Dendrobium, puikkokämmekkä

Huonolla hoidolla ollut, lykkäsi kaksi kukkanuppua.

.

“Huono hoito” on hiukan vaikea määritellä, joskus nuo jopa edellyttävät niin sanotusti huonoa hoitoa, kunhan ajoitus on oikea. Kukkapari on ihana!

Mitä kuuluu teidän Dendrobium lindleyille?

Täällä näyttää tältä. Kun säät lämpenivät laitoin kasvin takaisin kaappiin ja se väsäsi uskomattoman nopeasti 5 uutta pulleaa bulbia. Kukista ei siis tietoakaan, aivan kuten Mummi epäili. Oiskohan mun pitänyt kuitenkin pitää sitä vielä kuivillaan?

Nyt kun se pullautti nuo bulbinsa, mitähän se lopun kasvuajan tekee, ollaan vasta toukokuussa...?

Edellinen keskustelu ketjun sivulla 16.

Oma D. lindleyi ei ole vielä tehnyt mitään, paria juurta kyllä kasvattelee. Olen pitänyt sitä koko syksyn, talven ja kevään kiinni viileässä ikkunassa ja kastellut vähän. Kasvi on muoviruukussa ja on kasvanut aina todella hyvin, mutta kukkia ei ole ilmestynyt. Melkoinen pettymys kun ei kuki, viimeinen bulbi oli jättimäinen. Hmphärtynyt

Isommassa D. lindleyssä oli yllätyskukkavana..Se on ollut eteläikkunalla ihan lasin vieressä, ilman mitään varjostusta. Kuumaa ja aika kuivaa.. Pienemmissä oli uudet versot. Pienet saavat nyt reilusti vettä ja lannotteita kohtuudella.

Kukkavanan kehitys on nopeaa. Sumuttelin ahkerasti koko vanan kehityksen ajan.Kukat ovat luonnossa vähän voimakkaamman keltaiset.

Etkö kastellut ollenkaan bulbin valmistuttua? Sekö laukaisi kukinnan?

Jess, ihanaa! Jospa täälläkin ensi vuonna…

Elämässä on aina toivoa.

Ei onnistunut minun D jenkinsiini kukitus lumikonstailusta huolimatta. Kasvaa kyllä taas hyvin mitä nyt jokin lehti aina välillä alkaa kärjestä muuttumaan kalpeaksi ja putoaa. Muttei "tauti näytä kaikkiin lehtiin kajoovan, missä lie vika? Pitäiskö vikata pihalle kesäksi yöt vaan ovat kovin viileitä. Mummin kukat ovat södejä.

Samassa kerhossa siis ollaan, Aram! Meiltä puuttuu tuo mummin ote ja blondin vaisto. Mutta tulee se seuraavakin kevät...

Marnalla oli IHAN loddigesii! Miten sellaisen saa aikaiseksi? Sain oman minikokoiseni viime kevättalvella. Tähän mennessä se on yrittänyt itsemurhaa hyppäämällä ikkunasta ulos (IV kerros), olen mahdollisesti trimmannut ihan hyvät juuret kun luulin niitä lahoiksi (en vieläkään oikein tiedä, miltä niiden kuuluisi näyttää/tuntua), minkä seurauksena koko rehu meinas nahistua, joten se sai viettää pari kuukautta "kasvihuoneessa" (eli muovipussissa), missä tietenkin meinas homehtua & mädäntyä... Sitten laitoin sen kasvamaan sammalilla päällystettyyn pajupalloon, kun netistä luin sellaisesta ideasta ja kuulosti niin hauskalta. Nyt sitten lukemattomat uudet versot näyttävät vain edistyvän niin äärettömän hitaasti ja vaikuttavat minusta aika kitukasvuisilta... Olen pitänyt palluran koko ajan kosteana – kuivahtaahan se toki helposti jos aurinko paistaa, vaikka onkin silloin puolisiimeksessä. Annan joka kastelulla puoleen/neljännekseen tai vieläkin enemmän laimennettua lannoitetta.

Pidin yrttiä keväällä viileässä, yöt ikkunalasien välissä, ja kesän se on ollut säiden mukaan välillä ulkona, välillä sisällä, nyt öitsee ulkona. Aamuaurinkoa on saannut niin paljon kuin sitä on ollut tarjolla.

Tämä innostui kukkimaan jo ennen joulua kesän ulkona oltuaan

Kerrassaan komea ja hyvinvoivan näköinen kasvi!

yes,minulla on valkoinen puikkokämmekkä…toivossa on hyvä elää.upea tuo merccun puikko!!!

Mulla on kans puikko ja nyt huomasin että yksi sen lehdistä on ihan keltainen…mikä sitä riivaa?

Tämä aloitti vuorostaa kukkimisen, olen uskossa että tämä on D.phalaenopsis

Tässä vielä kukasta ...

... vähän epäselvä joten anteeksi se.

Tämä mitä ilmeisimmin Dendrobium farmeri kukkii kolmella kukkavanalla. Lisää tulossa.

Eikös sen pitäis kukkia keväällä? ((8o0

Mun farmari ei sano mitään :o(