Dendrobium, puikkokämmekkä

Rupeaa minullakin kohta kukkimaan bigibbum, raukka on vähän kärsinyt tapaus. Jospa nyt lähtisi elämä voittamaan tälläkin.

Hih hih, mikäs se siinä?!

D. Bohemian Rhapsody aloitti kukintansa. Harmillisesti kuitenkaan kaikki kukat eivät ole yhtä aikaa auki, mikä tuli hieman yllätyksenä. Odotin loisteliaampaa näkyä, mutta olen tyytyväinen kuitenkin, että sain sen ylipäätään kukkimaan. 

Tilanne 12.2.

Tilanne 18.2.

Eli näköjään n. 6 kukkaa on kerrallaan auki ja kukat ovat aikasta lyhytikäisiä. 

Kantavanhemmista cucullatum (pierardii/aphyllum) on sikäli parempi, että kukat aukeavat yhtäaikaisesti. Todellinen spektaakkeli parhaimmillaan, mutta lyhykäinen sekin.

Wardianum pukkaa tämmöstä, onko tulossa keiki vai kukkia?

Kukkia. Nyt harmittaa. Omani on henkitoreissaan, koska tein sille sopimattoman kasvualustan viime keväänä heti sen tultua. Ensimmäisen söivät punkit pari vuotta sitten. Täytyy jatkaa harjoittelua.

Kukkia tosta tulee, onneksi olkoon! Omani kukki tosi hyvin monta vuotta, mutta sai kuin saikin hyppykupan ja meni raunioksi. Säälistä vielä lepuuttelen puikkojen jämiä sammalpedillä, jos keikejä tekisivät. Eihän se kuppa niistä tietenkään minnekään ole kadonnut… :o(

Erinomaisen ruma kasvi, mutta erinomaisen hienot kukat! ;oD

Dendrobium stradust kukki syksyllä tosi komeasti. Nyt se värkkäsi kevään kunniaksi pari kukkaa.

Miten teillä muilla on yhteistilauksessa tulleen D. Pocket Loverin laita? Minulla se tuntuu olevan eläimistön suursuosikki. Pari kertaa annoin sille kuumavesiupotuksen huomattuani kukassa syömäjälkiä ja muistaakseni kerran sumutin Spruzitilla. Viimeksi kastellessa päätin sumuttaa sen perusteellisesti vedellä ja siinä yhteydessä huomasin, että sen latvassa oli reilusti seittiä ja vilkas kehrääjäpunkki kehruuhommissaan. Eristin sen muovipussiin ja vakavasti harkitsen kompostiin siirtämistä. Sääli, sillä se kasvaa hyvin, mutta minulla ei ole energiaa tapella eläimistön kanssa yhtenään, ja noita tavallisia punkkeja tulee aina kesäisin koivuista parvekkeelle. Muista orkideoistani ne eivät ole juuri välittäneet.

Ei minun pocket loverilla ainakaan ole ollut mitään vikaa, en ainakaan muista nähneeni siinä mitään eläimistöä. Pitääpä ens kerralla katsoa tarkemmin.

“Normaalia” kotoperäistä villakilpikirvakantaa meidän Pocket Loverissa. Se on selvästi näitä magneettikasveja, tosin tällä hetkellä vallitsee jonkinasteinen rauhan tila. Myös tuo D. Stardust on varsinainen ötököiden herkkupala, joka vaatii jatkuvaa tarkkailua. Siitä ovat kiinnostuneita kaikki mahdolliset punkit ja kirvat.

Oli pakko heivata D. Stardustit kompostiin, kun en millään saanut punkkeja pois niistä. Kaikki keinot kokeilin mitä mieleen tuli. Vanhat Malationit tuli tuhottua jo vuosia sitten, eikä tuota DDT:tä enää mistään, ainakaan näiltä leveysasteilta, löydy:) Vanha TOLU, oikealla tolueenilla terästettynä ei pystynyt, joten hävitin kaikki. Täytyypä tutkia tuo Pocket L., pikapikaa.

