Dendrobium, puikkokämmekkä

Mää oon SURKEA talvettaan kasveja! Pääsääntöisesti kaikki, jotka pitää "unohtaa" talvilevon ajaksi, muumioituvat lopullisesti. Tai sitten ne lepää VUODEN! Tässä esimerkki kukoistavimmasta päästä (tällä hetkellä):

Den. parishii, siis. Tuo alkoi kasvaa heinäkuussa! Ja suurimmat – ja nuorimmat – puikot näivettyivät kaikki poijes. Eivät siis edes kuivettuneet, vain nahistuivat ja kuolivat. Niin, eikä rehu todellakaan kukkinut keväällä!

Kuka viisas senkin kertois, miksei noi ala kasvaa silloin kun niiden pitäis…

Ehdotan strategian vaihtoa. En ole kyllä dendroexpertti, mutta minulla on niitä tällä hetkellä 30 lajia tallissa. Saldo on toistaiseksi pienentynyt kahdella, ja kummassakin tapauksessa kyse oli kuivumisesta - epätasainen kastelu ja pieni  purkki (toiseen hyökkäsi vielä lauma kilpikirvoja, kun puolustus heikkeni). Miten ne muut sitten on pysyneet hengissä? Luulen, että se johtuu siitä, että en vaan anna niiden kuivua edes talvella, en ainakaan kovin pitäksi aikaa. Viileämpää tarjoan kaikille eriasteisesti ja mahdollisimman runsasta valoa. 

Toki siis vähennän kastelua talveksi, vaikka olenkin liikakastelija luonnoltani. Kumma kyllä yksikään ei ole kuollut liikaan märkyyteen. Ajattelen, että on parempi ensisijaisesti pitää dendrot hengissä, lihottaa niitä ja sitten vähitellen ja varovasti kokeilla seuraavina vuosina kestävätkö ne kuivempaa. Kukinta siinä voi vähän kärsiä, mutta eipä ne korpuksi kuivuneetkaan juuri enää kuki. Viileys tai jopa kylmyys on monille tärkeämpi kukinnan laukaisija kuin kuiva kausi. 

Aika harvat lajit loppujen lopuksi saavat meillä selvästi kuivua talven aikana: Rossioglossum grande, Thunia marshalliana, Calanthe vestita, Cycnoches warscewiczii. Ja näillekin saatan maistattaa vettä silloin tällöin. Vain Pleionet viettävät talven jääkaapissa koskemattomina.

Pitää kysyä vielä tarkempaa neuvoa Berry Odan suhteen. Kasvi on kasvattanut alkukesästä pukanneet uudet versot täysimittaisiksi, mutta huomasin että kolme uutta versoa on vielä tulossa ja näkyvät vasta muutaman sentin mittaisina puikuloina 

Minulla on uskomus, että tämä(kin) rehu hyötyisi lämpötilan vaihteluista näin syksyllä, mutta uskaltaako sitä viskata enää ulos? Olivian muistan joskus selventäneen kasvin sukupuuta (joka oli muistaakseni kingianum ja bigibbum - saatan tosin muistaa väärinkin), joista toinen puoli kaipaa viileäkäsittelyä ja toinen puoli taas ei…

Kylmät ilman tulivat niin nopeasti, että päivätkin ovat nyt täällä sellaista 8-10 astetta, yöt 5-6 astetta. Taitaa olla liian kylmää mokomalle kasville? Teenkö aivan väärin rehua kohtaan, jos annan sen vaan olla ikkunalla nauttimassa valoisista syyspäivistä ja kasvattaa uudet versot isoiksi? Vai pitääkö se palelluttaa ulkosalla että sen saa kukkimaan?

Dendrobium formosum kukkii uskollisesti joka kesä – tänä vuonna tosi myöhään. Kolmannen nuppunsa tuo ryötti näköjään kuihduttaa kalkkiviivoilla . Ja arvatkaa, tökkäsinkö toisen puikon poikki alkukesästä – se siitä toisesta kukinnosta…

On tuo sitten ihana! Onko vaikea kukittaa? Minkälaiset kasvuolosuhteet / erikoistemput sulla on, jotta saat sen kukkimaan? Tekis mieli tuotyyppistä dendroa, mutta ne taitavat olla aika isoja rotjakkeita?

No itse asiassa tuota voin suositella mitä suurimmalla lämmöllä: se ei vaadi mitään temppuja, se on kohtuullisen kokoinen (puikot n. 45 senttiä, kasvaa kompaktisti ja vain ylöspäin), kasvina koristeellinen ja kukat on aika huikeat – leveyttä 8,5 cm – ja kestävät TODELLA pitkään. Voiko enempää vaatia?

Lisäksi se pitää tasakosteudesta ja pärjää mainiosti normaalissa huoneenlämmössä (ja myös viileämmässä, kesäkausi tietenkin ulkona), joten mitään "siisoneita" ei tarvitse väijyä. Kasvu alkaa samaan aikaan kukinnan kanssa, joten senkään kanssa ei ole mitään säätämistä (lannoitanko? enkö lannoita?). Ainoastaan versojen valmistuttua suositellaan "hiukan kuivempaa" eli kasvualustan voi antaa kuivahtaa ennen uudelleenkastelua.

