Sen verran asiasta tiedän, että lehtensä varistaville on täydellinen kastelutauko ja lehtensä säilyttäville vettä voi antaa hiukan muutaman viikon välein eikä lämpötilankaan tarvitse olla niin viileä kuin noille toisille. Lajikkeittain en osaa asiassa auttaa.
Dendrobium tenellum ? vai jokin muu kirjallisuuden mukaan kukat kestävät tunteja, tämän kestävät kolme neljä päivää. Kukkii toista kertaa tänä vuonna. Kukkia tulossa nelisenkymmentä.
Ei vaadi lepokautta viihtyy valossa ja kosteassa. kuvassa kasvin pienet bulbit.
Kuva kukasta Vielä kuva kukista ja nupuista. kasvi 40cm korkea. Taustalla sekoittamassa monen muun orkidean lehdet
täällä kukitaan toista kertaa tänä vuonna, hiukan hillitymmin tällä kertaa
samoin tämä pikkuinen. kovasti värit vääristyy hehkulampun valossa...
Ollaanpa sitä hempeän värisiä
Herkän kauniita. Odotan innolla milloin omani alkavat kukkimaan.
Sain itse ekaa kertaa kukkimaan dendrobiumin, mutta en tiedä sen lajia. Mikä tämä voisi olla?
Ei nimest mitää tietoo, mut voi että miten kaunis!!!
dendrobium polar fire?
Mulla on kuva vielä kasvista kokonaisena ilman kukkia:
Dendroni (ja lumikuningatar) kasvattelivat uudet versot kesän mittaan ja nyt ovat kuivana viileässä. Pari kertaa olen kastellut, kun ovat vähän ilmoitelleet tilkan tarvitsevansa. Onko nyt niin, että on pakko laittaa lisävalot niillekin, jos tahtoo kukkia? Nobile on punkenut vielä kaksi ihan pikkuista verson alkua ilmoille syksyn mittaan. Voiko kasvi kukkia, jos versotehtailu on kesken?
Minulla on kasvivalon alla dendrot (d.lituiflorum, d.parishii ja d.phalaenopsis) ja kastelen niitä kolmen viikon välein. voivat hyvin!
Riippuu täysin lajikkeesta, osa pitää olla pimeässä ja osa valossa. Mutta suurin osa dendroista viihtyy valossa myös kuivalla kaudella. ja minun tietääkseni dendrot kukkivat kuivan kauden jälkeen.
Dendrobium bracteosum kukassa
Oijoijoi....pääsi ekana suusta, onpa jännittävä ilmestys!
Todella mystisen näköinen tapaus! Kiitos kuvista, tulihan tuollainen kummajainenkin nähtyä. Oikein hieno.
kukkaliekki tuli mieleen! upea ilmestys, namnamnam.
Dendrobiumit voivat tehdä uutta versoa ja kukkia samaan aikaan.Nobile varsinkin on herkkä kasvattamaan uusia versoja ja kukkimaan.Kuvissa D.nobile hybridi ja D. Emma bl
Bulbon dendro on kyllä erikoisen nälöinen, onkohan se tarvinnut kuivakauden upeaan kukintaansa.
Kotoisin Uudesta Guineasta, kasvaa rannikon metsissä alle 600m korkeudessa valoisessa, lämpimässä ja kosteassa ilmanalassa. Ei lepokautta.