Dendrobium, puikkokämmekkä

Luin netistä, että nobile kannattasi viedä jonnekin viileään, 10-15°C, jotta se lähtisi kukkimaan. Se kannattaakin sitten varmaan viedä ulos edelleenkin päiväsaikaan, kun siellä on yhä päivästä riippuen 10-20°C.

Nobilen pitäisi kestää aika kylmää. Omani asuu edelleen parvekkeella, mutta otan sen varmaan pian sisälle, kun joudun olemaan poissa. Muuten antaisin olla +5 asteeseen asti ulkona. Yhdessä puikonrääpäleessä huomasin pienet nuppujen alut, ja jos jätän kasvin vielä ulos, niistä tulee kukat käsittääkseni vasta keväällä. Minä toivon saavani siitä joulukukan. Kesällä kasvaneet puikot kasvattavat yhä lehtiä eivätkä siis ehtine kukintakypsiksi tämän vuoden puolella. Yksi uusi puikon alkukin putkahti vielä syyskuussa kaarnasta. Saa nähdä kukkivatko muut puikot vasta ensi syksynä vai kasvattavatko nuput huoneenlämmössä.

minulla on dendron keiki, tällä hetkellä se on rahkasammaleessa, muutama hiilen pala pohjalla, ja vettä pohjalla. nyt näyttäisi että juuret alkavat mätäneen. mitä tehdä?

Nobile-hybridit sopii minulle kyllä tosi hyvin, muistin nipinnapin kantaa sisään jokunen viikko sitten ennen ensimmäistä hallayötä. Nyt kaikki ulkona olleet pukkaa reilusti nuppuja, paras neljään neljään-viiteen versoon, joista osa uusia osa vanhoja. Tämä isoin kukki viimeksi kesä-heinäkuussa. Sen sijaan phalet ei oikein tykännyt näin huolimattomasta hoitajasta…

Minulla on ilmeisesti tuo Dendrobium nobile ja se taitaa pukkaa nyt nuppuja. Se on ollut koko kesän ja syksyn tuossa ns. hoitamattomana sisätiloissa, akvaarion vedellä kasteltu, ei siis lannoitettu erikseen. Kaikissa uusissa oksissa niitä nuppuja on tulolla ja nää on suurimmat. Olisiko minun syytä lannoittaa sitä jollakin vai annanko olla?
Minulla olisi kaloille tarkoitettua spiruliinaa ja Nelson gardenin orkidea ravinnetta (4-3-5)
Heikko kuva muttta näkee nuo alut kuitenkin.

löysinkin tuolta muutama kynnensivua taaksepäin vastauksen kyselyyni :slight_smile:

Vastaus oli varmaankin, että älä lannoita :wink: Tuohon paksuun varteen on jo tankattu kasvu- ja kukintavoima.

juu, ei passa lannoittaa enää :slight_smile:

Entäs jos tankkaus on vähän huonompaa ja kukkia vääntää silti + versoja samanaikaisesti? Eli voiko mieto lannoitus haitata?

Jos lannoittaa nuppuvaiheessa, nupuista tuleekin keikejä – näin väitetään. Mollukoita täälläkin puikot täynnä, eka kerta ikinä! Kasvu tosin on ihan vaiheessa, joten lannoittaakin pitäis mut kun ei voi!

Hmmm…ihan purematta en tuota niele. Ei kai lannoitus mitään isompia rakenteellisia muutoksia saa aikaan. No, jos kaikki mun kasvien nuput muuttuu nyt keikeiksi niin sitten uskon

Hienoa, että joku muukin ihmettelee samaa, mitä olen itsekseni ajatellut…
Mihin se kukka-aihe katoaa lannoituksen myötä?

Kun dendron vuosikasvu on valmistunut, ei sen jälkeen pitäisi enää lannoittaa. Jos niin tekee, kasvi katsoo uuden kasvukauden alkaneeksi ja silloin kukkien asemesta saakin keikejä. Jo kehittyneisiin nuppuihin se ei vaikuta, paitsi että nuput saattavat kuivua.
Vuosikasvun päättymisen näkee esim. nobile-risteymillä siitä, että ylin lehti ei asetukaan enää riviin vaan puikon päähän. Nuoret versot saattavat silloin vielä olla kasvussa, mutta niiden kukinta-aika on vasta seuraavalla kerralla. Joskus on neuvottu poistamaan niistä ylin lehti, jolloin nekin lakkaisivat kasvamasta.

