Elämänlanka, Ipomoea

Nuo tukikepit jää ihan kohta lyhyeksi. Mies tuo töistä hiilikuituputkea jonka saa tuohon keskelle töröttämään pystyyn tai vaikka sitten vastakkaisiin suuntiin ristiin että haarottuu ylhäältä taas ulospäin. Tossa just tein miehelle “tilausta” hiilikuituputkien pituuksista ja määristä. Useammassa parvekelaatikossa kasvaa köynnöstä tänä vuonna.

Minulla on kyllä haarautunut, mutta todella myöhäisessä vaiheessa kesää, joten kannattaa latvoa, jos haluaa tuuhean puskan :slight_smile: Komeat on kyllä tyttösen kasvatit, kelpaa ihastella kesällä varmasti :slight_smile:

Mulla on aitoelämänlangat olleet ruukussa talon seinän vierellä ja siitä on lähteneet narut, jotka on kiinnitetty talon melkein katon rajaan. Sinne ylös asti ne aina kipuaa.

Niinpä korkealle kurottavat ja jos tuki loppuu kesken, alkavat kietoutua toisiinsa ja lopputulos on epämääräinen latvapötkylä, hehehe, eli kannattaa varata tarpeeksi pitkät tuet :smiley:

Kiitti vinkeistä, en ehkä halua sellasta latvapötkylää
Pitää vetästä narut leikkimökin katolle niin saavat kiivetä sitten sinne…ellei sit tohon potagerille… siitä sais narut talon räystäälle.
Mä saattasin keretä kasvattaa tietty vielä omat jos oikeen kiiruhtaisin… joo, siemeniä on vielä…eli kylvämään!!!

Hyvin kerkeät. Mä olen omani kylvänyt joskus tähän aikaan suoraan ulos ruukkuun.

Hienon näköiset elämänlangat Pihapihlajan tytöllä. Kuulostaa että ihan mahdottomasti kasvaa tuo kasvi, edelleenkin taivastelen, että mihinkähän minä sen kanssa joudun. Mitenköhän hyvin tuo kestää tuulisella paikalla? Ajattelin, että voisinhan minä tietty laittaa nuo pergolaani koristamaan täksi kesäksi koska säleikkövilliviinini ovat aika vaatimattomia vielä, jos nyt saan niitä ylipäätään viihtymään, jotenkin kituliaita ne on olleet kasvamaan. Liekö niillekin liian tuulinen paikka?

Tää elämänlanka on toisaan ELÄMÄNlanka. Laitettiin pojalle omat kasvit ja arvelin että kun niitä siemeniä kerran on niin sama se vaikka ois piha täynnä köynnöstä. Noh, toissailtana ne kylvettiin ja tossa äsken kurkkasin…

Eipä siinä mitään, ne pitäs vissiin koulia johonkin tosta. Mulla vaan ei oo mitään paikkaa niille. Eli juoksen pihalle kaivamaan hangesta vanhaa ämnpäriä jossa viime kesänä oli jotain kukkia…tai sit ostan uuden. On siinä nyt ainakin taimi poikineen.

Latvotaanko elämänlangat vai haarooko itsestäänkin?

Kressonia, edellisellä sivulla (29) on jutustelua latvomisesta!

Kiitos, enpä huomannutkaan  

Eipä mitään, etsin itse juuri samaa tietoa :slight_smile:

Hei tietäiskö kukaan, kun olin tänään laittamassa noita tuoksuherneitä ja keisarinelämänlankoja maitotölkkeihin kasvamaan, että laitetaanko niitä keisareitakin samaan tölkkiin se 5 siementä - sen ohjeen noihin tuoksuherneisiin sain?

Tuosta edellis-sivun keskustelusta voisi ajatella, ettei ihan vielä laittaisi elämänlankoja kasvamaan… Varmaan voi laittaa useamman per purkki, mutta 5 kuulostaa mielestäni paljolta. Ja joku kokeneempi voi korjata miten kannattaisi tehdä :slight_smile:

Apua, oonkohan mä lirissä näiden kanssa ennen kevättä… Keisarinelämänlangat nousivat ihan supernopeaan. Siirsin ne kyllä samantien kylmään eteiseen… Toivottavasti näitä saa latvoa, jos ja kun kasvu räjähtää käsiin ennen ulossiirtoa?

Rilla, ei mitään paniikkia, kyllä niitä voi latvoa. Itsekin ensi viikolla ajattelin kylvää.

Lisäys, kietoutuvat sitten kyllä tehokkaasti toisiinsa, eli jos et aio niitä kaikkia kasvattaa tuossa purkissa, niin kannattaa erotella ajoissa toisistaan (varmaan tiesitkin, mutta varmuuden välttämisen ehkäisemisen varmistamiseksi vaan vielä sanoin).

Havina, itseasiassa ajattelin kasvattaa ne kaikki tuossa purkissa - vai pitäisikö siirtää vielä isompaan? Noi olisi tarkoitus istuttaa suureen ruukkuun pihalle… Onnistuuko siirto isompaan silloin vai pitäisikö jo nyt siirtää ne siihen lopulliseen isoon purkkiin?

Rilla, jos kuitenkin on tarkoitus samassa purkissa kaikki kasvatella, niin ei niitä tarvitse sitten välttämättä erotella. Haitanneeko siinä sitten, jos ovat vähän kietoutuneet toisiinsakin, kietoutuvat kuitenkin kesänkin aikana.

Oi, nyt alkoi oikein innostamaan, äkkiä minäkin käyn siemeniä laittamassa kasvamaan. Viitisen viikkoa kukintaan meni viime (vai oliko se edellis)vuonna. Saisi kukkiakin ihailla jo sisällä.

Pitääkö / kannattaako keisarinelämänlankoja koulia syvemmälle (sirkkalehtiin asti) itämisen jälkeen? Rupesin vaan miettimään… Kun koulin taimia 30 litran ruukkuihin ja en kuitenkaan syvempään älynnyt istuttaa…