ja erimallista kukintoa. Siis daalioissa.
Rilla V, ei ole vielä isoja ja vasta lämpimimpien penkkien daaliat ovat nousseet. Taisin istuttaa 6, kolme on nyt noussut. Muutamat lehdet vasta, mutta siitä se lähtee! Etupihan varjoisessa penkissä ei vielä elämää, mutta luotan niiden sieltä nousevan.
Huh, kiitos lohdutuksesta Rilla, en siis vielä heitä kirvestä kaivoon!
Taitaapa lannoitus olla kukkimattomuuden kikka ykkönen. Kaverini lykkäsi omilleen hevosenlantakompostia, eivätkä nekään kukkineet, vartta ja lehtiä vaan innostuivat tekemään.
Joka kastelukerta kastelulannosta daalialle ja vielä reilusti hevonpee- tai kanankakkaraetta ruukkuun niin kyllä kukkii! Runsaasti aurinkoa kanssa vaativat nämä ravinnesyöpöt :)
Meillä osa juurakoista on niin isoja, että leveään maaliämpäriin piti syksyllä sulloa, joutuu varmaan tulevana syksynä jakamaan. Ne kasvatetaan penkissä kallion vieressä. Niissä on hyvät alut ja eilen vein ne kasvihuoneeseen, kun luvattiin räntäsadetta.
Pitää miettiä lisää kasvatuspaikkoja. Kyselin meiltä hävinnyttä oranssia eräältä, jolle vein alun vuosia sitten. Kävin lauantaina hakemassa sen ja sainkin mukaani hänen kaikki juurakkonsa, ison laatikollisen. Niitä ei ole mitenkään merkitty enkä tiedä sitäkään, onko mikään niistä oranssi vai ovatko kaikki tummanpunaisia.