Eläimiä luonnossa

Villi Pohjola, kun villisikojakin pihapiirissä. Meiltä löytyi pari päivää sitten terassin kaiteelta oravan jalka. Nyt on joko kolmijalkainen kaveri tai yksi vähemmän pihapuissa pyörimässä. Mikähän otus lienee ollut aterialla, kun kaiteelle oli kinttu jätetty.

Oli tolkuttoman komia sarvipäinen mettäpeura per** tiellä kun äsken töistä kotio ajelin. 

Meidän pähkinäpötköllä on käynyt paljon lintuja ja yleensä tunnetaan ne. Nyt viikon verran siellä on käynyt joku jota ei löydetä lintukirjastosta eikä saa kameraa niin nopeasti päälle että ehtisi kuvan napata. Se on harmaa kuin varpunen mutta poskilla on isot valkoiset pallot joiden keskellä on tosi tumma läikkä. Tunnistaako kukaan?

Tuo on ihan selvästi pikkuvarpunen. 

Kurjet joukolla kokoontuvat. Pari sataa varmaan oli tuossa hetki sitten taivaalla rinkiä kiertämässä ja korkeutta nostamassa!

Aamulenkillä kontiainen tien vierellä, eilen sama juttu siis kuolleita olivat, jonkun kissa varmaan käy yöaikaan niitä saalistamassa.
Tulisi ennemmin puutarhaan tappamaan metsämyyriä niitä tuppaa taas aittaankin.

Tosi iso kettu pyöri pihassa illalla. Katsoin makuuhuoneen ikkunasta ulkorakennusten suuntaan, enkä ensin meinannut uskoa eläintä ketuksi ennen kuin se kääntyi näyttämään pöyheän häntänsä minulle. Aikaisemminkin olen nähnyt pihassa kettuja, mutta ne ovat olleet pienempiä. Pihavalot paloivat vielä siihen aikaan, mutta se ei kettua häirinnyt. Vähän myöhemmin se oli talon nurkalla esikoisen mennessä katsomaan öistä taivasta ennen nukkumaan menoa. Hetken se oli tuijottanut poikaa otsalampun valossa ja jolkotti sitten tiehensä.

Mökkilandiassa taas tapahtui : Mä tuossa aamuhämärissä istuin tässä nurkkauksessa tietskalla kun silmäkulmasta huomasin jotain liikettä ikkunan takana. 
Ja kappas , mäyrä siinä lyllertää ihan muina mäyrinä pihalla parin metrin päässä ikkunasta  :w00t:
Tyhmä mies oli pihalla huomannut sen myös ja taputtanut käsiään , pakoonhan se pinkaisi , pikkasenko otti aivoon , —olis antanut mennä omia menojaan  :angry   Kamera olisi ollut ihan vieressä mutta olin niin hoomomoilasena etten älynnyt käyttää  :stuck_out_tongue:

Mösjööllä oli kuvakin parin vuoden takaa mäyristä jotka pinkoivat pitkin tietä mutta mulle oli eka kerta , ja kumma kyllä . viime viikolla oravia seuratessani just mietin  että olispa mukava nähdä liito-orava  :smiley:

kovasti en pidä ajatuksesta, että eläimiä inhimillistetään, mutta tämä orava sai aamulla hymyilemään. - kaikki muutkin kuvat ovat mukavia…

Olin maalla jouluna ja kun lähdimme jouluaamuna kinkun sulatus lenkille oli ollut  joulu myös metsän eläimillä. Kävelimme tietä jonka kahta puolta on kaurapelto joka syksyllä jäi olosuhteista johtuen leikkaamatta. Se oli kyllä täynnä peurojen ja jäniksien jälkiä ja kaivauksia, ohuen lumen alta oli etsitty “joulupuuroa”.

Jouluaattona ulkotulia laittamaan mennessä terassin aidan vierestä lähti iso pöllö orava kynsissään, karvatupot jäi jäljelle.
Laski läheiseen metsikköön n. 50m päähän. Sieltä sitten säikähti minua kun tunnistamaan sitä riensin ja lensi takaisin taloille päin ja törmäsi naapurin ikkunaan pudottaen oravan siinä rytäkässä.

Ihme, että ikkuna kesti eikä naapuripariskunta saanut sydänhalvausta kun tupakalla olivat ja muutaman metrin päästä iso lintu rämähtää ikkunaan.

Mökkilandia tarjoaa tänään ilveksen persusta  :hehe:

Hirvi oli käyny harventamassa iskän ja äiskän pihilajia :slight_smile:

On se hyä ku käristyslihat kävelee kartanolle :smiley:

Äiteen tuvan pöydän vierellä hörpin teetä ja kattelin ikkunasta ulos. Valkohäntäkauris tuli hypyllä metästä ja lähti menemään naapurin pellon laitaa. Hetken päästä tuli hiihtäjä latua myöten samaan suuntaan :slight_smile: Eivät ole kuulema hetkeen olleet ihan nurkilla.

Meillä on pitkin pihaa talitintin höyheniä. Liekö pupu syönyt sen kun jälkiä on pitkin pihaa eikä kisun jälkiä näy. 

Ei pupu syö lintuja. Joku petolintu on voinut napata. Kanahaukka tai joku haukka muu jos ei kissan jälkiä näy.

Eilen oli 3 kaurista tuossa pellolla, kiire niille tuli kun  näkivät tiellä minut Outan  kanssa lenkillä. Outsukka saa tarhassa huutaa ja mekkaloida vaikka kuinka niin 10m päässä kesällä kulkivat.

Pari viikkoa meillä näkynyt urpiaisia. Kerran kävelin parin metrin päästä ohi kun olivat syömässä. Yksi oli noin kahden metrin päässä eikä lähtenyt pakosalle. Tänään ravistin lintulaudalla siemeniä alemmaksi tavalliseen tapaan niin pelästyin kun urpiainen pyrähti pois, ruokailu jäi kesken ressulla. Se lennähti noin kolmenkymmenen sentin päähän  lintulaudasta ja jäi siihen hiljaa paikoilleen. Nyt vaivaa ajatus että oliko tuo pipi vaiko muuten vain rohkea. Olin niin hämmästynyt etten kuvaa huomannut ottaa vaikka olisi saanut lähikuvan.

Meillä lintulauta pysyy siistinä, eivät oikein pääse kakkimaan siihen mutta siellä alla on kyllä epäsiistiä. Vaikea siivota kunnolla. Tarvis varmaan lapion kanssa yrittää siivousta mutta toisaalta ajattelin että taudit ei nyt leviäisi kun on kunnolla pakkasta. Jotain siivousta kyllä tarvii tehdä ainakin ennen kuin ilmat lämpiää. Tänään yritin etsiä josko kuolleita lintuja näkyisi mutta ne varmaan menevät jonnekkin piiloon tai haukat syö ne jos kuolevat.