Dendrobium, puikkokämmekkä

Kyllä siinä on keiki, onnea vaan perheenlisäyksestä naurua . Pitkät juuretkin on jo, mie kyllä varovasti irroittaisin ja laittaisin omaan pikku ruukkuun kasvamaan.

Kiitos vainkieli ulkoa Ensimmäinen kerta kun minun pitää tehdä jotain tällästä :D Mikähän olis kirjaimellisesti se oma pikkuruukku... ? Käykö normi kokonen läpinäkyvä muoviruukku? Olis yks sellanen... en sitten tiedä mihkä toisen laittaisin, tosin voisin sen myös jollekin antaa, jos joku vaan olis kiinnostunu?? Pitäisi siis mennä keräämään ulkoota kaarnaa, ja jotain sammalta vai? Äh. Kertokaas nyt alusta loppuun kaikki tollanen, niin tulee sitten kerralla selväksi :D

Anteeks anteeks, perun tuon keikin antamisen jollekin! Annankin sen mummolle, hän kun on myös innostunut orkideoista silmän isku

Viime keväänä laitoin samanlaisia pieniin taimikasvatusastioihin pelkkään sammaleeseen ja pari kaarnasilppuun, jossa oli paljon sammalta. Roikkuivat kesän syreenipuskassa, saivat paljon vettä, kuivahtivat aina välillä ja kasvoivat. Yksi sammalkasvatti kuoli liikamärkyyteen talvella, mädäntyi juuresta. Muut vaihdoin nyt kevättalvella lekasoraan ja hengissä ovat, juuria kasvattelevat aluksi. Kastelen vaihtelevasti. Ehkä perinteinen kaarna olisi ihan hyvä. Auringosta näkyvät pitävän ainakin minulla. Vähän on kokeilua, kun en ole näiden kanssa niin tuttu.

Itse laitoin samanlaisen tapauksen  semihydroon (googlaa semi hydroponic). Karkeaa lekasoraa, tuuman verran miedosti lannoitettua vettä läpinäkyvän ruukun pohjalla, reijät vesirajaan sivulle. Nobile menestyy kuulema hienosti tässä systeemissä ja on kosteana myös viileän ajan talvella. Tämän järjestelmän perusväittämä on, että märkyys ei tapa juuria vaan ilmanvaihdon puuttuminen, siis lähinnä liian tiivis kasvualusta. Lepäävää kasvia ei voi siirtää ja juuret on pestävä tarkasti vanhoista sotkuista puhtaaksi.

Itse asiassa pitäisi avata uusi threadi semihydrosta. Minulla on näitä jo kymmenkunta tapausta purkitettuna ja lisää tulee. Kastelu ainakin helpottuu olennaisesti kun ylikastelun vaara poistuu.

riittahelena1, noita taiminkasvatusastioita meillä onkin, taidanpa ottaa pari tähän käyttöönkieli ulkoa

Hari, lekasora kuulostaa helpoltaoho Että siihen laittaisin vaan kasvamaan? Onko niin yksinkertaista? hhmm.

Minullakaan ei ole semi hydrosta käytännössä vielä kokemusta, koska aloin vasta tänä keväänä. Helpommalta se ainakin vaikuttaa, koska kastelun määrästä hermoilu jää pois. Vedessä on lannoitetta kasvukaudella koko ajan. Veden pitää olla sadevettä tai käänteisosmoosilla tuotettua. Lekasoraa on monenlaista. Rakennus-sellainen ei käy. Tärkeää on sen vedenjohtokyky ja raekoko. Soran on annettava vettyä yli yön ennen käyttöä.  

Semihydro poikkeaa vesiviljelystä siinä, että juuret eivät likoa koko ajan vedessä vaan kosteus nousee kapillaari-ilmiön avulla. SH:oon kasvavat juuret ovat toiminnallisesti erilaisia kuin kaarna-alustassa kasvavat.  Vanhat saattavat kuolla ja ne on silloin poistettava muutaman kuukauden päästä. Juuretushormoni auttaa alkuun pääsemisessä.

Melkein kaikkien orkideoiden on sanottu sopivan SH:oon. Poikkeuksena ovat lähinnä vandasukuiset ja erikseen on mainittu Tolumnia ja kukkimistapansa vuoksi Stanhopeat. Palikalla kasvavat todennäköisesti viihtyvät paremmin edelleen niin. Valo-, lämpö- ja kaappiolot pidetään lajikohtaisesti samana kuin ennenkin.

Täällä on kuvia http://www.growinhydro.com/21077.html

Tänään sain kuvata erään tilaajan kukkaa, Dendrobium_hercoglossum, joka oli minusta kaikkein erikoisimpia näkemistäni kukista. Kasvi oli aika iso ja uukku siihen nähden aivan olematon. :)

Ruukku oli siis vain noin viisisenttinen ja kasvi kuitenkin lähes puolimetrinen ja monihaarainen. Kukinta oli aivan aluillaan.

Tuo kasvihan uhmaa painovoimaa. Todella kauniit ja herkänoloiset kukat.

Niiin....eikös sitä sanotakkin että dendrot tykkää tosi pienestä ruukusta...kieli ulkoa taitaa pitää paikkansa!

Mitäs tässä tapahtuukaan.Minun valkoinen nobileni . joka kukkii parhaillaan, kasvattelee edellisvuotiseen puikkoon keikiä joka ei kylläkään näy tässä kuvassa ja sitten vielä tällaisen kukkanupun, johon nyt on tulossa myös juuri. Tuleeko tähän nyt sekä keiki että kukat samanaikaisesti?

