Daalia, Dahlia

Minulla kaikki daalia saivat mustan värin viime yönä. Harrastajat; kuinka kiire nyt on ne kaivaa talvisuojaan?

Kunhan ei juuret saa kylmää, ei kai muuten ole väliä?

Jos maa kuivahtaisi, olisi nostohomma helpompaa, hyvin märkää multaa ja juuripaakkuja kannattaa esikuivattella ennen viileään viemistä, ne homeet.

Ärsyttää, daaliat saivat sen verran kylmää, että lupottavat. Kait ne vois vielä kasvua jatkaa,mutta kauneus on kärsinyt. Ois se lämmin vielä vähän voinut jatkua.
Ei niillä juurakoilla tosiaan kiire ole talvisuojaan, varret vois katkoa,kun muuttuvat veteliksi ja limaisen liukkaiksi.

Samaa mieltä Kyssiksen kanssa. Meillä vielä kukkivat, mutta miten lie huomenna.

Täälläkin daalioiden kauneus kärsi mutta kukkivat vielä. Osa lehdistä tummui viineyönä.

Kiitos neuvosta ja saavat olla viikonloppuun ulkona.

Mä jo hötkyilin ja nostin ekat daaliat ylös penkistä. Mutta mitä niille nyt pitää tehdä? Jätin pienen pätkän vartta kiinni mukulaa (että tiesin mistä kaivaa), pitääkö se irrottaa jotenkin siististi? Sitten kuivamaan huoneen lämpöön ennen autotallin talvisäilöä? Ja kun mullasta löytyi myös noin 10 senttisiä, maa-artisokan näköisiä pötkylöitä (samoja, mitä on kiinni mukuloissa), niin ne kannattanee säilöä myös? Tuleeko niistä ensi kesänä jo kukkia?

En ole ikinä kuivannut juurakoita kummemmin vaan kantanut multaisina talvetushuoneeseen.
 Omani saavat kyllä olla maassa vielä pitkän aikaa.

Eikö juti teillä ole vielä ollut yöpakkasia vai peitteletkö niitä?

Meillä kyllä se pakkanen vei sen mun kauniin pinkin daaliapuskan. Kukat kyllä jököttää terhakkaana mutta kaikki lehdet ovat ihan mustat. Taidan kaivella kaikki juurakot ylös viikonloppuna jos vaan ehdin, ei niitä viitsi enää kukkapenkissä katsella kun ovat niin rumia.

Eihän se pakkanen kovin äkkiä maata jäädytä. Kyllähän ne juurakot siellä maassa luulis paremminkin säilyvän niin kauan, kun maa pysyy sulana. Voihan hallan viemät varret leikata pois.

Daaliat on helppo ottaa talteen sitten kun varret ovat lötkööntyneet pois.

Laitan multapaakun suoraan viileään paikkaan avoimessa laatikossa. Siinä se pääsee vähitellen kuivahtamaan. Eikä sen kovaksi koppuraksi pidä kuivaakaan talven aikana, jotta elo säilyy.

Tänä vuonna oli daalioitten talvetuskuntoon laittaminen tosi helppoa. Multa oli niin kuivaa, että se rapisi melkein kokonaan itsestään pois juurimukuloista. Nyt vaan turpeeseen ja lepoon.

Tässä kuva tästä minun Dahliasta, joita minulla on jo 3 isoa puskaa ilman että olisin niitä tarkoituksella ostanut…

Haluaako joku? Ylös kaivettu eilen 3 isoa juurakkoa, sijaitsee Turussa.

Nyt on kaikki daaliat mustia raaksuja, saa huomenna ottaa maasta ja laittaa “talviteloille”.

Meillä ei vielä ole ollut hallaa. Nämä kuvat otin eilen.

Viimeisen kuvan joriini meillä oli vuosia sitten, mutta se katosi. Keväällä istutettiin muiden kanssa, mutta ei kasvanut eikä syksyllä löytynyt juurakkoa. Viime syksynä sain tämän sukulaistalosta.

Olisiko jollakin antaa yhtä pikku pökkylää tuon näköisestä daaliasta kuin Mirulla tuossa vähän ylempänä on? Olisin ikionnellinen siitä.

Jalomarja… Laita yksärillä osoite, kyllä mä lähetän sulle… :slight_smile:

Miru; voi kun ihanaa. Tuo daalia on minun mielestäni niin ihanan ihana: kiitos tuhannesti jo etuläteen.

Käyn laittamassa osoitetietoni.