Miru, onkohan nuo juurakot isoja? Meinaan et kuin kalliiks tulee lähetys. Olisin itsekin kiinnostunut. Näemmä omani on joku talvi menehtynyt kun ei tänä syksynä näkynyt. Palataan yksäreillä jos tahdot daaliavaihtarin…
Kuinkahan kauan joriinit säilyvät meillä? Vielä ovat kunnossa, ei pienintäkään merkkiä hallavaurioista.
Nostin juurakot maasta vaikka ei ollutkaan varret vielä paleltuneet. Kivempi tehdä kauniilla ilmalla.
Pienet oli purkeissa kesän, isommat puuhamaan penkissä. Ei meinannut paksumpia varsia saada katkottua oksasaksilla.
Kertokaapas, mikä taika siinä on, että niitten varsien pitäisi saada vähän pakkasta ennen juurakoitten ylös kaivamista? Maanantaiksi on täälläkin pakkasta luvassa, mutta huomenna olisi aikaa käydä kaivuu hommiin, kun muuten piha on kohta siivottu talvea odottamaan.
Ei kai siinä muuta taikaa ole, kuin että kukinta on auttamattomasti ohi kun pakkanen on käynyt.
nuttura taisi kysyä, pitääkö sitä pakkasta välttämättä odottaa. minusta - eikä kurpastakaa - pidä, mutta aika säälimätön täytyy olla, että kauniit kukkivat varret katkoo. maljakkoon ainakin pitää kukat tuoda; ovat sitten vähän aikaa vielä ilahduttamassa.
mai-lee, juuri tuota tarkoitin,että pitääkö sitä pakkasta odottaa, ennenkuin varret katkoo. Punaiset yksinkertaiset ovat vielä täydessä kukassa, kauniita! Pari muuta lajia on kukinta jo ohi, mutta varret ja lehdet vielä vihreinä ja ryhdikkäinä. Täytyy ne huomenna kuitenkin katkoa ja juurakot kaivaa ylös
Oletteko ihmiset tänä vuonna talvettaneet näitä pistokkaina? Mä en oo siinä sitten kertaakaan onnistunut, aina ne joko ei enää juurru kun lokakuun alussa kaivaa ylös, tai sitten tekee kamikazet juuri kun kevätaurinko alkaa paistaa. =D Juurakot samoin homehtuu aina jääkaappiin mokomat, kun perunakellaria ei ole. Viime vuoden siemensekoituksista tuli tällainen samettisen uhkea punainen, kunpa se sattuisi uudestaan mukaan! (Lajike siis taisi olla Unwin’'s Dwarf)
Ei taida jääkaappi olla sopiva säilytyspaikka noille juurakoille.
Milloinkahan näitä kannattaisi kylvää: Dahlia x pinnata ‘Bishop’s Children’ ja ‘Mignon White’? Onko jotain erityisniksejä?
Pussissa lukee vain että “Förkultiveras inomhus under våren”
Mä en ainakaan istuta, ennen ku voi penkkiin laittaa. Meillä ainakin on aina niin lämmin sisällä että esikasvatus vaan pilais ne, ku varret ei jaksa sit ulkona kannatella kukkia.
Yrittänyttä ei laiteta, Myskimalva! =) Kun on siemenestä kasvattanut niin aina syksyllä tekee mieli koittaa jos sit kuitenkin menisivät jollain konstilla vihanneslootan takana.
Kressonia, minä oon kylvänyt just tässä tammi-helmikuun taitteessa, kukinnan alkavat siinä juhannuksen tienoilla tai vähän aiemmin. Saahan niitä aika pitkään sisällä paapoa, mutta kasvu on ainakin mulla ollut yleensä reipasta eikä liika lämpö ole haitannut (ovat tosin aina kasvaneet eteläikkunalla).
Niin joo, siemenistä. Puhuin ite juurakoista:)
Kiitos, Korppunen ja Ja-Na. Tänä keväänä siemenet, ens vuonna sitten ehkä juurakot!
Ei mittän, Kressonia! Tältä näytti viimevuotiset taimet reilun kuukauden kuluttu kylvöstä, maaliskuun puolivälissä:
Ei laiteta toki yrittänyttä Ainahan voi kokeilla. Meinasin vaan sitä, et onkohan tuo huono vaihtoehto tohon säilytykseen. Josko joku komero, varasto tm. ois tuotteliaampi kokeiluun? Mut siellä varastossakin pitäs olla jonkinsortin lämpö.
Kiva et on tullut uus hörhö palstalle. Tervetuloa
Täytyy kokeilla varastoa ensi syksynä, ja kiitos tervetuloista! =) Kirjoittelin täällä muinoin (varmaan vuonna 2004 ja 2005), mutta siitä lähtien olen vain seurannut sivusta. Tämä on ehtymätön tietolähde tämä sivusto! =)
Mä en oo kokeillu ikinä noita daalioita kasvattaa siemenestä, kun tuntuu et pääsee helpommalla noista juurakoista laittamalla. Ja vaatis taas tilaa jostain tuo siemenkasvatus ja se tila on kortilla keväällä.
Hoho, tsekkasin jääkaapin vihanneslootan josko siellä ois kukaan säilyny hengissä, ja eikö mitä, se talteenottamani juurakko/mukulasto lykkää versoa ku parsa konsanaan. Nukkuis viel kuukauden pari, niin sitten otan ikkunalle!
Onko daalioita helppo kasvattaa siemenestä? Ostin siemeniä ja ajattelin niitä nyt multaan laittaa. Tarvitseeko lisävaloa vai riittääkö nomaali etelän puoleisesta ikkunasta tuleva valo näin helmikuun puolenvälin aikoihin? Olisi kiva kuulla kokeneempien kokemuksia? Menen nyt laittamaan daalian ja ahkeranliisan siemeniä multaan.