Jep, näin on, erityisesti kun noi ohjeet on mitä sattuu, niin kuin just on todettu… :oP
Ai hitsiläinen, Orkidea-lehti! Sieltähän minun ihan ensiksi olisi pitänyt katsoa. Ja tosiaan, viimeisestä numerostahan tosiaan neuvot löytyvät: eli syksyllä ja talvella pidetään loddigesii kuivempana.
Niinhän siinä sitten olikin käynyt, että D. wattii raasu oli menettänyt suuren osan juuristaan. Ei ollut huomaamaton hoitaja vain tarpeeksi syvältä ruukkua tarkastellut, ainoastaan pintapuolin vain.
Rahkasammalen puutteessa tuleepi saamaan lehtipuuhiili- ja ehkä myös alalämpöhoitoa. Toivotaan parasta
Kiitos muistutuksesta, Paxi! Miehää olin jo unhottannu, et sehän oli dendro-erikoisnumero!
zyk0in, otan osaa! Kuinkahan monta tusinaa kertaa toi on jo käyny mulle… Enää en jätä ainuttakaan uutta hankintaa rauhassa purkkiinsa! Viimeksi eilen pelastin Laelia crispani lahoamasta lopullisesti tarhapurkkiinsa – olispa senkin taas hokannu ajoissa :o/
No, onneksi noi orkut on aika hyviä selviämään ilman juuriakin :o)
Voi,voi Ruukkutarhuri, ja me kun sitä lehteä kieli keskellä suuta väänsimme koko kesän
Sellanen se on vaivan palkka maailmassa! Suuri Unohdus hautaa kaiken alleen!
Yleisön pyynnöstä: PAJUPALLO
Vitsi miten ihana idea. Saa varmaan kopioida itselleen.
Miksi Stardust on alkanu kasvaa, vaikka sen pitäis vetää hirsiä, ja ollut jääkylmässä ulkona jo kohta kuukauden?
Hän luulee että on tullut kevät kun ei kuitenkaan ole vielä niin kylmää. Eikös tämä kierto ala olla kohta kaikilla sekaisin. Minulla on myös jostain syystä monessa orkideassa kasvua. Itse olen päätellyt että ovat jotenkin seonneet kun eivät halua vetäytyä levolle. On itsellä vähän vaikea tunne kun ei oikein tiedä miten nyt sitten hoitaisi kun on kuitenkin lepokausi.
Aivan mainio viritys tuo pajupallo, tämmöisistä mie tykkään... kiitos kuvasta, Ruukkutarhuri!
ja kyllä meilläkin yrittää yks sun toinen vielä kasvaa. vissiin luulivat et lepokausi tuli ja meni kun loppukesästä oli muutenkin niin kosteaa enkä uskaltanut kasvarissakaan ihan hirmusti kastella...onneksi on edes vähän lisävaloa noille ymmärtämättömille...
Pajupallo on vapaasti kopioitavissa, kun ei ole edes omasta päästä veistetty :o) Satuin vaan kerran lukemaan netistä jepestä, joka oli laittanut omansa kasvamaan kanaverkkopalloon… onhan PAJU ny sentään paljon ORKIDEAYSTÄVÄLLISEMPÄÄ ;o)
Niin ja jotenkin kauniimpi kuin metalliverkkoon tehty pallo. Minä ainakin pidän enemmän pajupallosta.
Hieno idea kyllä tuo pajupallo. Kastelun kanssa voi toki olla hieman ongelmia esim. normaalissa omakotitalossa kun sitä vettä ei ihan jokapuolelle saisi tippua.
Mutta mitenkäs tuo pajupallo pysyy kasassa vuosinkien jälkeen? Eli lahoaako jotenkin jostain kohtaa?
Minulla on metallikoreissa perhosia ja kastelen ne upottamalla. Kun kastelu on tehty nostan ne koukkuihinsa riippumaan ja alapuolella minulla on iso ruukku jossa on muita kasveja. Korista valuu vesi ruukkuun ja samalla tulee muutkin kukat kasteltua vähän niinkuin “sadettamalla”. Ei mene vesi lattialle!
Jep, rehu alle vaan suihkuun!
Lahostahan ei vielä tiedä, aika näyttää…
Uskoisin että jos kosteutta tulee sopivassa suhteessa, niin saattaa myös käydä niin että paju alkaa kasvamaa yhdessa kukan kanssa. Ei varmaankaan lahoa ihan ensimmäisenä. Sitten olisi eri juttu jos paju olisi kuorittu, niin se kuivuisikin ihan eritavalla.
Minulla kasvaa D. loddigesii tällaisessa kanaverkkopallon variaatiossa: rautakaupasta hankittu kynttilänsuojus, jossa on sisällä vaahtomuovisydän ja sen ympärillä sammalta ja muuta moskaa. Lautasella voi pitää kesäaikaan vettä. Taimi on peräisin Törnrosalta, terveisiä Lahteen.
Onpa persoonallinen ratkaisu. Ja varmaankin helpompi kuin joku kaari kun on juuresta asti tukeva. Kauniskin vielä!
Kiitos vaan itsellesi Hari. Tuollainen viritys on erinomainen hennolle ja hauraalle d.loddigesiille. Omani taisi menehtyä liikaan kuivuuteen kastelujen välillä. Onneksi elämä jatkuu....
Kiva ratkaisu tuokin, Hari! Näitten kanssa voi todellakin käyttää mielikuvitusta, vain taivas on rajana...