oli pakko laittaa viime kesän kuva kun ei oikeen nyt kukoista.
vielä toinen
harmi et tähän iski joku pöpö,yritti tehdä 2 otteeseen poikasen mutta kumpikin män.sain
Nyt on Dendrobium anosmumin ensimäiset kukat täysin auki. Tässä kuva.
Koin iloisen yllätyksen, kun kastelin dendroani ja tutkailin tarkemmin. 2 keikiä tulossa ja ainakin kahteen vanhaan bulbiin tulossa kukkavana! Onko tuo kuvan alalaidassa oleva edes keiki vai tekeekö tuleeko emokasviin uusi bulbi? Juuria ei ainakaan näy. (en oikein tiedä näistä dendroista paljoa...) En ymmärrä, miten olen ollut niin sokea, etten ole aiemmin nähnyt tota iso 12cm pitkää keikiä.... Tuolla kuvan oikeassa reunassa olevaa keikiä vasten nojailee tuo kukkavana. Ja lehtiä eivät ole syöneet muut tuholaiseläimet kuin kissat...
Hei taas! Onko kenelläkään kokemusta dendrobium parishiista tai dendrobium lituiflorumista? Mietin vain tarvitseeko lasikaappia ja talvella kylmetystä. Onkohan nuo helppoja kasvattaa? Tahtoisin tilata kyseiset kasvit ja nyt vaan mietityttää viihtyykö ne kotonani, kun ei kaappia ole eikä kylmetysmahdollisuuksia..
Dendrobium parishii
Dendrobium lituiflorum
Puupposen uudemmasta: "Dendro parishii.... Laji menettää lepokauden alettua lehtensä ja on sen jälkeen säilytettävä hyvin viileässä, mieluummin +10-12 asteen lämmössä täydessä valossa." ..... Onnea kasvatukseen!
no voi että. sain tässä välissä jo väärää tietoa ja menin sitten maksamaan tilauksen. no, kaikesta oppii ja pitää etsiä joku ratkaisu tähän
Komeita Dendroja Suvalla. Ohjetta löydät oheisista linkeistä. Ohjeissa esiityvät symbolit on selitetty etusivulla http://www.orchidspecies.com
Lituiflorum lienee helpompi juttu, koska talvehtii myös lämpimässä.
http://www.orchidspecies.com/dendrobiumlituiflorum.htm
Parishii näköjään tarvitsee viileän talven, joten laita se mahdollisimman lähelle ikkunaa, jotta se saa viileyttä itseensä. Viileyttä ei kannata kauheasti liioitella, koska eihän se pakkasessa kasva luonnossakaan.
http://www.orchidspecies.com/denparishii.htm
Molempien lajien kukkimisen kannalta päivä- ja yölämpötilojen välille pitää saada ero keväällä-kesällä-syksyllä, jolloin ne kasvavat ja kukkivat.
Onnea sinulle Dendrojesi kanssa. Upeita kasveja eikä niinkään yleisiä. Kerro miten onnistut.
Kiitos Marna linkeistä ja avusta taas kerran!
Dendrot eivät maksaneet kuin 15e/kpl. minusta kovin edulliset olivat! ja oikein kauniit, siksi vähän jännäsin tuon kylmettämisen kanssa. en ollut ihan hiffannut että parishiin voi vaan laittaa lähelle ikkunaa. Meillä on talvisin todella kylmä asunto, ainakin minä vilukissana tärisen jatkuvasti. ja kesällä onkin kuin pätsi, mutta mites saisin sen yölämpötilan laskemaan..edes parisen astetta. mies naureskeli ja kiusasi että "älä vaan ala riitelemään öisin mun kanssa saadaksesi viileämmän ilmapiirin kukille"..
tuo lituiflorum muistutti minua jostain lapsuuden piirretystä jossa oli hassu torvimainen kukka. oli ihan nostalgian takia pakko tilata tuo ja onhan tuo värikin aika herkku..
Ikkunaa vähän raolleen ja dendro siihen lähettyville, tiedä sitten vedosta. No, öisin ei kai suuremmin tuule näin kesäaikaan? Kylmäkallet? Jääkaappi ?? Peltier-elementti?
Olishan noita vaihtoehtoja. Itse taidan kokeilla syksymmällä ihan ulosvientiä yön ajaksi dendroille ja talvella kylmäkaappia, jossa jäähdytys tehdään Peltier-elementillä tai parilla sellaisella.
pollux, mietin kanssa itsekin tuota aukinaista ikkunaa. mutta tuo peltier- elementti on ihan uusi juttu, mikä se on? ajattelin hetken jos veisi taloyhtiön sisäpihalle dendrot. mutta naapurin pari orkideaa ovat siellä, ihan syöty, tallottu, ötököiden ja tupakantumppien valtaamat.. että aika riskaabelia olisi multa jättää mitään sinne pihalle kun talossa asuu kaksi riiviöpoikaa. tämä on tätä kerrostaloasujan onnea kun olisi edes parveke!
kekseliäisyys palkitaan ja vinkkejä otetaan vastaan! kiitoksia taas neuvoista, ootte kyllä ihan ykkösiä. eilenkin meni viisi tuntia orkideoista opiskellessa.. onneksi intoa riittää.