Ja lisäksi rehu ei ole kylmänarka: siihen voi suhtautua kuin mihin tahansa kesäkukkaan, kunhan ei pakkanen pane.

Vuodenkierto menee niin, että uusi kasvu alkaa samaan aikaan kukinnan kanssa yleensä heinäkuun lopussa ja versot valmistuvat seuraavana keväänä. Sitten kasvi lepää kuukauden–parin verran ennen kuin alkaa kehittää nuppuja valmistuneiden versojen latvoihin, yleensä siis heinäkuussa, jolloin myös uusi kasvu alkaa.

Sijoittelussa on hyvä ottaa huomioon, että formosalainen on aurinkokasvi.

Kiitos, Ruukkutarhuri. Saattapi mennä hankintalistalle.

Tarkempi Berry "Odan" tarkastelu tänään tuotti vastauksen pohdintaani ulkoilun tarpeesta kukinnan aikaansaamiseksi. Nythän ressukka ei päässyt ulkoilemaan kuin muutaman viikon kesä-heinäkuussa eikä saanut minkäänlaista lämmin-viileäkäsittelyä.

Noita nystyjä on uusissa täysmittaisissa versoissa

Olivia, onko sinulla vielä Dendrobium unicum? Ja kasvaako ihan korkilla/oksalla? Ja kolmas kysymys; oletko käyttänyt sammalta, vai ihan suoraan korkille?

Mulla on itse asiassa niitä kolme: unicumina tullut, dickasoniina tullut ja seidenfadeniina tullut. Keväällä niissä oli muutama kukka. Kahteen viimeksi mainittuun on kasvanut pari uutta versoa, mutta unicumina tullut vetelee aika viimeisiään.
Ne kaikki ovat palikalla ja juurten seassa ihan vähän sammalta.
Luonnossa ne kasvavat aika lailla ilman sammalta, katsopa tämä linkki: http://www.orchisasia.org

Katso myös keskustelut tästä ketjusta pari sivua taaksepäin.

Kiitos Olivia

Laitanpa kysymyksen tällekin palstalle, kun dendrobium on kyseessä: uskaltaako kukkivan, osittain vielä nuppuisen kasvin kasvualustaa ruveta tutkimaan tai vaihtamaan vai onko se kukkien tuho? Luonnossa luulisi jos jonkinlaisten otusten kaivelevan yhtenään epifyyttien juuristoa. Kasvin olen diagnosoinut Dendrobium bigibbum compactum -hybridiksi (siitä on kuva orkideoita kaupoissa -osiossa).

Miksi se pitäisi tutkia heti? on riski kukka/nuppuvarsien katkeaminen.

Kasvualustaa ei kannata yleensäkään vaihtaa ilman pätevää syytä.Jos se tuntuu liian tiiville , voi tikulla vähän ilmastoida.Denrot viihtyvät pienissä ruukuissa.

Kiitos mummi. Ehkä poistan vain pinnalta irrallista kasvualustaa. Ei sitä muuten tarvitsisi tutkia, mutta toinen henkilö on ostanut saman kauppaketjun liikkeestä samaan aikaan dendroja ja todennut kasvualustan ja juuret huonoiksi. En kylläkään tiedä, ovatko hänen dendronsa saman tarhan tuotantoa. Minun kasvissani on tuotemerkki XXEssential.

Jäi tiistaina kysymättä, miten olisi paras hoitaa pikkuista Dendrobium Stardustin tainta. Pitäisikö sitä kasvattaa vielä siinä muovimukissa vai voisiko sen siirtää tavalliseen pieneen ruukkuun, jossa osaisin kastella paremmin?

Tulipa ostettua itsekin ensimmäinen dendro. Oli ohikukkinut nobile niin halpaan hintaan kauppilassa, että piti ostaa. Vain 5€.

Voiko dendro kasvattaa yhen kokonaisen suuren uuden verson kesän aikana, vai viekö sen kehittyminen aikaa? Onko ne myös vuosittaisia kukkijoita?

Parempi antaa olla siinä muovimukissa. Siinä näkee juurien kasvun, eikä tule liika kastelua, kun sivussa on ilmanvaihtoreiät. Kuivuuskaan ei vaivaa, koska pohjallae jää vähän vettä.

Dendo kavattaa kesän aikana uuden kokonaisen verson. Ne ovat myös vuosittaisia kukkijoita.

Kiva, että tulee uusia kukkasia vuosittain.

JAJOJÄ, minulla on ollut ohikukkineena ostettu nobile kesäkuun alusta ja se on kasvanut paljon muita orkideoitani nopeammin, vertaapa alla olevaa kuvaa siihen, joka on tämän ketjun sivulla 67. Muusta menestyksestä en tiedä, mutta hidaskasvuiseksi sitä ei voi syyttää!

Näyttää tuo sinun nobilesi oikein hurahtanut kasvuun kesän aikana. Pian alkaa kyllä tulla ahdasta sisällä varmaan, jos on tuollaisia pusikkoja. Itselläni kävi zygon kanssa niin, sillä se oli ostettaessa suhteellisen pieni, mutta kasvatti kesällä 5 uutta versoa ja on nyt hirveä pusikko. Hyvä puoli on, että saa nyt syksyllä ihailla uusia kukkia.