Wardianum kukkii! Olo on kuin ylpeällä äidillä. Toisessa kuvassa näkyy missä oloissa se miulla kasvaa. Kasvi tuli miulle yhteistilauksessa 2013 ja se vietti kesän parvekkeella. Syksymmällä siirsin sen sisälle, ikkunan vastakkaiseen reunaan kuin mikä kuvassa näkyy. Patterit pidän makkarissa usein pakkasillakin kiinni, eli lämpöä on huoneessa 19-20 astetta. Verhon takana Wardianumilla oli lämpötila asteen pari vähemmän kuin huoneenlämpö. Nystyt ilmestyi kasviin ehkä joskus vuodenvaihteessa, en muista ihan tarkkaan, ja nyt uusi kasvukin on kovassa vauhdissa.

Hieno wardianum. Millä olet lannoittanut?

Taitaa olla sama gigantti versio mikä minullekin tuli. Olisi pitänyt antaa vaan olla. Kasvini oli kuitenkin kuljetuksessa pompannut ulos ruukustaan. Alusta oli niin mätää, että laitoin sen uuteen, joka kuitenkin meni liian tiiviiksi ja juuret tuhoutuivat. Kasvi on kuitenkin elinvoimainen, pari keikiä on jo näkyvissä.

Kaikki miun kasvit saa aikalailla samaa tavaraa, eli marketista nestemäistä kastelulannoitetta, mitä nyt kulloinkin sattuu kaapissa olemaan. En hifistele. :slight_smile:

D. Bigibbum alkoi pitkästä aikaa kukkimaan. Meinasin heittää kasvin viime kesänä roskiin kun näytti niin huonolta, mut sai sitten jäädä kuitenkin ja nyt tekee uutta puikkoa kovaa vauhtia. Varmaan rupeaa kukkimaan vielä parista vanhasta puikosta.

Siinä se taas nähtiin, että huonolta noiden kuuluukin näyttää! ;oD

Viitaten edellisen sivun "wardiaaneihin": mun kokemuksen mukaan wardianum kukkii ihan helposti, enkä koskaan antanut sille mitään viilennyksiä. Ihan ikkunalaudalla vaan siinä kuin mikä vihannes tahansa. Ei vaan kasvina mikään varsinainen kodin kaunistus…

Sain aprillipäivänä upeasti kukkivan Dendrobium Spring Dream Apollonin. Mitenkä sitä kastellaan ja lannoitetaan nyt kukkiessa? Kukka majailee päivät länteenpäin olevassa erkkerissä,jossa kolme korkeaa ikkunaa. Kukka ei ole ihan lasissa kiinni,vaan ruokapöydällä. Annan lisävaloa aamupäivisin,ja pilvipäivinä iltaan saakka. Yöksi vien hieman viileämpään täysin pimeään huoneeseen. Entä kukinnan jälkeen? Voin viedä kukan kesäksi ulos,sateelta ja suoralta porotukselta suojaan,onko hyvä? Syksyllä vissiin alkaa lepokausi,kuinka viileää tarvitsee? Entä kastelu ja valo lepoaikana? Tämä on niin pitkä ketju,etten kärsi kipeällä kädelläni sitä selata läpi. Olen kiitollinen,jos joku voi antaa kokemukseen perustuvaa tietoa. Kodissamme on koneellinen ilmanvaihto,eli liian kuivaa kasveille yleensä. Huonelämpö n.22,mutta saan yhden huoneen viileämmäksi syys-kevät aikana.

Mä oon pähkäillyt tän dendropurkin kans et mitä tekisin. Tuossa on alunpitäen kolmesta purkista yhdistettynä kasvit, kun en jaksa kattoa niitä yksittäisiä ruippanoita. Mutta eipä tämäkään komistus silmiä hivele ja oon miettiny, et leikkaanko nuo vanhemmat ruppanaoksat pois?

Melkeenhän ton vois amppeliin laittaa....

kuva