Sain ylioppilaslahjaksi Dendrobium parishii x primulinumin. Siinä ei ole lainkaan lehtiä juuri nyt, joten taitaa olla lepotilassa. Mitenköhän sitä pitäisi nyt hoivailla, jotta se joskus aloittaisi vielä kasvun, ja jopa kukkisi.
Tältä se siis nyt näyttää.
Ihan niinkuin siinä olisi kukkasilmuja. Raakin dendrot hienoja .
Lame, tältä näyttää minun d.parishiini. Tällä viikolla vasta huomasin uuden verson. Mitä siitä sitten tuleekaan .
lame, googlaapas Dendrobium parishii, niin löytyy hyvin ohjeita. Sen pitäisi periaatteessa kukkia keväällä lehdettömiin varsiin. Kun se nyt kesällä alkaa osoittaa kasvun merkkejä, niin sitten vettä ja lannoitusta.
Denrobiumin bulbin tyveen kasvaa kummallinen pallero samaan aikaan kuin toinen puikko tekee nuppuvanan alkuja.
Pullotaimina hankitut dendronpoikaset on nyt pikaisesti eroteltava jokainen omaan kippoonsa tai juuret on kohta niin solmussa että ei voi enää erotella. Tässä ensimäinen rasiallinen. Suurimmassa on juuret jo 30 senttiä pitkät.
Kertakäyttömukit jotka reijitin saavat käydä ruukuista, eikös dendrot haluakin olla pienessä astiassa.
Hieno lastentarha... Terhakannäköisiä pikkuisia.
Nyt kai vihdoin selvisi mikä dendroani vaivaa: löysin kasvualustasta kotiloita... Kasvi on voinut huonosti siitä asti, kun ostin sen poistopöydältä viime talvena. Huomenna teen itse kasvualustan ja vaihdan sen.
Laitan muutaman kuvan, jotta voitte arvioida ovatko juuret hyvät. Lehden kärjet ovat kellastuneet varmaankin liiasta auringosta.
Minusta nuo juuret näyttävät ihan hyviltä. Huuhtelet vaan juuriston hyvin, että saisit kaikki kotilot ja niiden munatkin pois ja sitten uusi kasvualusta tilalle ja sehän saa sitten olla vähän hienojakoisempaa kuin esim. perhosilla.
En kyllä usko tuota lehtien kellastumista auringon aiheuttamaksi, ennemminkin veikkaisin kuivuutta. Dendrot pitäisi pitää aina kosteina ja itse pidän suojaruukun pohjalla aina vähän vettä Lecasoran joukossa.
Dendrobium anosmum avaa kukkia kolmen vuoden tauon jälkeen. Niin kauan meni hoitajalta opetteluun.
Väri syvenee tästä vielä pari-kolme päivää.
Tämä ei nyt ole ihan edukseen tuon Veronican D. anosmumin jälkeen, mutta laitanpa kummiskin.
Kyseessä palikalla kasvava D. lichenastrum var. prenticei. Kukan koko alle sentin, bulbit 4-5 cm.
Eikä valkoinen näkyvä ole villakirvaa, vaan kalkkisaostumaa. Kasvi on niin pieni, että lähikuva tarvittiin.
olen ehkä saattanut nähdä livenä ton kukinnon ja se on pieni,mutta söpö.otin toisen sillä kertaa
olisikos olivia kiinnostunut oncidium variegatum roseumin pikkusista?itsekkin tykkään miniatyyreistä ja omani poikii kokoajan lisää.
noi tos ylhäällä on niitä poikasia.ja se minkä ekana siirsin teki poikasen.
anteeksi olivia että tälleen tyrkytän, mutta olisitko kiinnostunut siitä poikasesta.ajattelin että sun luona se sais hyvän kodin ja sulla olisi saattanut olla jotain mahdollisesti mikä saattais itseäkin kiinnostaa.mutta jos ei niin laitan sen vapaille markkinoille.
toi on kyll tosi hauska pikku dendro