Tässä vielä todiste siitä, että nobile-dendro pystyy kasvattamaan jotain vihreää jopa kukkineestakin silmusta. Kuva on otettu tänä aamuna. Oletan, että kukkia on luvassa, vaikka olen tainnut kerran jo antaa laihaa orgaanista lannoitetta herätelläkseni tätä versojen kasvatukseen. - Runsaasta lannoituksesta sen verran, että itse lannoitan upotuskastelun yhteydessä ja olen liian laiska harrastamaan sitä enempää kuin kerran viikossa. Kovin väkevää lientä en tee, sillä toivon kasvin pysyvän kohtuullisen kokoisena. Tosin luulen, että tätä voisi kastella vaikka aina pelkästään suojaruukun pohjan kautta, sillä se ryystää veden sieltä todella nopeasti.

Dendrobium jenkinsii avasi ensimmäisen terttunsa. Viisi nuppua tietenkin karisi, kun pudotin onnekkaasti palikan. Hakkaan juuri päätäni tiiliseinään…
Puikkokämmekkäni oli kasvanut levinneeksi puskaksi ja jaoin sen 3 purkkiin kyllästyttyäni. Saapa nähdä mitä tapahtuu… Emo kukkii tällä hetkellä. Onko kokemuksia jakamisesta? Mistä johtuu mustat laikut kukan varsissa?
Edellä olevaan kysymykseen en osaa sanoa paljoakaan. Omien kovavartisten dendrojeni sieviä uusia versoja täällä ihailen. Harva kukkakaan on niitä nätimpi. Alemmassa kuvassa oleva jäi kuumana päivänä melko tummassa ruukussa ankaraan paahteeseen, niin että ruukku kuumeni ja luulin jo että siitä tuli grillattua dendroa, mutta ilmeisesti kasvi ei pannut paahdetta kovasti pahakseen, sillä kukkavana putkahti esiin eikä rehu muutenkaan näytä erityisen kärsivältä.

Kauniita on.
Tämä oli suorastaan pakko ostaa. 
En ihmettele… Kaunis!
Dendrobium Polar Fire, eikö niin?
Tuosta hienosta kuvasta tuli mieleen, että Orkideayhdistyksellä on käynnissä kalenterikuvakilpailu, johon jäsenet voivat osallistua. Tarkempia tietoja löytyy juuri ilmestynesstä Orkidealehdestä 3-4/2011 sekä http://www.suomenorkideayhdistys.fi
Ruukkutarhurin D. nobile Nikkou’'sta ottamassa valokuvassa sivulla 105 (8.6.2011) on selvää kalenteripotentiaalia…
Kovasti tuo Hari siltä polar fire:ltä näyttää, vaikkei tässä nimilappua ollutkaan mukana.
Kiitos opettavaisista ja hyvistä vastauksista. Runsaita kukintoja ja pulskia bulbeja!
Mikäs tähän nobile hybridiin on kasvamassa? Tällaisia on parissakin versossa.
On todnäk. keiki, kun on niin alhaalla. Kukat tulevat enempi latvaan.

Ei tää jenkki tän komiammaksi sitten päässyt, kun tuhosin viisi nuppua, ja ensimmäinen terttu jo kuihtui, ennen kuin loput aukesivat. Muutaman versonkin se jo huitaisi valmiiksi – täytyy kyllä sanoa, että kasvun kanssa tämä keltanokka ei aikaile.
Berry "Oda" tekee tänä vuonna uutta kasvuennätystä. Viime vuonna se pukkasi 11 versoa. Tänä vuonna jo 12. verso on tullut näkyviin Se kasvattelee niitä vähän pitkin kasvukautta.
Vaihdoin sen keväällä isompaan ruukkuun kun alkoi entinen käydä ahtaaksi, hetken aikaa sen jälkeen rehu kasvatti selvästi vain juuriaan ennen versoamista. Nyt juuret jo tursuaa taas ruukun rei’'istä ulos mutta vielä tuossa nykyisessä on muuten tilaa kasvaa. Ihmeen elinvoimainen planttu.
Vieressä vasemmalla tehoelvytyksessä oleva "kalmiston kamaa": Dendr. oligophyllum
Oho, ompa sun Berry “Oda” reippaan ja hyvinvoivan näköinen! Omani ostin puoli vuotta sitten kukkivana, huomasin kotiin tultuani että multa oli homeessa ja karistettuaan kukkansa rehu on ollut erittäin surkean näköinen tikkukasa. Nyt alustan vaihdon ja sitkeän hoidon jälkeen kasvattaa kahta uutta versoa, ja sitä mä pidän jo erävoittona, niin säälittävä ilmestys se on ollut. No katsotaan josko mullakin joskus on tuollainen puska… Toisaalta, jos nyt hengissä säilyisi ja vaikka joskus kukkisikin…
Minun samanniminen, ihan hyvinvoiva rehuni on kasvattanut vasta yhden verson, ehkä se on ikkunalaudalle mahtuvaksi jalostettu versio… Otin sen tänään sisälle, jospa se kasvaisi paremmin tasaisemmissa oloissa.
…mikä dendrobium muka, selvä saunavastahan tuo on…
Mulle tuli paketti, mukana mm. viisi dendrobium loddigesii:n alkua Hollannista, tällä hetkellä ne on pienessä muovimukissa, missä on aukkoja sivussa ja pohjalla, täytteenä orkideamultaa ja sammalta. Käsittääkseni niitä kannattaa pitää suht. kosteana sammaleen päällä kunnes ovat kasvaneet tarpeeksi isoksi? Tällä hetkellä ne ovat noin sentin-pari senttiä, juuret semmoset puol sentin pitkät kokonaan. Olen järjestänyt niille aika kosteat olot, mutta neuvot olisivat tarpeeseen. Seurailen niitte kuntoa päivittäin kylläkin ja tarkkailen juuria…
Jostain kumman syystä kaikki Dendrobiumini tänä vuonna jurovat ja viivyttelevät uusia versoja, mutta kukkanuppuja kyllä tulee.
Tässä D. thyrsiflorumin pullistelevia nuppuaiheita.