Dendrobium, puikkokämmekkä

Samaa ilmiötä kuin JP69:llä myös täällä: nobile-hybridin viime- ja toissavuotisiin versoihin putkahtelee nuppuja ja kukkia, mutta vasta yksi pikkuruinen uusi verso kurkistelee kasvualustasta. Sen sijaan phalaenopsis-hybridi kasvattelee kolmea uutta versoa mutta pykäsi kesän kunniaksi lisäksi kukkavanan viimevuotiseen versoon, joka kukki jo syksyllä kahdella vanalla.

Sophirulle vinkiksi ettö loddi kannattaa pitää tasakosteana kasvukaudella. Tämä pätee ymmärtääkseni yleisestikin pikkutaimiin. Olen huomannut, että loddi rupeaa levolle oitis, jos pääsee kuivaksi kasteluiden välillä. Olen kokeillut omalle rehulleni ties mitä virityksiä, mutta näyttää siltä, että kaikki palikkaviritykset kuivuvat liikaa kasteluiden välillä. Jos noista jämistä enää mitään kertyy, istutan ne suosiolla rahkasammaleeseen ja ruukkuun.

Alright, kiitos Ruukkutarhuri, pidän sen sitten sammaleessa, tällä hetkellä mun viritelmä koostuu siitä, muovimukista ja kelmusta. Ja tietty ilmareijät mukin sivussa. Ainakin toistaiseksi on juuret kasvaneet tasaisesti.

Ei ole paljonkaan kokemusta orkideoista -vanilla juurtui hienosti ja voi hyvin. Nyt eteeni sattui 5 e hintaan tämä jo kukkinut - näyttääkö lupaavalta vai tarvitseeko jotain erityisesti huomioida? Näitä jäi vielä paljon hyllylle

Hyvältä tuo näyttää! Nyt kesän aikana ravinnetta ja valoa (ei kuitenkaan heti auringonpaisteeseen), jotta nuo uudet versot pulskistuvat. Ulkona olisi hyvä pitää. Noihin jo kukkineisiinkin voi tulla vielä uusia kukkia. Hyvä löytö!

D. thyrsiflorum kukki jo heinäkuun puolella. Kukat kestävät valitettavasti vain n. viikon.

Dendrobium harveyanum teki taas 2 kukkaa, viime kesänä oli kasvarissa ja aukeamisesta seuraavana päivänä joku ötti oli pureskellut ihanaiset karvaiset terälehdet parempiin suihin. Tänä kesänä lojui unohdettuna autotallin akva/terra virityksessä talven jäljiltä, muistin viskata pihalle heinäkuulla ja nyt on näin nättinä :

Dendrobium Stardust

Dendrobium Stardust on vuosien takainen pääsiäiskukkanen, joka sortui punkkihyökkäykseen – tämä tuntuu olevan punkkien lempivihannes. Jäljelle jäi muutama pikkurisu, jotka ovat olleet toipilaina siitä lähtien. Nyt on sitten jo toivuttu kukintakuntoon, vaikka kokoa ei ole kuin reilu vaaksa.

Dendrobium nobile hybrid

Dendrobium nobile hybrid

Eipä taas paljoa komiampi vois olla Dendrobium nobile -hybridi  En tiedä, mitä tapahtui, mutta viime jouluna tämä kukki ensi kerran kunnolla sen viiden vuoden aikana, jonka rehu on minulla ollut, ja nyt se kukkii jo taas aivan yhtä mahtavasti. Lieneekö tämän kesäkukoistuksen laukaisija kylmähoito, puska kun roikkui pihalla koivunoksassa jo huhtikuussa. Minkään vuosirytmin kanssa tällä kukkimisajankohdalla ei kyllä ole mitään tekemistä…

Dendrobium wardianum

Wardianum avasi ensimmäisen kukkaterttunsa. Kukkia on itse asiassa kolme, vaikkei kuvasta uskoisikaan.

