Olen kerran kokeillut daalioita siemenistä. Kylvin ne joskus huhtikuun alussa, itivät hyvin ja sirkkalehtivaiheen jälkeen siirsin ne viileään huoneeseen eteläikkunalle. Aurinkoisena päivänä tosin niillä oli lämmintä. Kukkivat Heinäkuun alussa mutta juurakot kuoli seuraavana talvena. Olivat ehkä liian hentoja tai sitten oli huono hoito.
Ovat erittäin helppoja kasvatettavia… siis siemenistäkin!
Kauanko menee kukkimiseen? Tuleeko samanlaisia kuin äitinsä? Mihin aikaan pitää kylvää?
Onko helmikuussa liian aikaista kylvää daalioita? Venähtävätkö honteloiksi jos liian pimeää. Lisävaloa minulla ei niille ole.
Löysin muutaman hyvin talvehtineen daalian juurakon varastosta. Joko niitä voisi laittaa ruukkuihin sisälle kasvamaan?
Kukkivat nyt kylvettynä tänävuonna. Väritys riippuu pöyttäjien perimästä!
Daalian juurakoita ei kannattaisi vielä istutella. On aika nopeakasvuisia, kun alkuun pääsevät.
Minä istutan suoraan maahan kun maa sulaa. Nousee omia aikojaan ja taimista kasvaa vahvat.
Samoin teen mie.
kuin myös
Täällä ylempänä esikasvatellaan mut ei ihan vielä.
Ostin tänään kolme juurakkoa,must!
…daaliat menee suoraan maahan. Tulevat tukeviksi ja ei kukintakaan aikaistu esikasvatuksella merkittävästi…
Isoihin ruukkuihin ajattelin, ei ole neää maata. Varastoon vein, mutta ostin, kun oli vielä, mistä valita, eikä olleet kalliita. 2,50/kpl
Jaahas…meikäläinen menee tässäkin asiassa pers eellä puuhun:)
Ostin toissapäivänä ja eilen istutin isoihin pönttöihin ja tänään lueskelin vasta ohjeita:)
Tämä ostamani yksinkertainen daalia onneksi on matala lajike ja lisävaloa on tarjolla kun se aika koittaapi:) annan nyt olla kun ollaan raahattu pöntöt autotallin viileähköön tilaan aloittelemaan heräilyä hitaasti.
Tämmösiä daalioita kasvatellaan sit tänä vuonna.
Olen laittanut pienikukkaiset daaliat Huhtikuussa esikasvatukseen ja viileään paikkaan eteläikkunalle. Hyvin ovat kukkineet. Isot voi olla hankalampia…
Nyt karkas mopo pahemman kerran käsistä. Jotenki kummassa olin muutamassa päivässä haalinut varmaan kymmenkunta daalian juurakkoa ja sain ne nyt sitten iskettyä multiin.
Talvetin ensimmäistä kertaa kesäkukiksi ostamieni valmiiden taimien juurakot ja nehän mokomat selvisivät talven yli hengissä. Tästä ilahtuneena tuli sitten hamstrattua uusia juurakoita vähän liiankin kanssa…
Joko niitä juurakoita saa iskeä maahan…? Ja kannattiko niitä liottaa ensin vuorokauden ajan, oliko se niin? Mä istutin viime kesänä toukokuussa ja ehtivät kukkaan vasta syyskuussa, kun kesti aika pitkään ennenkuin kasvu lähti vauhtiin… Mietin auttaisiko toi liotus tosiaan kasvuun lähdössä? En viitsisi esikasvatellakaan, kun asutaan kuitenkin ihan etelässä ja sanotaan, että esikasvatetut ei olisi niin hyviä kuitenkaan.
Mikähän niiden kukinnan viivästykseen mahtoi sitten olla syynä... toukokuussa minäkin istutin viime vuonna daalioita, sekä maahan että ulkoruukkuihin ilman esikasvatusta, ja ne kukkivat heinäkuussa.
Aion odottaa toukokuulle tänäkin vuonna. Pakkasellehan ne ovat arkoja. En ole kuullut enkä lukenut liottamisesta. En ole tehnyt niin koskaan. Tuskin niitä kauan kannattaa liottaa, etteivät mätäne.
Ensi viikolla meinaan laittaa maahan ilman mitään esipuuhia.