Tätä tapahtuu, kun lannoittaa vain tietyin välein ja silloin suuremmilla kerta-annoksilla. Tämänkin välttää kun laittaa jatkuvasti kasteluveteen lannoitetta, mutta mietoina määrinä.
.
Sama pätee myös kastelun suhteen, nuppujen kehittyessä ei kannata enää lisätä kastelua - kasvi on kerännyt mehevään vuosiversoonsa ytyä pidemmäksikin ajaksi.

Joo no, tuolla nuo hybridit kasvattelee reippaita versoja ja nuppuja yhtä aikaa. Eli ei ehkä niihin päde mitkään kaudet…luonnonlajit on tietysti eri asia. Nuo on siis vesiviljelyssä eli vettä tulee aika samalla lailla koko ajan ja lannoitus on hyvin laimeaa eikä kovin innokasta muutenkaan. Antaa olla nyt vähän aikaa etteivät VAAN saa mitään päähänsä nuppujen suhteen. Keikejä meillä tehdään yleensä silloin kun menee muuten vaan huonosti, ei niinkään kun kasvu on hyvää.

minulla tuo saa (niinkuin muutkin orkideat) juodakseen aina akvaaroista vettä eli kerran viikossa juo sitä. Tuossa vedessä on varmaan jotain ravinteita koko ajan.

Tässä esimerkki väärästä ajoituksesta.
Ostin vuoden 2008 syksyllä Orkideayhdistyksen näyttelyssä olleen kookospähkinän kuorelle istutetun Dendrobium bigibbum -risteymän. Se kukki pitkälle kevääseen 2009. Olin paljon poissa työni takia ja tuokin kasvi oli kesän lähes kuivana, kun se tuossa viritelmässä kuivahtaa niin nopeasti. Syksymmällä podin huonoa omaatuntoa laiminlyönnistä ja raivasin sille tilaa yhdessä lasikossani, jossa se seisoi kosketuksessa vesialtaaseen. Eipä aikaakaan kun varsien päissä alkoi pullistella, mutta ei toki kukkia vaan keikejä. Tässä kyseinen kasvi tänään kuvattuna.

Ja siitä irrotettuja keikejä 7 kpl, muutama vielä kiinni.

Tämä kesä on sitten mennyt tuossa vegetatiivessa kasvussa, vain yksi kukintovarsi tulossa. Paljon mieluummin olisin kyllä katsellut sitä tällaisena kuin se oli tullessaan :slight_smile:

Juuri tuollaiset huonosti voineet minullakin tekee keikejä. Hyvin voivat tekee nuppuja. On muuten ihan mielettömän upea tuossa alakuvassa!

Isoäidilläni on dendrobium ja hän mietti pitäisikö hänen nyt kukkimisen jälkeen katkaista varsi?

Riippu mikä dendrobium ja mikä varsi…Kuihtuneen kaukkavarren voi toki bigibbum-tyyppisililtä poistaa. Nobile-tyyppisltä ei kannatalähteä versoja katkomaan, koska voivat intoutua tekemään nuppuja vanhaankin kuten minulla nyt parikin yksilöä. Ihan kaikkein vanhimpia ruttuisia voi harkita poistaa.

Minun dendrosta ei ole ollut kukkijaksi. Se on kasvattanut viime kevään ja kesän aikana 5-7 uutta vartta, onko se vähän vai paljon? Osa on jo valmiita, osa taitaa vielä olla vähän kesken. Toin kasvin sisään kun lämpötila alkoi ulkona olla liian kylmä, olisiko kuukausi sitten. Nyt olen edelleen kastellut n. kerran viikossa upottamalla, ja antanut ehkä joka toisella kerralla fosforirikasta lannoitetta. Rahkasammalpehko kasvin juurilla yrittää tasapainottaa kosteutta. Onko vielä toivoa kukista näin synkän vuodenajan painaessa päälle?

Palstan perusteella siis harvennan kastelua, lopetan lannoittamisen ja viimeistään nyt virittelen lisävalon ikkunalaudalle. Muita vinkkejä? Kylmäshokki? Mitenkähän sekin taas toteutetaan kerrostalossa…