Yhteistilauksessa tullut D.farmeri on saanut kukkavanansa jo tähän pisteeseen. Uusiakin pukkailee parista paikasta. Minkäänlaista kasvua ei sitten kyllä ole havaittavissa.

Mikäkähön on riivannut ihan tavis-Lidlistä-vuonna2009-ostettua Dendr. Phalaenopsista tänä vuonna? Aiemmat "aikuiset" versot ovat tasalaatuisen 30 senttisiä, mutta tämän vuoden verso on jo 50 cm pitkä ja edelleen kovasti kasvussa. Mikään muu olosuhteissa ei ole muuttunut, kuin lannoite. Alkukeväästä asti tämä on saanut maagista Akernen Rain Mixiä, joten syytän tietenkin herkästi tuota mainiota lannoitetta asiasta.
Perhosetkin ovat kukkineet kuin hullut tänä vuonna, mistä myös syytän tuota lannoitetta (tai sitten ne vaan ovat vihdoin tajunneet, kuinka taitava kasvattaja olen )

Kyllä olet taitava kasvattaja. Verso on tosi hyvän ja terveen näköinen.

Kasteletko Tiipap sadevedellä, eikös mainitsemasi lannoite ole tarkoitettu happamahkon veden kera käytettäväksi? (Minä en toivo rehujeni kasvavan tavallista suuremmiksi, joten kiitos varoituksesta! Muutenkin moni niistä on tilaa vievä tapaus enkä tiedä miten saan kaikki mahtumaan sovussa ikkunan ääreen, kun parvekeasukit on kohta otettava sisään. Muutamasta olen tosin ajatellut luopua jossain vaiheessa.)

Teenjuoja, en käytä sadevettä. Rain Mixin ohjeessa lukee näin: This fertiliser in powder form has been especially developped for use with rainwater, RO water or soft city water. Meillä on pehmiätä hanavettä.

Aikamoinen superlannoite siis. Jos se vain innostaisi kukintaa, ostaisin sitä heti, mutta jos sivuvaikutuksena kasvaa jättirehuja, taidan minäkin kiertää kaukaa…

Norle sitten ystävällisesti tilittää, miten on saanut farmarinsa tuohon "siunattuun tilaan", kiitos. Omani on jurottanut purkissaan infektoituneena jo ties kuinka monta vuotta, eikä siihen tunnu tehoavan mitkään konstit. Tänä kesänä ainokainen kasvuun lähtenut verso näivettyi poijes, Heaven knows why. Suurimman osan aikaa se ei tee yhtään mitään. Infektion takia uusien versojen – silloin harvoin kun niitä ilmestyy – lehdetkin tippuu hyvin nopeasti.

No, kai se on tunnustettava, että taannoisella paleltumisella saattaa olla osuutta asiain tilaan, vaikka siitä onkin jo pari vuotta… Taitaapi vaan olla parasta hankkia uusintapainos, mikä kyllä ottaa luonnon päälle…

Mielenkiinnolla odotan tuon pitkänhuiskean verson kukintaa loppusyksystä. Ainakin perhosorkideat ovat tosiaan tykänneet tästä lannoitteesta myös kukinnan määrän perusteella. Nuppua vaan pukkaa minkä kerkiää. Mutta kunhan tuo dendron verso joskus suvaitsee valmistua, katsellaan sitten kukinnan määrää.

Ruukkutarhuri, tällä oli kuihtunut nuppuvana jo tullessa ja joku sanoi että silloin se kyllä tekee kohta uuttakin ja siltä näyttää. Kesän on ollut ulkona, alkuun tapasi mennä aina nurin ja poistua amppelistaan, siirsin vesiviljelyyn kun sillä ei enää ollut juuri mitään kasvualustaa, en tiedä tykkääkö mutta pysyy sentään missä pitää.

tänään ostin tälläisen dendron, täynnä nuppuja

Kiitos, norle! Jonniinmoisessa "vesiviljelyssä" omanikin on: tiilimurskeessa. Voi olla, ettei tosta kalua tule enää kuunaan. Pitänee listätä ostoslistaan jälleen yksi korvaushankinta, huokaus!