Onpa inhottavaa. Halkoliitereissähän on paljon piilopaikkoja,joista käärmeiden luulisi tykkäävän. Luulisi,että lähtevät karkuun kun tömistelee liiteriin mennessä, etteivät ne tule yllätetyiksi. Eipä ollut kummoinen ohje minulta, mutta mieti vielä millä se siellä elää, onko jyrsijöitä . Pääsisikö niistä ensin eroon.
Viimeksi kun olin liiterille menossa, niin tuli aavistus, että mitä jos se aiemmin nähty käärme on siellä. Hiivin varovasti, niin siinähän se oli ruskea kyy polulla kerällä. Se oli kuullut minun tulon ja oli varuillaan. Sen olisi ehkä saanut tapetuksikin, mutta ei minusta siihen ollut. Jyrsijöitä on varmasti maalaistalossa.
Kopistele jalkojasi tai ala hakata halkoja. Jos ei muuta niin laita rautakanki polun aarteen ja lyö saunaklapilla sitä niin kärmes väistyy
Pelkää tärinää, jahtaa myyriä. Meilläkin oli myyrä liiterin alla, sitä kolistelemalla häädetty.
Karseesti ovat valkoposkihanhet taas tänne lentäneet.
Kamala ääni kuuluu aamuisin.
Siilit käyvät öisin syömässä omppoja puiden alta. Jättävät käyntikorttinsa…
Koko kesän olen kuvitellut naapurin kissan kaivelevan kuoppia kasvilaatikoihin ja kukkapenkkeihin. Taisin olla väärässä, näin äsken ketun kaivelevan sammarilaatikkoa.
Komea turkki ja hyvinvoivan näköinen, en kuitenkaan haluaisi pihaan. Huomaa, että ilvekset ovat hävinneet jonnekin.
Kettu on kyllä kaunein eläin. Ja sillä on kettumaisen veitikkainen luonto.
Oi kuinka kaunis, ikävä on noita.
Perhosia ei ole, yksi suruvaippa pyörii pihalla ja yksi sitruunaperhonen nähty. Neitoperhot ja amiraalit puuttuvat, vuosi sitten oli kymmeniä, kaikkia lajeja.
Ainoa amiraali oli Rustan hanhikkipensaassa.
Mitä ne “perhoset” on veden yllä tanssimassa?
Lapsena sanottiin “harriperhoset”.
Niitä otettiin tikkulaatikkoon ja pistettiin ongenkoukkuun.
Näyttää ihan lentomuurahaisiin.
Vastaan itselle.
Eli kyseessä taitaa olla päivänkorento.
Olen nähnyt järven yläpuolella runsaasti niitä.
Kerran näin puiston purossa nuoren haikaran.
Olen yrittänyt tiirata vieläkö se on siellä, mutta minulle kerrottiin, että se on mennyt kauemmaksi.
Ehkä vanhemmat on käskenyt lähteä pesästä, mutta eipä kovin kauas lähtenyt, kun tuolla merenrannan lähellä on haikareitten pesät.
Paljon on hanhet huutanut täällä, kun ne ryhmässä lentää.
Laskin auran toisen puolikkaan hanhet, n 60 yhteensä kun on identtinen toinen sivu. Jotain tummia ja hyvin äänekkäitä, tyyni sää ja matala lentokorkeus järvellä hämää. Meteli oli melkoinen, ei se tavallinen päläpälä.