Dendrobium, puikkokämmekkä

Tämä kukkii sekä keväällä että syksyllä. En tiiä onko syynä huono hoito. Oli taas kesän miltei oman onnensa varassa ulkona.

No jos huonolla hoidolla saa noin kamalia kasveja niin rupean OIKEIN HUONOKSI! ;oP

Aivan mahtava kukinta. Kukkisipa minullakin tuo joskus, en varmaan osaa hoitaa tarpeeksi huonosti.

Olisko päivä–yölämpötilan ero se kynnyskysymys (monilla kuuluu olevan)? Mulla oli kesän sisätiloissa, nyt syksyllä yöt ulkona, kun neuvoivat jossain ohjeessa, et SYKSYLLÄ pitää yölämpötilan laskea n. 10 asteeseen.

Tämä oli pitkät ajat katoksen alla kastelematta pelkän ilman kosteuden varassa aina ennenkuin huomasin nostaa sateeseen. Taisi pitää lepokautta. Keväällä kasvatti pari uutta versoa kukinnan jälkeen.

Mun puikko tekee uusia nuppuja

No minun lähtivät verannalle ulkoruokintaan. Sinne ei onneksi pakkanen kovin helposti tule. Toivottavasti voin pitää riittävän pitkän ajan ennenkuin pakkaset tulee…

Minullakin yllättäen pari D. nobile hybridiä on tehnyt tänä syksynä muutamia kukkia.

Toinen on vähän hempeämpi ja siinä on vähemmän kukkiakin.

Voi että, minä sitten rakastan näitä voimakkaan värisiä. Niissä on sitä jotain. Kauniita on muutkin, mutta kun minulla on noita phaleja monia vaaleakukkaisia, niin jotenkin nuo tumma sävyiset puhuttelevat.

Kauniita molemmat, mutta tuo ensimmäisen kukka on harvinaisen mallinen ja värinen. En ole ennen nähnytkään.

Onko kenelläkään kokemusta D. malvicolorista ?

Kuinkahan tuota pikkuruista alkua hoitaisin..se on kitunut kesästä saakka.surullinen

Täällä kaipailisin neuvoa D. wattiin kanssa. Selvisi hienosti jopa minunkin hoidossa kevään yhteistilauksesta tähän päivään asti ja kesän vietettyä ulkona jopa puskee kuutta nuppuakin, mutta itse kasvin varret ovat kyllä niin rutussa etten oikein tiedä enää mitä tekisi. Nuppuja ei ole jaksanut avata kuukaudenkaan yrittelyn jälkeen, ja muuten kasvi näyttää siltä kuin olisi kuivumassa kasaan ja tiputtamassa lehtiään. Yksi melkein mikroskooppisen pieni alku yrittää tulla juurelta.

Muistelisin lukeneeni, ettei ko. laji tiputa lehtiään talveksi. Kastelen sumuttamalla alustan kosteaksi, ja annan kuivahtaa hieman ennen seuraavaa kertaa. Kesällä myös uppokastelin. Päivät viettää näin syksyllä huoneenlämmössä ja yöt sitten viileässä eteisessä n. 15 asteessa. Mitä teen väärin? surullinenLiian vähän ilmankosteutta ja liikaa lämpöä?

Ihan tällee noviisina kuulostaa kyllä, että kastelet liian varovaisesti: jos pelkästään sumutat, purkin sisältö pysyy kyllä tasan rutikuivana, ja noi formosalaiset TYKKÄÄ kosteudesta – niidenhän ei saisi antaa kuivua ollenkaan. Mun oli kans vaikea alkuun uskoa, KUINKA paljon sitä vettä tarvii holvata, kun on kesä ja kasvu kukkeimmillaan. Purkin sisällön koostumushan lopulta määrittää, miten usein kastella pitää.

Mullon ihan perus-formosum ja vaikka olen kastellut (mielestäni) anteliaasti, vanhat bulbit on silti rutistuneet jonniin verran. Uudet, joita on kolmin verroin enemmän kuin vanhoja, ovat kuitenkin silkoisia. Olivia vinkkasi, et liikaa haihtumista (=liian kuiva ilmanala) ei kastelemalla voi korvata.

Joku viisaampi oikaiskoon jos oon ihan metässä!

Nuppujen hitaasta edistymisestä en sinänsä olis huolissani, sillä oma formosalaiseni jurotti viime keväänä viikosta toiseen ilman mitään edistystä, kunnes suosiolla toin sen ihan reiluun huoneenlämpöön ja vot, johan rupes tapahtuun =:o). Ja kukat kesti iäisyyden!

Mitenkä näin talven lähestyessä pitää D. loddigesii kastella?

Kovin ristiriitaista tietoa löydän, jotkut lähteet sanovat että tarvitsee vähän/ei lainkaan vettä talvisin, toiset taas julistavat ettei kasvia pidä päästää kuivumaan.

No tommosta se on koko ajan… Ohjeet lyö toisiaan korvalle! Mää oon oman loddini kans aivan pihalla… Mulla on tässä testi menossa: yksi taimi asuu tasakosteassa rahkasammalessa huoneenlämmössä, toinen osasto asuu pajupallossa, saa ulkoilua joka yö ja kuivahtaa kastelujen välillä.

Pajupallo...kuulostaapa mielenkiintoiselta! hymyä Kuvia?

Ruukkutarhuri, niin minäkin luin nyt uusimmasta orkidea-lehdestä, ettei saisi oikeastaan saisi päästää pahemmin kuivahtamaan. Mutta siis tosiaan sumutan sen kasvualustan läpikosteaksi ja sitten annan kuivahtaa. Kuivahtamisessa tosiaan kestää tovi. Yritin tossa tarkastella olisiko juurissa jotain, eivätkä ne ainakaan mädiltä näyttäneet.. naurua

Hmm.. Jospa kokeilisi pitää sitä kosteampana ja vaikka lisäisi vähän valoa. Mutta D. wattii tarvii kuitenkin viileämmät yöt, eihän siinä mene metsään? no-jaa

Nehän kovasti mainostaa, et noi formosalaiset on VIILEITÄ… Pääasia et juuret ei mätäne, so far so good! :o)

Ja ihan viitaten noihin ristiriitaisiin hoito-ohjeisiin: joka paikassa paasataan, kuinka formosalaiset RAKASTAA ihka suoraa aurinkoa, mut ainakin mun rehuni kärähti jo itäikkunan aamuauringossa, et se siitäkin taas… ):o/

On se hyvä kun on tää palsta että voi kysyä toisilta ja saada kokemuspohjaista tietoa. Ei itse tarvitse opetella kaikkea yrityksen ja erehdyksen kautta. Minulle ainakin näistä palstoista on ollut paljon hyötyä. Joten kiitos ystävät.