Pari ylintä kuvaa ovat Dendrobium ‘Emma Green’:stä. Taitaa olla Phalaenopsis-tyyppinen dendro. Loput saakin joku tietävämpi kertoa…
Kiitokset Polluxille vastauksesta. Sitten jos joku vielä tunnistaisi nuo toiset kaksi. Siis lähinnä kun tietäisi vaan, että onko kyseessä phalaenopsis, kingianum vai minkä tyyppinen dendro. Onko jotakin erityisohjeita hoitoon?
Heippa, Tiikerinpäiväuni ja tervetuloa vaan mukaan joukkoon!
Kakkonen on Dendrobium kingianumin risteymä (nykynimeltään Telychiton kingianus), kolmonen Dendrobium biggibum -risteymä, joka tunnettiin aiemmin nimellä D. phalaenopsis, koska sen kukinto muistuttaa perhosorkidean kukintoa (muuta tekemistä sillä ei perhosorkidean kanssa sitten olekaan).
Kaikki kolme ovat helpohkoja hoidokkeja. Näistä varsinkin tuon kingianumin veisin kesäksi ulos, kun sen kukinnan ehto on yöviileys, vaikka nykyiset hybridit ovat senkin suhteen helpompia. Muillekaan kesäulkoilu ei pahaa tee. Eivät tarvitse kovin tiukkoja kuivana pitämisiä, joten kastelu voi olla näin kukinnan aikaan tasaisen niukahkoa ja sitten kesällä runsaasti vettä ja ravinteita, jotta seuraava kasvu valmistuu.
Kiva kun rohkaistuit kirjoittelemaan!
mulla alkaa mennä hermo tuohon nobileen. ihan turha rehu, kun ei edes meinaa kukkia. mitä hyötyä sen on punkea versoja ilmoille joka vuosi, kun ei se aiokaan tehdä kukkia niihin? nytkin se on saanut viileän levon, mutta mitään vaikutusta ei näy. pistän kohta vaihtoon sen. kiukku!
Kiitos Olivia! Tuolla päästään varmasti jo pitkälle. Hyvä juttu, etteivät nämä tapaukset ole ihan sieltä vaativimmasta päästä. Äidilläni onkin hyvät mahdollisuudet näitä pitää, kun asuu omakotitalossa ja muutenkin on ollut kasvia vähän joka lähtöön. Itse nyt asun kerrostalossa, niin olen pitäytynyt perhosissa. Tosin kyllä niistäkin löytyy niin kaikenlaista, ettei ole vielä suurempaa hinkua muihin ollutkaan. Vastahan tämä orkideahulluus minuun iskikin.
Presidenttimme sai oman orkidealajikkeen Singaporen orkideapuutarhaan. Lajike on nimeltään Dendrobium Tarja Halonen ja kaunis näkyy olevan.
Ei D. nobileen kannata suuttua, jos se hyvin kasvaa. Ulos vaan kesäksi Ensin varjoon ja loppukesäksi täyteen aurinkoon. kastelua ja lannoitusta riittävästi.Annetaan olla kunnes hallat uhkaa. Siinä vaiheessa pitäisi olla nuput jo näkyvissä.
mun mielestä dendrobiumi on hauskan näkönen pamppu muutenkin vaikka se ei kuki.jääny vaan itselläni vähäiseksi jostain syystä,yksi vain tällä hetkellä ja se kyllä kukassa ja kovasti
Minulla on dendro, primulinum x parishii. Onko kellään kokemusta tämän lajin kasvatuksesta?
Hei, Profiilirno: 148635! Tervetuloa mukaan, mutta laittaisitkos itsellesi jonkin nimimerkin, niin viestisi olisi luettavissa myös hakupuun kautta.
(Tuosta yläpalkista "Keskustelu"napin alta löytyy “Nimimerkin valinta”. Siellä vasemmalla on Profiili-sanan alla luukku. Siihen se nimimerkki. Jos haluat, että paikkakuntasi näkyy, kirjoita sekin ja laita oikealle kruksi kohtaan, jossa sallit sen näkyvän)
Heippa, Tiinu - nyt olet näkyvien kirjoissa!
Ihastuin ihan kuus-nolla tähän orkideaan kun törmäsin siihen Prismassa enkä voinut vastustaa kiusausta.. Onpas nyt työpaikallakin jotain kaunista
Lähinnä mietityttää sen hoito.. Löysin ohjeita kun selaisin keskustelua, mutta vielä mietityttää tuo kastelu.. Kotona olevat orkideat melkoin tapoin liikakastelulla ja käsittääkseni nämäkin uppokastellaan, mutta tämän kaunottaren ruukku on valkoinen! Miten nyt näen milloin kastella?!
Eli päällimmäinen kysymys tällä hetkellä on, että uskaltaako sen vaihtaa läpinäkyvään ruukkuun vaikka se kukkii parhaillaan??
Onko muuten normaalia ettei tällä ole laisinkaan lehtiä? Kaikkien muiden Dendrobiumeissa näyttää olevan lehtiäkin.
Normaalia lehdettömyys.Älä vaihda ruukkua. Työnnä sormi kasvualustaan, niin tunnet onko kostea. Denrobiumien pitää kuivua kastelujen välillä
Kaunis pitkä kukinta sinulla ulona kevättä odotellessa.
Tässä 1 euron pelastettu "Dendro". En muista mikä, tietääkö kukaan tämän näköisestä.
Hieman tumma, tai vähän enemmänkin.En vielä ole kuvaamisen mestari
Heissan taas pitkästä aikaa!
Laitan kuvan eräästä nimettömästä dendrosta, jonka sain vuonna -05 ihan älyttömän pienenä rääpäleenä ja sen selviytymisprosentti oli jotain -100%!!! Mutta se sitten minulla vuosi vuodelta kasvatti isomman ja isomman verson ja lopulta nyt näinä päivinä ilahdutti minua neljällä kukalla ja lisää tulee uusimpaan versoon kun tarkkaan katselin! Ihastelkaa, tosin sen väritys on kyllä oikeasti vaaleanpunaisempi kuin kuvassa, mutta kaunis se silti on ja jotenki ujon näköinen. Kasvutavaltaan on Nobilen oloinen eli kukat lähtee varresta eikä verson latvasta. Jos joku saisi tälle kaunokaiselle nimen, olisin kiitollinen!!
D.Bigibbum "compactum" Täksi tämä on nimetty.
Mutta nyt olen ihmetellyt tämän kasvua,tekee uusia kasvuja entisten jo kukkineiden pallukoiden varteen. Tekee myös uutta kasvualustaan. Olen katsellut aikaisempia viestejä,enkä huomannut kenenkään tästä aiemmin maininneen. Onko tämä tälle ihan normaalia,vai onko hoidossa jotain vikaa.
Eikös nämä Dendrot tee keikejä ylöskin bulbien viereen? Hauskan näköisiäkin ovat kun juuria sojottaa siellä täällä
Keikejä voi tulla oikeastaan mihin kohtaan tahansa bulbia. Sivulla 11 on kuva dendrostani, jossa näkyy keiki ihan ylhäällä bulbisa ja toisessa bulbissa ihan alhaalla. Kun juuret ovat tarpeeksi pitkät, keikin voi varovasti irroittaa ja laittaa omaan purkkiin tai antaa olla emossaan kiinni. Onnea pienokaisen saamisesta!
selvisihän sekin mikä minun dendron juuressa jököttääse on siis keiki!
olenkin ihmetellyt että mitä ihmettä se tuohon pukkaa..?