Voi kun olisi sitä mielikuvitusta hyvin paljon! Omalla kohdalla tuntuu että on mennyt talviunille.
Tosi hyvä idea!
Kertokaa minulle onko nämä mitä luulen nuppuja vai onko siihen iskenyt joku nysty tauti niitä on paljon viime vuona kukki vain 4 kukalla
Tuo on ihan hyvänlaatuinen nystytauti - noista nystyistä kehittyy kyllä pikapuoliin kukkia! ;)
Niin, elleivät muutu keikeiksi, niin kuin meikämannella kävi viime keväänä… :o(
Toivottavasti eivät muutu keikkeisi niitä on ainakin 20 nystyä tulee liikaa keikkejä
Yllätys, minulla kukkii D. kingianum. Tuoksu on voimakas, onneksi ei ole monta kukkaa, tosi herkkä ja kaunis.
Vau, miten kaunis!
Öööh, nyt olen taas aivan pihalla: just äkkäsin et juuri hankkimani wardianum sikiää silmuja, yksi syylä on jo tullut suojustuppien alta esiin ja miltei joka lehtihangassa pullottaa… Mitäs sen kanssa nyt sitten tehdään, sehän on just vasta pudottelemassa lehtiään ja pitäis ruveta vetään hirsiä? Laitoin sen vasta eilen kylmäänkin…
Nimim. “Epätietoinen”
Hyvä nimimerkki Epätietoinen, kaivakaapa jostain huushollinne Bermudan kolmiosta sinne autuaasti unohtamanne Orkidealehti 4-5/2008. Sen sivulta 204, oikea palsta ylhäältä, löytyy ainakin jotain osviittaa...
Jep, kaivoin! :oP Meinasin vaan että eihän noita syyliä pitänyt vielä näkyä, vuodenvaihteen jälkeen vasta? Eli kun lepokausi ei oo edes vielä kunnolla alkannu, ja se viäntää jo nystyä, voiko sen silti antaa lepäillä?
Wood sanoo kirjassaan, että kyseisellä kasvilla pitää olla lyhyt siis “sharp” drying period. Oisko tuo paketissa kuljettaminen ollut tälläinen?
Tarhoilla kasvatetuilla on aina kalenteri jokseenkin sekaisin.
No toi oli tosi hyvä tietää! Kuljetus tais olla T O S I sharp kuivetus! =:oP Kiitoskiitos, meidän kaikkien pöllöjen virtuaaliensyklopeedia Olivia!
Noi on nimittäin osoittautuneet olevan aika kiven alla noi LAJIkohtaiset erityispiirteet. Yleislöpinää riittää sit senkin edestä! Hmm, pitääkö tässä hankkia Wood…?
Kyseessä siis kirja Howard P. Wood: The Dendrobiums, 2006.
Wood on vähän tylsä, eikä siitä ole oikein iltalukemiseksi, kun painaa varmaan 4 kg ;)
Siinä on 1000 sivua, 640 kuvaa, ei muuten taida olla enää kamalan hintainenkaan, käytettyjäkin saa.
Yksityiskohtainen kuvaus on sadoista dendrosta ja jokaisen lopussa on myös kasvuolosuhteet. Aika monissa myös kirjailijan omia kasvatuskokemuksia, jotka ovat - lohdullista kyllä - aika usein tasoa, että "mulla oli se, mutta kuoli / ei koskaan kukkinut" tai "sinnitteli 2-3 vuotta" - tai "kun se lopulta kukki, olikin eri laji".
Kun vein syksyllä kukkivan D. unicumin Kinaporin kokoukseen, siellä kolme eturivin kasvattajaa totesi heti, että "tuo oli mulla, mutta kuoli 2-3 vuoden kuluttua". Ja saman toteaa tämä Wood.
Ruukkutarhuri, tässä terkkuja entiseen kotiin . Nyt on juuret tukevasti kaarnassa eikä ole enää harrastettu ilmalentoja .
Vau, Veronica, sehän KASVAAAAA!!! =:oP
Mää jouduin kans ottamaan Stardustin sisätiloihin päiviksi, kun se ryötti rupes työntään versoja kesken kaiken… Niin kuin just hankittu wardianumkin! Cassiope hyytyy ulkona edelleen, vaikka Omorio oli sitä mieltä, et sisään vaan ja kukkia odotteleen – mutta kun on niin pirun PIMEETÄ! En oo vielä ratkassu, minne järjestän tehovalohoitolan nyt, kun siihen sivutoimeen ajateltu vaatehuone menee uuteen kuosiin… Ehkä se joutuu sivutoimen haltijaksi joka tapauksessa :o)
Olivian referaatin jälkeen tässä tuntee ittensä jo suorastaan puoliGURUKSI rehuviljelijänä, kun on saanut edes jonkun ruohon tupeltamaan edes jonkusen kukkasen… ((:oP
Kaunis uusi alku, Veronica.
Osaisiko joku kertoa onko dendrobium nobile vaikea? Näin sellaisen kaupassa ja tekisi mieli ostaa... Miten sen saa uudelleen kukkimaan? Olivat niin hienon näköisiä, että kädet syyhyää saada taas uusi lajike kokoelmaan...
Osta vaan kukka pois! Ei se ihan vaikeimmasta päästä ole, mutta ilman muuta kannattaa sitten lueskella ohjeita kyseisen kukan kasvatukseen. Pari vuotta minullakin niiden kanssa meni, enne kuin sain ne uusia kukkia tekemään, mutta kaikki uudet asiat vaativat opiskelua ja opettelua.