Dendrobium, puikkokämmekkä

Nyt aloitti kukintansa tällainen keltainen Dendrobium nobile hybridi.

Myös tämä pikkuinen Dendro alkoi taas kukkimaan ja tekee toistakin kukkavartta.

Tuo keltainen on melko varmasti Dendrobium Stardust. Sitä on ollut myynnissä myös R-kukassa ja he kehuvat sitä parhaiten kukkivaksi Dendrobium-hybridiksi. Kaunis se on vaikka en niin keltaisista välitäkään.

Raakki, minkäkorkuinen tuo pikkuinen dendrosi on? Mulla on aika samannäköinen n. 15cm. korkuinen jolla ei ollut muuta nimeä purkin kyljessä kuin Dendrobium Och... ( ? ) Sen nuput karisivat kotiintulon jälkeen, sai vissiin kulttuurishokin, mutta nyt se on puskenut uuden varren ja siihen uudet nuput, kovasti odotan millaiset kukat siihen tulee.

Jos ruukkuineen päivineen mitataan korkeimpaan kohtaan, niin on tuo vähän yli 20cm. Uudet kasvut ovat kuitenkin pienempiä ja kun nuo kukkavarretkin kasvavat vaakasuoraan, niin aika pieni tuo kuitenkin on.

Silloinpa arvelen saavani nähdä yhtä kauniit kukat... hymy  Ovelia ovat, muutamankin päivän kun on vilkaisematta ja sitten menee ottamaan kasteluun, niin jo on kukkavanat ojossa...pieniä ihania yllätyksiä.

Juu ja aika nopeasti nuo kukkavarret tosiaanin ilmestyvät. Nyt on minullakin neljään Dendroon kukkia tulossa. Tänään kuvailin tällaista aika erikoista kukkaa, joka nyt ensimmäistä kertaa minulla kukkii, kun olen sen ohikukkineena ja tuntemattomana ostanut.

Ja sen juurella kasvaa viime kesän ulkoilutuksen muistona koivu. :)

Tässä on aika omituiset kukat, aivan kuin ne olisivat jotenkin väärin päin.

Täytyi salaman kanssa ottaa lähikuva kukasta. Olenkohan sittenkin liian hätäinen, eli mahtaako tuo punainen ruttukasa tuosta vielä myöhemmin suoristua?

Tässä kuva dedrobuim nobilestani joka tekaisi vanhaan puikkoon keikin ja nyt sitten tämä keiki näyttäisi tekevän myös yhden kukan

Ja sitten kuva samasta puikosta toiselta puolen , jossa on kolme kukkaa ja niillä juuret kuten tuossa keikissäkin. Näin aloittelevana harrastelijana kysynkin tapahtuuko näin useinkin?
Toisessa puikossa on viisitoista kukkaa mutta ei juuria.

Mulla olis dendrobium nobilen keiki jos joku tahtoopi. Tosin oisi mukava vaihtaa se johonkin, en tiedä mihin. Ehdotelkaa kieli ulkoa Juuret ovat jo aika pitkät, ja kukka luultavasti valkoinen punaisella nielulla. Laittakaa yksäriä jos kiinnostaa.

Nyt tuo ylimmän kuvan Dendro on aukaissut kukkansa kokonaan ja oikenihan nuo rutut vielä jonkin verran. Aika erikoinen tämä kuitenkin on, kun kukat eivät aukea samansuuntaisesti, vaan ihan miten sattuu. Viereinen on tähän kukkaan nähden ylösalaisin.

Värikkäitä nuo dendrot. Miulla ne on aikaisemmin olleet lähinnä viherkasveja mutta nyt olen vähän ryhdistäytynyt niiden kanssa. Täällä on ollut niin hyvät ohjeet että jo kahdessa on kukinnan oireita näkyvissä.

Sama vika täälläkin - nyt on taas pari uuttakin aloittanut kukinnan. ;) Opastusta olen minäkin saanut ja otin noiden hoidon vielä itselleni ja nyt keväällä on kukkia alkanut kummasti niihin ilmestyä.

Täytyykin joku päivä kuskata nuo kukintansa aloittaneet ulos kuvattavaksi.

Kuvasin nyt vanhinta Emma Typeä ulkona ja laitan siitä kuvia. Tämä teki nyt vaan yhden kukkavarren ja on ihan samanlainen, kuin talvella kiertoon laittamanikin.

Toinen kukkiva Dendro on joku Phalaenopis tyyppinen hybridi, vähän hailakan sininen.