Dendrobium, puikkokämmekkä

Täällä elää vielä melkeinpä kaikki Dendrobium loddigesii:t, hiukan ne kärsi enemmän kun mulla kävi pikku ötökkäinvaasio niin eivät ole kasvaneet yhtä paljon kuin pikku-cattleyat mutta kyllä tämä tästä… Oluttuoppiviritelmä on tehnyt tehtävänsä. :smiley: Joskus tulevaisuudessa noi saa ehkä sidottua sitten kaarnapalaan sammaleen kanssa, mutta se on sit joskus… Kestää vielä ennen kuin ne kasvaa tuopeista ulos…

Tälle ei ehkä voimakasta kasvua aiheuttava lannoite olisi pahaksi. Ostin sen basaarista keväällä ja sen pitikin olla compactum, mutta en älynnyt kysyä miten isoksi sen pitäisi aikuisena kasvaa enkä sitäkään onko se luonnonlaji. Minun hoidossani aikuistunut "puikko" on pari senttiä pitkä, ei tarvitse pelätä että katto tulee vastaan, mutta onhan tuo paksuutta kasvanut kiitettävästi…

No kuukelin mukaan ei tuo paljon kummemmaksi tuosta kasvakaan. Ihanneorkidea matalaan majaan!

Tulipa hankittua Dendrobium ochreatum. Onko kellään kokemuksia tästä?
Kasvatusohjeita…

Ainakin IOSPE väittää, että Dendrobium bigibbum var. compactum olisi 25 cm korkea. Siksi ajattelinkin, että voikohan minun kasvatustaitojeni alamittaisuuden todeta suhteuttamalla oman dendroni pituus Tiipapin dendron pituuteen…

Taidan tietää, keneltä tuon D. bigibbumin ostit. Ei kasva korkeaksi, mitta 25 cm kattaa jo kukintovarrenkin. Tämäkin laji on sulautettu päälajiin, eli on enää D. bigibbum. Ja niin pitkälle kun tiedetään kyseinen jaettu kasvi on luonnonlaji.

Kiitos, tuo oli tosi hyvä saada selville! Sitä pitäisi siis malttaa kastella keskitalvella hyvin niukasti. Toivottavasti saan sen pysymään hengissä. Näin kuvan sen kukista, ja ne olivat kerrassaan suloisia - minun piti käydä basaarissa ns. "vain katselemassa", mutta kyllähän yhdelle pienelle ja ihanasti kukkivalle aina on tilaa.

Jos talo syttyisi tuleen, voi olla että juuri tämän ottaisin mukaani, vaikka sillä ei ole mitään sukutaulua. Se näyttää hyvältä viherkasvinakin ja pääsisi oikeuksiinsa paremmin yksittäiskasvina kuin tuolla pusikon takana ikkunalaudalla. Nyt se kyllä uhkaa kukkia.

D. farmeri kukkansa avanneena.

Norle: miten kukitit D. farmeriin? On hieno.

Komea Norlen farmeri. Versoja ja lehtiäkin on paljon. Kuinka vanha?

Kuten aiemmin kerrottu tämä on kevään yhteistilauksessa tullut joten menee enempi tarhan piikkiin tämä kukinta ja versot, sillä oli jo kuihtunut nuppu tullessa. Oikein hyvä kasvi.Se on harrastanut kevyestä purkistaan poistumista mennen tullen, kesä ulkona (edelleen) ja lopulta istutus vesiviljelysoraan. Kaksi uutta nuppuvanaa tulossa :slight_smile:

Zygo, mulla on ochreatum nyt toista kasvukautta, ja suosittelen noudattamaan kasvattajien antamia ohjeita, että vaatii kukkiakseen ehdottomasti parin kuukauden kuivan kauden. Minulla oli nimittäin iskostunut jostain kaaliin, että rehu pitäisi pitää koko ajan tasakosteana, eikä kukista ole ollut tietoakaan. Kukkasilmut kyllä kuultavat puikoissa selvästi lehtituppien alta.

