Minä olen ainakin yllättynyt sen helppoudesta. Olen peräti saanut sen uudelleen kukitettua. Tältä palstalta saa paljon hyvä ohjeita, joita olen lukenut sekä tästä että vanhoista keskusteluista. Minä sinuna ostaisin ja alkaisin opetella.
Mulla on parisen vuotta sitten ostettu yksilö, kukkikin viime syksynä ja tänä vuonna teki poikasen ja nyt on yksi nysty, jonka toivon olevan nuppu. Ja ennen kaikkea, se on edelleen elossa.
Se valtava kaatuleva Nobilehybridini (joka tarvitsi itselleen kangasvyön) on tänä syksynä pudottanut noin puolet lehdistään, ja nyt se on tehnyt tilalle noin kolmisenttisiä keikejä. Niitä on jo parikymmentä ja lisää on tulossa koko ajan. Lisäksi se tekee paria uutta bulbia. Olosuhteissa ei ole tapahtunut muutoksia ja olen ihan ymmälläni. Taisi kyllästyä melkein jatkuvaan kukkimiseen.
Toinen Dendroni, selainen sinikellomainen, on kasvattanut yhteen vartensa päähän yli kymmensenttisen keikin (?) mutta ei ainoatakaan juurta. Antaisikohan vaan olla siinä.
Lapseni Dendro taas (biggibumin näköinen) suivaantui muutosta ja pudoti ihan kaikki lehdet. Puikot törröttäen toi sitten tänne äidin "orkideasairaalan" ja nyt se on kuukaudessa alkanut kasvattamaan pieniä lehtiä ja pieniä uusia bulbeja.
Mun Cassiope ei suostu yhteistyöhön (kukkimiseen) millään! Taas seuraamme mielenkiinnolla, ovatko syksyn shokkihoidot (itsemurhayritys, kunnon rääkkäys kylmässä yms. yms.) säikäyttäneet tarpeeksi… :o/ Piti ottaa toipilas sisään pakkasilta.
Odottele nyt vähän, kyllä se kohta kukkii…
Nobile-tyyppinen dendro, jonka sain keväällä orkideabasaarista ohikukkineena alkoi yllättäen pukata kukkavanaa. Huomasin sen tänään, kun olin kastelemassa kasvejani. Tämä on sikäli poikkeavaa, sillä tuo on ensimmäinen dendro, joka on suostunut pysymään elossa saati kukkimaan minulla. Se varmaan motivoitui, kun siirsin sen tuonne viileäosastolle paphien kanssa ja jätin kastelun pois.
Ainakin minulla se on kaikista kitollisin uudelleen kukitettava. Hyvänä vuonna 3 pitkää kukintaa eli eipä lepäile paljoa. Onnea vaan kovasti sinne! Tulee kiva joulunalus kun saat ihailla kukkia vaikka kuinka ulkona tuiskuttaisi
Joillakin tuntuu olevan se taikasauva hallussa, toisilla ei…
Mikä kumma aiheuttaa sen, että Stardustin uudet tyviversot “vetistyvät” tyven yläpuolelta, ikään kuin olisivat paleltuneet pistemäisesti? Kaksi tyviversoa meni sen siliän tällä tyylillä.
Nimim. “Hämmentynyt”
Ostin syksyn näyttelyn kirppikseltä D. lindleyin ihanassa savi-reikä-ruukussa. Todella sydämeenkäypä ilmestys.
Nyt se on työpaikalla. paksuseinäisen vanhan kivitalon leveällä kivi-ikkunapenkillä huilaamassa talvea (R. grande ja kuningatar coelogyne on kavereina).
Lämpö voi olla n.15 astetta näillä ilmoilla ikkunalasin vieressä ja varmaan pakkasilla kylmempi. Annanko sille tilkkaakaan vettä ennen kevättä vai saako olla ihan kuiviltaan?
Riittahelena, olet varmaan saanut ostettua Mummin kasvin. Odotellaan, että hän saa taas piuhansa toimimaan.
Ei sulla, Ruukkutarhuri, olisi laittaa kuvaa niistä Stardustin kuolioista?
Huomasitko niissä tällaista? Syntyy, kun kosteutta jää lehdelle ja yöllä lämpötila laskee.
No ne näivetty poijes ennen kuin ehdin sanoa "kissa"! Ei ollu mitään tollasta, ihan kuivilla olivat. Mitään muuta havaittavaa ei ollut kuin että näköjään aivan valtavan terveiden versojen varsi yhtäkkiä vain vetistyi pistemäisesti vain yhdestä kohdasta, eikä siitäkään näkynyt päälle päin mitään. Versojen pinta kun oli aivan terve. Kun ensimmäinen niistä nuupahti, luulin et se oli taittunut - niin kuin olikin, mutta taittuminen johtuikin tuosta kuoliosta. Pähkäilin, voisiko peräti liian korkea yölämpö aiheuttaa moista? On nimittäin viettänyt viime ajat patterin päällä, jossa on nyt hitusen lämpöä, ei kyllä sen enempää kuin lämpöalustassakaan.
Tänään meni kaksi Dendroa kompostiin, olivat rumia roikaleita, enkä enää jaksanut odottaa kukintaa…
Älä, ei kai Olisin antanu kodin ja maksanu pk:t
Niin minäkin miksi sinä ne sinne kompostiin pistit
Kyllä se vaan on niin, että kun kaikkensa antaa ja yrittää ja mitään ei synny, turhautuu.
Kyllä taisit sittenkin liian helposti luovuttaa!
Tämäkin Dendro on kolme vuotta vain kasvatellut
uusia versoja, mutta kukinnasta ei ollut tietoakaan, pituuttakin se
venähti kaksinkertaisen määrän entisiin nähden ja nyt tuo pisin on jo
lähes metrin mittainen.
Vaikkei tuo kukkana nyt niin kaksisen näköinen olekaan, niin onpahan siihen kuitenkin tulossa aika paljon kukkia.
Vähän hankala kuvattava kukka, kun on niin kirkkaan valkoinen.
Raakki, tuohan on hieno! Dendrot, jotka vein tänään kompostiin, olivat juuriltaan reheviä ja mullasta ei enää ollut tietoakaan, paljon varsia, mutta lehtiä heikosti. Olisikohan noista vielä tullut jotain?