Daalia on kovin arka hallalle, joten maahan ei voi istutella ennen kuin hallanvaara on ohi (eli pysyvästi kesäkuun ekalla vkolla) JOLLEI ole valmis suojaamaan kasvustoja hallaharsolla tms. yön kylmiltä.
Eli esikasvatus viileässä, valoisassa tilassa on paras näin aikaisin keväästä, eikä sekään kovin merkittävästi ole kukintaa aikaistanut ainakaan itselläni, se daalian saama aurinko ja lämpösumma taitaa olla se suurin daalian kukiinta-ajankohtaan vaikuttava teikjä. Mutta ovathan daaliat paljon kauniimpia ruukkuun istuttaa kun niissä jo on lehtevää kasvustoa! Eli siksikin hyvä esikasvattaa
En ole ikinä kuullut että daalian juurakoita joku liottaisi ennen istutusta? Luulen että mehevä ja muhkea juurakko mätänee hyvin herkästi jos sitä kovasti menee liottelemaan.
Harson vedän päälle jos pakkasia tulee silloin kun kasvustoa on maan päällä.
Puutarhakeskiviikon ihan ekoissa jaksoissa Pernilla löysi piharakennuksesta daalianjuurakon ja liotti sitä. Mä luulin että niin aina tehdään ja liotin yli yön ekoja juurakoitani. Ei ne mädäntyneet. En tiedä sitten nopeuttiko se daalioiden kasvua.
Kyllä se liottaminen nopeuttaa kasvuun lähtöä. Ei se juurakko maan sisässä tärväänny vaikka halla tulisi, versot vaan paleltuu, mutta uudet tulevat nopeasti , sanoo nimim. kokemusta on.
Minulla daaliat lähtevät aina niin nopeasti kasvuun ruukkuun kosteaan multaan päästyään(sisällä ja liottamatta), etten ole edes tullut ajatelleeksi että sitä pitäisi nopeuttaa.
Yhtenä märkänä syksynä daaliat olivat vielä maassa kun ensimmäiset pakkasyöt tulivat, ja pehmenivät pirulaiset ihan muutamassa kylmässä yössä läpimärässä maassa. Joten siksi en puhu liian aikaisten ulosistutusten tai myöskään liottamisten puolesta itse
Eilen kaivoin omat kolme juurakkoa rapun alta. En malttanut odottaa enää, kun en ennen ole siellä poterossa mitään talvettanut ja halusin nähdä onnistuiko. Hiiri oli pesinyt siellä styroxin alla ja pilpunnut lisäsuojana ollutta kuplamuovia komeat kasat. Yksi juurakko oli mätä, kaksi oli napakkaa, paitsi kaikki ympäriinsä homeessa. Laitoin juurakot syviin ruusuruukkuihin ja upotin ruukut puoliksi kasvimaahan. Ja taas jännittää...
Mä kävin vasta pikkusen sivusilmällä vilkasee noita eilen kellarissa. Pitäsköhän ne ottaa ylös ja tutkii vähän tarkemmin onko niissä eloa. En mä niitä ihan vielä istuta, kohta.
Mä istutin omani maahan tänään. Talvetetut oli vähän kurttuisia ja aavistuksen antoivat periksi painellessa, yhdestä kyllä kasvoi pari hentoa alkua. Saas nähdä nousevatko. Istutin myös uusia. Katsotaan kuinka käy!
Uh’huh. Ensimmäinen daalioiden talvetus meni poskelleen noin 60 %:sti. Evelinet olivat kaikki ihan vaan tyhjää täynnä, Crazy lovet olivat vähän ryppyisiä, mutta suurimmat kuitenkin napakoita. Saas nähdä, lähtevätkö tästä kasvamaan. Täytynee laittaa ämpäriin esikasvamaan, koeluonteisesti. Ettei tarvi tyhjää paikkaa ihmetellä kukkapenkissä, jos vaikka eivät lähdekään…
Olikohan varasto näille kuitenkin liian lämmin paikka, vaikkei siellä lämpöjä päällä ole ollutkaan…? Vai olisiko niitä pitänyt jotenkin hyysätä talven aikana?
Mulla on 3/4 juurakoista elossa. Nimenomaan elossa, pukkaa jo uutta kasvua. Mitä näille pitäs tehdä? Jos ne nyt istuttaa jo ruukkuihin niin mahtaako venyä ihan hujopeiksi
Mulla oli omat ikeakassissa, joku paperikassi ois ehkö ollut parempi. Ja varastossa on meillä vähän liian lämmin, mutta kyllä yks kasvo jo ituja vaikka vähän kurttuisia oli ne juurakkopötköt. Katsotaan nyt nouseeko sieltä sit mitään…
Sienestäjä, laita ruukkuihin jo vaan. Sitten jos tekevät kovasti hujoppia niin katko kaverit parin lehtiparin päältä ja anna kasvaa tanakampana takaisin näin minä olen tehnyt hujopeilleni ja hyvin tanakoituneet!
Meillä juurakot talvehtivat halkokuurissa talon alimmassa kerroksessa. Eilen otin ne ulos, kastelin, vein kasvihuoneeseen ja peitin kaksinkertaisella harsolla. Yhdessä oli pikkuinen vihreä
piippa, muissa ei näkynyt mitään.
Vuosia sitten meillä oli nätti oranssi, matalakasvuinen daalia, mutta sille sattui tapaturma. Onneksi siitä oli annettu palanen sukulaistaloon ja sieltä on luvassa uusi alku.
Antakaa alottelijalle nyt vinkki mistä tunnistaa onko juurakko talvehtinut vai ei?
Juurakko/mukula on kovahko.
Kiitos Kurppa, sinä aina neuvot. Menen nyt heti pääsiäisen kunniaksi kostuttamaan pötkylöitä, ja koitan onko ne kovia
Minulla oli kaikissa daalian juurakoissa jo alut. Laitoin veteen yön ajaksi. Mitä niiden vaaleiden hentoisten alkujen kanssa teen, katkonko kokonaan pois?
Jos ne vaaleat alut on lyhyitä niin ei kannata leikata pois, ne tanakoituivat kun saavat valoa. Jos taas ovat pitkiä niin älä kokonaan ota pois vaan jätä ainakin pieni pätkä niihin niin voivat ehkä kasvattaa uutta vartta.
Kiitos sohvakukka neuvosta, oli niissä jo osassa reilut kymmenen sentin alut.
Ehkä niistä voisi pidemmät katkaista, tai riippuu siitä kuinka honteloita ovat.