Vaikuttaa muuten tosi iisiltä. Kasvattaa kaudessa yhden puikon aloittaen heti alkukeväästä, eikä vuoden aikana sitten muuta teekään. Loppuvuodesta lehdet lopulta kellastuvat ja putoavat. Kestää ihan täyttä porotusta ilman mitään tuuletuksia ongelmitta. Valosuositukset ovat aika ristiriitaisia: jotkut väittävät vaativan aurinkoa, toisaalla tuputetaan puolivarjoa. Omien kokemusten perusteella on kyllä ehta aurinkokasvi, ja dendroista puheen ollen on useimmiten aika vaikea tarjota liikaa valoa…

Niin ja mullahan ei ole mitään laslaatikoita, kaikki rehut saa tyytyä huoneolosuhteisiin, kesäisin parvekeolosuhteisiin. Tämän olen tosin pitänyt aurinkoisimmassa paikassa, mitä huushollista löytyy, siis itäikkunalla. Lämmöstähän tuo sanotaan tykkäävän.

Kiitos!
Tänä kesänä se ei sitten ole päässyt ulos, sillä en uskaltanut viedä sitä.
Tilasin sen kesällä Morelta ja mukana ei tullut muuta kuin nimi. Googlettamalla olen jotain tietoa saanut.
Minullakaan ei ole kasvikaappia vaan vain vanhanaikaisen talon ikkunat ym. tilat.

Voi hyvät hyssykät! Voisiko nämä nyppylät olla sitä mitä luulen? Dendr. kingianum x delicatum on ollut ulkona ihan alkukesästä asti. Heinäkuun loppupuolelle saakka pensaan juurella puoliheitteillä nyhjöttäen ja sen jälkeen täysin auringossa kuistin portailla.
Tosin tuo ylempi kuva on viime vuoden versosta (joka ei kukkinut viime vuonna) ja alempi tämän vuoden versosta, jossa selvästi on näkyvillä vain tuollaisia ruskeita "täpliä". Viimevuotiseen versoon on selvästi viikon sisällä noussut tuollaiset nypyt.

Kukkiahan sieltä on tulossa. Justiinsa valmistuneisiin versoihin ne ei tule, vaan edellisvuotisiin.

Jee Eli tämä rehu toimii siis noin. Nyt, kun vielä osaisin olla tärväämättä kukintaa…

Delicatumin versoissa on aina noita kukkaversojen aiheita. Eri asia on sitten miten ne saa houkuteltua kasvuun, näin niinku happamana oman varvun kasvua seurattuani. Viime talvena onnistuin saamaan yhden kukkanäytteen. Tuoksu on huumaava, huonetiloihin aivan liian voimakas, jos kaikki aukeisivat kerralla. Toivotan Tiipapille onnea, ehkäpä juuri syksyn lämpötilan vaihtelut on se temppu, jota tarvitaan - ainakin itse odotan tätä.

No ei sitten… Hetken jo luulin vanhan kunnon kompostillapelottelutaktiikan tehonneen jälleen kerran menestyksekkäästi. Ajattelin, että vanhan verson ylin "nypy" olisi jo kasvussa, kun se ei ole enää laakea vaan muutaman millin mittainen töpö. Pitänee siirtää rehu lähemmäksi kompostia, jospa se sitten siitä alkaisi ryhdistäytymään

Heippa!

Täällä vasta-alkaja pohdiskelee, miten tämän pienen dendron kanssa tulisi jatkaa? Kasvi tuli minulle pari kuukautta sitten melko kuivuneen oloisena, joskin kukassa. Vanhoja kuolleita(?) bulbeja näkyi juurella, ja nuo suuremmatkin olivat jotenkin raihnaisen näköisiä. Kahdessa vain yksi onneton lehti pystyssä…Laitoin pienokaisen semihydroon ja pinnalle hieman sammalta.
Tänään kurkistin mitä sammaleen alla on tapahtunut, ja uutta kasvua oli havaittavissa! Mitenkähän nyt olisi viisainta jatkaa…? Tavallisia marketti-phaleja mulla on jo kymmenkunta, ja niiden kanssa olen pärjännyt ookoo. Siitä innostuneena hankin tämän dendronkin, ja olisi mukavaa saada se vielä joskus kukkimaankin…