Hei kaikki, olen uusi kasvo täällä ja alkuun haluan kiittää ja syyttää teitä ; )

Perin reilu kuukausi sitten vanhalta tädiltäni kolme phalea ja ilmeisimmin yhden pikku dendron.

Olivat pari vuotta hänen sairastelun vuoksi täysin tuuliajolla ja kokemattomana päätin "vakoilla" keskustelujanne.

Jonka seurauksena olen täysin hurahtanut orkideoihin ja superhullaantunut pikku-dendroon, joka tekee keikiä sekä kukkavarteen että "sivuversona". En tiedä tarkemmin nimiä, muistuttaa kovasti tuota Raakin kakkossivulla esittelemää, hänellekin tuntematonta.

Kova työ minulla edessä. Kaikki ovat kasvaneet reilusti ulos purkeistaan ja varsinkin dendron kukkavanat ovat käsittämättömän pitkät lehtiinsä verrattuna. Siitä haluaisin vielä kysäistäkin, en löydä bulbia koko kasvista, onko bulbittomia dendroja, vai olenko väärässä lajin suhteen. Kukat siis ovat kuin identtiset Raakin dendron kanssa.

Laitan kuvia, jahka opin kuvaamaan julkaisukelpoisesti.

Ja kiitos vielä, kun tietämättänne autoitte intohimoni puhkeamisessa!

Mukavaa ottaa tuollaisia syytöksiä niskoilleen. ;) Tarkkoja nimiä noilla kaupoista ostetuille harvoin löytyy ja siksi minullakin suurin osa Dendroista on ilman tarkkoja nimiä sp -merkinnällä.

Siitä kakkossivun kukasta on vielä kokovartalokuva kolmossivulla ja nyt tuo kukka asusteleekin jo muualla. Viisaammat ja kokeneemmat voivat paremmin selittää asiaa, mutta näillä Dendroilla ei tosiaankaan ole sellaista pulleata bulbia, vaan se on lähinnä paksu varsi. Ja tietysti näitäkin on satoja erilaisia ja myös tuo kasvutapa vaihtelee tosi paljon, siksi laitoin kuvan tuosta tiauksen mukabna tulleesta erikoisuudesta.

Nyt minulla kasvattelee taas kukkavartta pari "Emma Type" -mallista Dendroa ja pari sellaista vähän paksumpi vartistakin. Niin ja pari kingianumia on myös kukassa parhaillaan - tosin ne eivät enää olekaan Dendroja.

Täältä netistä näiltä palstoilta minäkin tartunnan tautiin olen saanut ja sitten vielä lisää orkideayhdistyksestä. :)

Laitankin samalla ulkona ottamani kuvan yhdestä nyt kukkivasta nimettömästä Dendrosta, sillä on aika lyhyt ja paksu tuo varsi

.

Kukan väri vaihtelee valaistuksen mukaan, kirkkaassa auringon paisteessa se on punertava ja keinovalossa tai pilvisellä ilmalla sinertävä.

Kiitos Raakki,

tunnistaminen näin vasta-alkajalle on kovaa puuhaa, toisaalte ei niin pakollista, kunhan saan ne hengissä pidettyä ja välillä kukkimaankin. Hämmentävää kyllä, mutta kehnosta hoidosta huolimatta kaikki kukkivat paraikaa.

Dendroksi luulemallani ei ole vartta lainkaan vaan samanlailla kasvavat lehdet matalassa nipussa kuin perhosillanikin, joten ehkä ole erehtynyt. Lähinnä tuo nupun ja kukan muoto ajoi minut epäilemään sitä dendroksi.

Yksi asia, mitä en vielä ole löytänyt keskusteluarkistoista, on kukkavanojen tukivarret. Onko vain makuasia vai jotain hyöty/haittapuolia? Itse pidän enemmän villistä ja vapaasta, mutta olen erittäin avoin kaikelle näin harrastelun alkuvaiheessa.

Saattaa tuo kukinta ollakin juuri sen huonon hoidon ansiota. :) Eli monia orkideoita ihan neuvotaan kirjoissakin kiusaamaan ja rääkkäämään kuivuudella tai kylmyydellä kukinnan käynnistämiseksi.

Pikkuhiljaa lueskelemalla ja palstoja seurailemalla sitä itse kukin aina jotain uutta oppii, mutta tuskin kukaan koskaan täysinoppineeksi näiden kanssa tulee ja jos tulisikin, niin ainakin nuo nimien muutokset tuovat omaa mielenkiintoaan asioihin.

Tuo tukeminen on kyllä suurelta osin kauppiaiden keksintöä tilan säästämiseksi ja toisaalta vauroiden välttämiseksi. Joitakin kasveja joutuu kyllä tukemaan, etteivät kaatuilisi ruukkuineen, mutta hyvin harva kukka tukemista vaatii. Itselläni on nyt kaksi sellaista kukka, joiden kukkavartta on lähes pakko tukea, etteivät katkeisi. Toinen on tuo kukassa oleva Odontoglossum Wild Cat, jossa on niin paljon isoja ja painavia kukkia, ettei sen kukkavarsi kestä niiden painoa nyrjähtämättä. Samoin yksi vanha Phale, jossa kukkavarsi on toista metriä pitkä ja "opetettu" kasvamaan pystyyn.

Jatkan siis vielä villiä ja vapaata linjaa. Nyt menen istuttamaan dendroksi luulemani kukkavarteen kasvaneen keikin ja näen unia orkideakaapista, vandoista, orkideatilauksista...

Kiitos vielä kerran Raakki.

Ompa Raakilla suloinen dendro kukassa. Todella hienot värit. Lisäksi vielä näyttää olevan pienikokoinen kasvutapa.