Ostin kahden juurakon pussin. Aamulla heitin vesikylpyyn kyljelleen, kun ajattelin vähän virkistää juurakoita ennen ruukuttamista.
Mulla daaliat lähti vähän liiankin hyvin kasvuun. Nuo omat kaksi talvetettua ovat jo tuuheita pehkoja, joita olen nyt latvonut kertaalleen. Kymmenkunta ostojuurakkoa ovat myös pukanneet alkua hyvällä prosentilla. Yksi näyttää siltä, ettei rupea millekään.
Minä pääsin heti kauppareissun jälkeen tänään istuttetelemaan ostamaani puoliksi raadeltua daalianmukulaa. Koira onnistui napaamaan sen ostoskassista ja kiikutteli ympäri pihaa… en ymmärrä mikä sille tuli, kun ei tuo koskaan ennen ole moiseen rikkeeseen sortunut. Ihan vielä ei kyllä ollut tarkoitus sitä istuttaa ja olishan se nyt ollut kiva istuttaa koko mukula, mutta näillä mennään…
Tänään meni daaliat maahan. Ei meinannut miun painolla saada juurakoita puolitetua, mutta onnistui lopulta. Kasan pohjalla oli muutama pehmeä, mutta muut kaikki ihan priimaa.
Kurppa, ootko ennen näin aikaisin laittanu? Harsollako peität/suojaat?
Viime vuonna olen näköjään 6.5 laittanut.
Harsolla suojaan jos maan päälle ilmestyy alkuja kun vielä pakkaset uhkaavat. Noissa oli juuri ja juuri näkyvissä pieniä alkuja eli ei ihan äkkiä maan päälle ehdi.
Mimmoiset istutusvälit laitatte daalioillenne? Ohjeissa sanotaan että puolisen metriä pitäisi olla, mutta tarviiko oikeasti ihan niin harvaan istuttaa? Viime kesänä istutin ehkä vähän liian tiheästi, mutta riittäisiköhän semmoinen 30 senttiä istutusväliksi?
Minulla on viime kesältä semmoisia pikkuisia sivumukuloitakin, mahtaako niistä kovin suurta kukkaa kasvaakaan?
Mietin myös että sopisiko valkoiset gladiolukset sekaväristen daalioiden joukkoon vai kannattaisiko istuttaa omaksi ryhmäkseen? Toisaalta tulee olemaan oikea sekametelisoppa koko ryhmä kun en jaksanut syksyllä merkata daalioiden väriä. On pinkkiä, tummaa punaista, keltaista, valkoista, keltavalkoista, violetinsinistä ja violettivalkoista.
Puolisen metriä mie jätin mutta juurakot oli pilkkomisesta huolimatta aika isoja.
Mitä isompi kasvi, sen enempi ravinteita ja vettä, daaliat varsinkin tarvitsee kumpaakin hitokseen. Vanhoissa juurakoissa on kokoa, hyvinkin oli 30 cm läpimittaa syksyllä nostaessa ja vain isot juuret nousi, ohuet juuret jäi maahan. En väheksyisi ohjetta 60 cm istutusvälistä.
Täällä oli juurakot n.50cm leveitä, nyt puolitin ne.
Mie en kastele daalioita juuri ollenkaan. Vanhat lajikkeet kestävät hyvin kuivuutta ja pysyvät ilman tukea pystyssä.
Ensimmäiset daaliat on nyt istutettu. Kuivahtaneen oloiset laitoin kylvyn jälkeen hiekkaiseen multaan ämpäriin, katsotaan, jos en siellä virkoaisivat.
Tällä viikolla tulevat varmaan lisähankinnat hollannista! Jee! Mutta olin koko ajan muistanut, että ostin myös oransseja daalioita… En ollutkaan ostanut. Onko jollain heittää jakopalalla jostain oranssista kasvista? Vaihtarina crazy love (jos virkoaa) tai sitten perennaa / nimetöntä pelargoniaa?
Mullahan taitaa pian tulla kiire näitten kans. Tuolla ne edelleen lötköttää, kellarin pimennossa. Ei jotenkin vaan oo saanu nyt puhtia päälle näihin hommiin, en tiedä mistä viiraa =/
En ole minäkään vielä tehnyt mitään daalioille. Autotallissa ne kököttää edelleen ja eilen kun niitä juurakoita siellä ihmettelin niin huomasin että valkoinen daalia on jo alkanut kasvamaan kyllästyi varmaan odottamaan istutusta
Ehkäpä mä tämän viikon aikana saan niistä osan purkkeihin ja osa taitaa saada odottaa siihen asti että tungen ne suoraan maahan ilman esikasvatusta.
Ilman esikasvatusta laitoin suoraan maahan. Niin olen tehnyt aina ennenkin.
Laitoin eilen kolme daaliaa ruukkuihin ulos. En ole ennen kasvatellut, tarkeneekohan ne siellä ilman mitään peittoja, vai viekö muutaman asteen pakkanen myös juurakot?
Pakkasesta ja juurakoista en tiedä, multa ei kai läpeensä enää ruukussa jäädy. Daalian versot menee jo alle +5 asteen lämpötilassa, kai se kasvattaa uudet vaan ei eseampaan kertaan jaksane. Harso?
Daalia näyttää tykkäävän latvomisesta, mutta saako nuita latvapistokkaita juurtumaan millään konstilla? Pari pistokasta tökkäsin multaan, mutta eivät alkaneet millekään.
Lehtihangan kohta täytyy aina jäädä mullan alle.
Kuinka ison ruukun daalia tarvii? Minulla on sekalaista seurakuntaa, noin metrisiä daalioita. Ja pari ruukkua, sekä vähän isompaa kuin ämpäri ja pienempää kuin ämpäri. Voiko tuollaiseen vähän isompaan laittaa kaksi daaliaa, vai tuleeko liian ahdasta? Ajattelin viedä ystävän parvekkeelle kukkimaan, omat ovat maassa.
Entäs, kun tyhmyyksissäni nostin daaliat pikkupurkeissaan esikasvatukseen kasvihuoneeseen, ja yksi on nyt jo puolimetrinen… Latvonko, vai annako olla?
No en ikinä kahta yrittåisi