Googleta "Peltier elementti" niin valkenee. Vaatii aika kasan elektroniikkaa ympärille, mut jos sulla tai jollain kaverillas ei oo kolvi keskellä kämmentä niin varmaan onnistuu. Peltier -elementtejä käytetään esim. autojääkaapeissa, 80 watin levyn saa noin 25 eurolla. Virtalähde onkin sitten jo toinen juttu...
Dendrobium parishii kukkii nyt ensimmäisen kerran. Minun dendroni on ollut kyllä melko lämpimissä oloissa. Vain ikkunasta tulee vähän viileämpää ilmaa. Nähtäväksi jää, kasvaako seuraava bulbi reippaasti näissä oloissa?
Postissa tuli nyt parishii ja lituiflorum. Sain täysin juurettoman parishiin, ilmajuuria vain. Yksi pieni lehtiruusukkeen näköinen alku oli kuitenkin oksan päällä. Ei mitään lehtiä, aika rajun näköinen, nyt on kertakäyttömukissa sammaleen ja hiilen kanssa juurtumassa. Lituiflorum taas tuli neliönmuotoisessa muovisessa astiassa, laitan sen myöhemmin roikkumaan ikkunan eteen.. mutta astia on aika pieni, laitoin sinne nyt sammalta kun juuret olivan ihan paljaat, laitanko vielä pientä hiiltä kans? Lituiflorum tuli myös kukattomana, siinä nyt on sentään vähän enemmän vihreää kuin parishiissa.
Aikamoinen ylläri, en tiedä mistä olin saanut päähäni että yritys lähettää mulle kukkivia kasveja. Jotenkin tuli kovin epävarma olo taas.
Miltä mun väsäykset kuulostaa teidän mielestä?
Parishiissa (tai missään muussakaan orkideassa) ei ole erikseen ilmajuuria ja juuria, on vain pelkkiä juuria...
Mikähän muuten mahtaa olla totuus tuon parishiin talvettamislämpötilan suhteen? Puupponen puhuu kirjassaan +10...+12* lämmöistä, kun taas Talvimo kirjoitti hiljan Orkidealehdessä pitävänsä parishiitaan +10...+18'' lämmössä. Lisäksi Talvimo toteaa, ettei parishii tarvitse kukkiakseen kovin kylmää talvipaikkaa.
Totuudesta en tiedä, kun se on niin monen asian summa, mutta kirja Howard P. Wood The Dendrobiums vuodelta 2006 kertoo Dedrobium parishiin kasvavan Himalajan suunnalla 1500 metrin korkeudelle asti ja tarvitsevan valoisan paikan, paljon kastelua kasvun aikana ja viileämmän, kuivan talviajan.
Vertailun vuoksi sama opus D. nobilesta, että vaikka sen kerrotaankin kasvavan 200 metristä alkaen, yleisin kasvuraja on 1500-2000 metriä. Siis siinä, missä parishiin vyöhyke loppuu alkaa nobilen.
Tämä siis kertoisi, että talvella ei tarvitse olla kovin viileätä. Yleensäkin Puupposen ohjeet ovat kasvihuoneoloista. Sen sijaan Sirkka Talvimo kasvattelee näitä upeasti ja saa ne loistavasti kukkimaan olosuhteissa, jotka lähinnä vastaavat tavallisen harrastajan oloja.
Suva, yleensäkin orkideatarhat myyvät meille unelmia -upea kuva kukasta, tällaisena kasvi voi kukkia hyvässä hoidossa ja oikeissa oloissa! Ja sitten kun tämä "unelma" saapuu, on se usein hämmentävä kokemus.
Olen tähän mennessä löytänyt vain Orchid Palacen sivut, joilla on useimmiten kuva myös kasvista siinä vaiheessa, kun se on tarhalta lähdössä.
Sitäpaitsi kukkivaa kasvia on aika turha lähettää, se rähjääntyy pakkauksessa ja olosuhteiden muutoksessa kuitenkin useimmiten pilalle.
Dendrobiumeista sen verran, että ne kasvavat useimmiten tosi pienissä purkeissa, eikä aina kasvualustaakaan tarvita, jos kosteus ja ravinteet on muuten turvattu. Useimmat niistä myös pudottavat edellisvuotiset lehtensä, ja jos eivät pudota, ne ovat kuitenkin jotenkin eivät-enää-niin-kuosissa.
Kiitos Olivia, nämä ovat mun ensimmäiset dendroni, vielä vähän hakusessa.
Lituiflorumin juurille pistin sammalta ja hiiltä. Tulee muuten aikamoinen koettelemus kasveille olla viikko ilman huolenpitoa kun lähden reissuun maanantaina. huuh.