Kiitos Mummo. Jos se miulle joskus kukkisi, niin olisin onnessani...
Kiitokset tietäjille! Olen tosiaan tainnut lannoittaa liikaa, koska keikejä on alkanut putkahdella aika paljon. Nyt kukilla on paljon valinnanvaraa mistä alkavat kasvaa!
ÄÄH. Dendroni tippui lattialle, ja nyt keikkuu todella huterasti, nojaa tällä hetkellä ikkunaan. Toinen "varsi"/haara, mikä nyt onkaan, niin on ihan kurtussa, kuolee varmaan? toinen taas hyvässä kunnossa. Mitenhän saisin tukevaksi taas, pitääkö vaan odottaa? Ja muutenkin jos kukka tippuu niin mitä pitäis tehä..
Ihan alkaa itkettää ku joku huitasee vahingossa jonkun kasvin alas
Tarkista pudonneen kasvin istutus ja korjaa tarvittaessa. Dendro saa olla pienessä ruukussa ja istutus melko tiukka.
Jos juuret ovat kunnossa, uskoisin että bulbitkin pullistuvat ajan kanssa ihan itsestään.
Onko kurttuinen bulbi kukkinut? Ainakin mun dendroissa kukkineet bulbit ovat muita kurttuisempia.
EI ole kukkinut, luulen että siltä on juuria katkennut jonkin verran. Täytyy sitten varmaan tarkistaa, olen vaan kamala tumpelo istutuksen kanssa. En saa sitä millään tiiviiksi.. täytyy kokeilla!
Kokeilenpa laittaa tännekin kuvan D. nobile hybridin kukasta.
Ihastuttava...
Raakki. Siis miten sen teit ja missä kuva on? Nimimerkillä elinikäinen opiskelija.
Minä pistin kuvani kuvapankkiin nettiin ja sieltä sitten linkitin sen tänne. Tuolla tavoin minun ei tarvitse tehdä erikseen tälle palstalle noita 500 pixselin levyisiä kuvia, vaan voin käyttää muillekin palstoille kelpaavia 600 pixelin kuvia. Sitäpaitsi tuo on huomattavasti nopeampi systeemi siirtää kuvia nettiin ja voin saman kuvan linkittää monelle eri palstalle. :)
Tämä onneton neiti oli kesällä mielestäni aivan hengetön, heitin sen ulko-oven viereen roskikseen vietäväksi, jäi vähän pensaan varjoon eikä häntä kukaan/itsekään enää muistanut sen koommin
. Löytyi sattumalta tietenkin viikkojen kuluttua ja kyllähän siinä jotain henkeä on. Nyt on päässyt taas armoihin ja oleilee kavereitten joukossa. Annan olla omissa oloissaan, kun kerran siitä tykkää. Joskus muistan vedellä. Oikeesti en tiedä mitä tuolle muuten tekisi.
Anna kasvaa vaan, jos kerran intoa riittää. Noissa on uskomaton voima kun sille päälle sattuvat...näennäisesti hengettömästä voi yllättäen saada ihan mallikelpoisen kasvin.
Anna sille aikaa ja katso mitä tapahtuu.
Pikku söpöliini.....
No niinpä on
hei, osaisko joku neuvoa miten hoitaisin D.burana sundae:ta
Moikka rakkaat ihmiset! Olen tässä muistellut d. cobbianumin, d. parishiin, d. lituiflorumin ja d. phalaenopsiksen kuivaa jaksoa. Eli; minun kannattaa nyt lopettaa kastelu melkein kokonaan, kastella vain kahden/kolmen viikon välein. Annanko lisävaloa? Sitten joskus maaliskuussa aloitan taas viikottaisen kastelun...kö. Tuo parishii vasta parisen viikkoa sitten lopetti kukintansa, sain sen lepotilassa olevana heinäkuussa ja taisi mennä paralla rytmi sekaisin. Toivottavasti ei shokeerannu tulevasta uudesta kuivasta kaudesta. Kiitos jos virkistätte muistiani!
Oman elämän katastrofien takia on orkideat jääneet tältä syksyltä vaille huomiota ja mietintää. Mutta nyt on uutta puhtia taas tällä tytöllä!
En osaa dendrojen kasvatukseen antaa mitään neuvoja, omat ei ole kummoisia yrityksiä, mutta toivotan onnea ja rohkeutta elämän järjestelyyn ja varmaan nämä ihanat orkideat antaa sisältöä sinulle niinkuin meille muillekin moninaisiin elämän vaiheisiin.
Ooo, elokuussa emostaan vieroitettu dendron keiki tekee kukkavanaa. Täytynee jatkaa kukkavalon alla pitämistä. Etenkin, jos säät jatkuvat näin harmaina... (Pääsi vähän kuivumaan yhdessä vaiheessa, kuten lehdestä näkyy.)
Nuo onkin hyviä kukkimaan tuon sortin dendrot, minullakin on taas parissa kukkavanaa kasvamassa. :)
Nyt kukkii tällainen D. nobile hybridi - tosin vain kolmella kukalla, mutta parempi sekin, kuin ei mitään. ;)
Minullakin kukkivat nyt kaksi tällaista denrobiumia, taitavat olla aivan samanlaisia kuin tuo Raakin Dendrobium nobile hybridi…
Kiitos Riittahelena kauniista sanoistasi.
Silti vieläkin odottelen kilttinä jospa joku osaisi mun muistiani virkistää dendrojen kastelulevosta.. Onko tuo kastelutauko kaikille dendroille? Kamalasti taas kysyttävää, onneksi on tämä iki-ihana pentti ja te muut kirjoittajat